Saab 9-3 SS Aero - 110525 - Maptunad

GreenMountain_
5 december 2008 · 765 Inlägg

ser mycket bra ut:D ska bli kul att se slutresultatet:)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738
Jeep Cherokee XJ "Woody" (1985)
Jimmu
6 december 2008 · 744 Inlägg

GreenMountain_ skrev:
ser mycket bra ut:D ska bli kul att se slutresultatet:)

Ser även fram emot att se ditt slut resultat smile

-Akerfeldt-
6 december 2008 · 2 638 Inlägg

Jimmu skrev:
081205
http://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/515141_8h2252.jpg
Idag grovkapades hål för dimljusen upp, passade även på att kapa bort listerna som kommer att plastas igen.

Blir riktigt bra med slät front när bakspoilern är slät den. Som någon skrev förut så ser det inte bra ut annars. Riktigt kul projekt av en nyare bil, kommer garanterat att kika in här igen.

Lycka till fortsättningsvis med bygget smile

Aern
6 december 2008 · 457 Inlägg

Härligt att du ska ha dimljus i den nya fronten! Självklart måste man ha "pimpljus" på bilen! Riktigt snyggt! big_smile

Jimmu
8 december 2008 · 744 Inlägg

Aker_s40 skrev:
Blir riktigt bra med slät front när bakspoilern är slät den. Som någon skrev förut så ser det inte bra ut annars. Riktigt kul projekt av en nyare bil, kommer garanterat att kika in här igen.

Lycka till fortsättningsvis med bygget smile

Ja, jag tror det kommer ge ett bättre intryck:)

Aern skrev:
Härligt att du ska ha dimljus i den nya fronten! Självklart måste man ha "pimpljus" på bilen! Riktigt snyggt! big_smile

Visst är det så tongue

Jimmu
12 december 2008 · 744 Inlägg

081212
Idag har jag börjat plasta igen listerna jag kapade bort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/519860_rjiegc.jpg
Påbörjad plastning

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/519861_6ovosz.jpg
Bilden tagen bakifrån

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/519863_n7upi1.jpg
Efter två lager

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/519865_otk1kf.jpg
Börjar ta form nu, slipade även till hålen till dimljusen. Ska plasta ett eller två lager till innan jag är klar.

Ska plasta klart fronten i helgen, sedan ger jag mig på baken smile

Fischy
12 december 2008 · 248 Inlägg

Riktigt härligt projekt!!! lycka till!!

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Supra_robin
12 december 2008 · 4 663 Inlägg

ser riktigt bra ut  du ska väll fin spackla  på utsidan av spoliern ? längter efter att se hr du går till väga att bygga baken big_smile 
mvh robin

Jimmu
12 december 2008 · 744 Inlägg

Saab900power skrev:
Riktigt härligt projekt!!! lycka till!!

Tack tack!

Saab_Robin skrev:
ser riktigt bra ut  du ska väll fin spackla  på utsidan av spoliern ? längter efter att se hr du går till väga att bygga baken big_smile 
mvh robin

Japp, det ska spacklas, ska lägga på ett eller 2 lager glasfiber till först smile
Längtar jag med wink

P-H-G Utbildad proffsamatör
13 december 2008 · 782 Inlägg

Kommer bli snyggt värre.

Gizmojohan
13 december 2008 · 3 295 Inlägg

kommer att bli riktigt snyggt!!

Jimmu
14 december 2008 · 744 Inlägg

081214
Idag plastades fronten färdig.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/520887_0c2mth.jpg

Bara att spackla och lacka, men det överlåter jag till lackeraren som kan smile

Borde få Hirsch diffusern imorn, då kommer bakre stötfångaren börja modifieras så att den ska passa smile

Derbi
14 december 2008 · 1 531 Inlägg

Härligt bygge smile Vart hittar man en sådan diffuser? Finns det någon rolig till en 9-5a? tongue

Braather (none)
14 december 2008 · 1 725 Inlägg

Hej Jimmu!
Kul att se ett SS projekt. Jag har inte själv vågat lägga ut en projekttråd pga andra anledningar. Får ev. bli det på nästa bil som kommer till våren.

Ang. dina planer som du gör så är det helt rätt stuk. Ang. baken så skulle jag välja Turbo X baken som jag har. Tycker själv att Hirschen ser lite underlig ut. Plus att den kommer nog bli vanligare än själva Turbo X delen, då Hirschen går att skaffa lättare, då via Speedparts. Fronten gör du ju helt rätt, att täta igen listerna för att få en helhet med den nya, listlösa bakdelen. Tummen för de!
Tyckte jag läste att du även skulle ta bort listerna på dörrarna? Skulle inte gjort de om jag var du? Jag valde själv att ha kvar mina, men bara lacka dom. De smälter in så bra ändå då man lackat dom. Varför jag avviker dig att göra det är att man aldrig kan räkna med dessa dörruppslag man kan få. "Roligare" att lacka om bara listen än hela dörren då olyckan är framme. Sen tycker jag att konturerna försvinner då man tar bort dom. Men visst, ska man ändå ge sig an att se till att baken och fronten har liknande utseende som den nyare SS, så kan man förvisso ta hela bilen.

Detta är bara idéer jag ville häva ut mig pga att det är ett spännande projekt man vill följa då man själv har haft/har dessa planer då man gör en del av detta på sin egna.

Keep it up!

Mvh
Jonas

Senast redigerat av Braather (14 december 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
Jimmu
14 december 2008 · 744 Inlägg

Derbi skrev:
Härligt bygge smile Vart hittar man en sådan diffuser? Finns det någon rolig till en 9-5a? tongue

Turbo-X diffusern vet jag inte vart man köper tongue
Hirsch diffusern köper man lättast på speedparts eller din lokala SAAB-handlare, i ditt fall Wafab smile

Braather skrev:
Hej Jimmu!
Kul att se ett SS projekt. Jag har inte själv vågat lägga ut en projekttråd pga andra anledningar. Får ev. bli det på nästa bil som kommer till våren.

Ang. dina planer som du gör så är det helt rätt stuk. Ang. baken så skulle jag välja Turbo X baken som jag har. Tycker själv att Hirschen ser lite underlig ut. Plus att den kommer nog bli vanligare än själva Turbo X delen, då Hirschen går att skaffa lättare, då via Speedparts. Fronten gör du ju helt rätt, att täta igen listerna för att få en helhet med den nya, listlösa bakdelen. Tummen för de!
Tyckte jag läste att du även skulle ta bort listerna på dörrarna? Skulle inte gjort de om jag var du? Jag valde själv att ha kvar mina, men bara lacka dom. De smälter in så bra ändå då man lackat dom. Varför jag avviker dig att göra det är att man aldrig kan räkna med dessa dörruppslag man kan få. "Roligare" att lacka om bara listen än hela dörren då olyckan är framme. Sen tycker jag att konturerna försvinner då man tar bort dom. Men visst, ska man ändå ge sig an att se till att baken och fronten har liknande utseende som den nyare SS, så kan man förvisso ta hela bilen.

Detta är bara idéer jag ville häva ut mig pga att det är ett spännande projekt man vill följa då man själv har haft/har dessa planer då man gör en del av detta på sin egna.

Keep it up!

Mvh
Jonas

Tack för kommentarerna Jonas, kul att projektet uppmärksammas!
Jag tycker det ser "underligt" ut med runda slutrör när formen på Turbo-X:en är rombformade.
Har inte sett någon med Hirsch diffusern ännu, så man får kanske vara först en liten stund iaf wink
Turbo-X har jag sett 2st av, Du och Daree.
Ev. kommer jag att göra romb formade utblås på jobbet och byta ut senare under säsongen.
Har tänkt lite fram och tillbaka ang. listerna, lägga igen alla när jag ändå inte har några fram och bak.
cabben har väl lister, men de nya 9-3orna har väl inga lister?

Hursom helst smaken är som baken, och tur är väl det? tongue

Passar även på att säga att din bil är helt underbar! Snyggare SS får man leta efter!

mvh
Jimmie

Bjork OEM <3
15 december 2008 · 6 957 Inlägg

När vi ändå pratar Hirsch å Turbo X...hur mkt moddning krävs för att de ska passa då?

OEM <3
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 december 2008 · 3 404 Inlägg

Kul med en ss smile Angående backspeglarna så tycker jag nog att du bör ha kvar original och bara gjuta nya kåpor i kolfiber, kommer bli mycket tuffare!

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Jimmu
15 december 2008 · 744 Inlägg

Bjork skrev:
När vi ändå pratar Hirsch å Turbo X...hur mkt moddning krävs för att de ska passa då?

Först behöver man en stötfångare från -08
Modifieringar för att få dit Turbo-X:en är några frästa spår och delvis bortkapning utav "original diffusern"
vilka modifieringar som krävs till Hirschen vet jag inte ännu, borde få den idag, kan återkomma med mer info senare om så önskas smile

TenZer skrev:
Kul med en ss smile Angående backspeglarna så tycker jag nog att du bör ha kvar original och bara gjuta nya kåpor i kolfiber, kommer bli mycket tuffare!

Tror du det? Har redan kolfiber speglarna liggandes hemma, men vem vet, det kanske blir att man byter tillbaka under säsongen med kåpor i kolfiber smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 december 2008 · 3 404 Inlägg

Jimmu skrev:

TenZer skrev:
Kul med en ss smile Angående backspeglarna så tycker jag nog att du bör ha kvar original och bara gjuta nya kåpor i kolfiber, kommer bli mycket tuffare!

Tror du det? Har redan kolfiber speglarna liggandes hemma, men vem vet, det kanske blir att man byter tillbaka under säsongen med kåpor i kolfiber smile

Jo, eftermarknadsspeglar har en tendens att se riktigt billigt ut och eftersom Saabs speglar numer är riktigt snygga så är det ju bara kolfiber som saknas wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Braather (none)
15 december 2008 · 1 725 Inlägg

Jimmu skrev:

Derbi skrev:
Härligt bygge smile Vart hittar man en sådan diffuser? Finns det någon rolig till en 9-5a? tongue

Turbo-X diffusern vet jag inte vart man köper tongue
Hirsch diffusern köper man lättast på speedparts eller din lokala SAAB-handlare, i ditt fall Wafab smile

Braather skrev:
Hej Jimmu!
Kul att se ett SS projekt. Jag har inte själv vågat lägga ut en projekttråd pga andra anledningar. Får ev. bli det på nästa bil som kommer till våren.

Ang. dina planer som du gör så är det helt rätt stuk. Ang. baken så skulle jag välja Turbo X baken som jag har. Tycker själv att Hirschen ser lite underlig ut. Plus att den kommer nog bli vanligare än själva Turbo X delen, då Hirschen går att skaffa lättare, då via Speedparts. Fronten gör du ju helt rätt, att täta igen listerna för att få en helhet med den nya, listlösa bakdelen. Tummen för de!
Tyckte jag läste att du även skulle ta bort listerna på dörrarna? Skulle inte gjort de om jag var du? Jag valde själv att ha kvar mina, men bara lacka dom. De smälter in så bra ändå då man lackat dom. Varför jag avviker dig att göra det är att man aldrig kan räkna med dessa dörruppslag man kan få. "Roligare" att lacka om bara listen än hela dörren då olyckan är framme. Sen tycker jag att konturerna försvinner då man tar bort dom. Men visst, ska man ändå ge sig an att se till att baken och fronten har liknande utseende som den nyare SS, så kan man förvisso ta hela bilen.

Detta är bara idéer jag ville häva ut mig pga att det är ett spännande projekt man vill följa då man själv har haft/har dessa planer då man gör en del av detta på sin egna.

Keep it up!

Mvh
Jonas

Tack för kommentarerna Jonas, kul att projektet uppmärksammas!
Jag tycker det ser "underligt" ut med runda slutrör när formen på Turbo-X:en är rombformade.
Har inte sett någon med Hirsch diffusern ännu, så man får kanske vara först en liten stund iaf wink
Turbo-X har jag sett 2st av, Du och Daree.
Ev. kommer jag att göra romb formade utblås på jobbet och byta ut senare under säsongen.
Har tänkt lite fram och tillbaka ang. listerna, lägga igen alla när jag ändå inte har några fram och bak.
cabben har väl lister, men de nya 9-3orna har väl inga lister?

Hursom helst smaken är som baken, och tur är väl det? tongue

Passar även på att säga att din bil är helt underbar! Snyggare SS får man leta efter!

mvh
Jimmie

Hej igen Jimmu!
Får säga tusen tack för dina ord, de värmer verkligen.

Du gör helt rätt ska jag antyda igen som går din väg med de planer du lagt upp.
Ang listerna så har INTE de nya SS lister runt om NEJ. Cabben har ja! Den äldre MY03-07.

Du fick mig där smile För JA, det är ett helvete att hitta ändrör som ska passa bra till Turbo X baken.
Jag har byt två ggr och ett tredje byte är på G. Man vill ju så klart ha Turbo X rören. Men så lätt är de itne
att få tag på dessvärre. Jag letar för fullt för att få ett passande ändrör.

Eftersom jag inte gör en projekttråd som jag sa, så lägger jag upp bilder på min sida med jämna mellanrum. Snart dax att uppdatera de jag gjort med fronten de sista. Inte långt kvar nu.
Å sen ska hela ljudbygget göras om. Kolla in vettja framöver!

Alla tummar upp återigen till dig Jimmu. Hojta till om du har idéer eller vill dela med dig.

Mvh
Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang