3634
Sök

får inte rätt på ljudet!hjälp!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
kopplade in nytt ljud i bilen men de funkar inte som det ska.
allt som är insatt är :
MDS aph4 steg.
pioneer bas
MDS 6.9or på 400w/st.
huvudenheten är en kenwood.
detta har jag kopplat in med 2 lågnivåkablar och remoten har jag kopplat på stereon.

så mitt problem är att 6.9orna låter för jävligt.och det är basen i dom som jag syftar på.svårt och förklara hur dom låter men kan säga att dom inte är sprängda iaf.
hade allt detta i min förra bil och det lätt jätte bra.
men 6.9orna började bli dåliga så jag köpte nya och som sagt dom nya låter inte bra.
vet någon vad felet kan vara?
är det för dåligt jordat kanske?
alla högtalarsladdar är bra av kvalite och allt är regält kopplat.
svar hade varit kanon bra!
MVH

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

16 197 Inlägg
3 november 2008
#2
har du loud på??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
3 november 2008
#3
Hur menar du att basen i 6x9" låter dåligt?
Låter det nästan ingen bas alls fastän konerna rör sig mycket?

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#4
evilaudio skrev:
har du loud på??

loud?
var?

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Hur menar du att basen i 6x9" låter dåligt?
Låter det nästan ingen bas alls fastän konerna rör sig mycket?

konerna rör sig mkt.
man kan säga att dom försöker få ut bas ljud men lyckas inte om man förklarar de så.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Random Hero
4 047 Inlägg
3 november 2008
#6
du har inte satt dom på lowpass på steget då?

Dog food lid. Backwards

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Kolla fasningen på 6X9:orna.

fasningen?

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#8
DusanMandick skrev:
du har inte satt dom på lowpass på steget då?

svar nej

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

16 197 Inlägg
3 november 2008
#9
hur har du monterat 6*9orna?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#10
Swedenrockers skrev:
Plus till plus, minus till minus på båda högtalarna. Annars så släcker man ut ljudet. Akustisk kortslutning ungefär men ändå inte.
ezz4 skrev:
Swedenrockers skrev:
Kolla fasningen på 6X9:orna.

fasningen?


jaha..nä dom är kopplade som dom ska.då + från högtalarna går till + i steget etc...

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#11
evilaudio skrev:
hur har du monterat 6*9orna?

eftersom hela hatthyllan i s40 är i plåt så jar jag skruvat fast dom underifrån där originalhögtalarna satt.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#12
Swedenrockers skrev:
Det som ligger närmast till hands om konerna rör sig mycket utan att det skapar ljud är fasfel eller akustisk kortslutning, alltså att luften som konerna flyttar rör sig mellan elementets fram- och baksida. Det gör det om de inte är monterade så att det blir tätt mellan korgen och monteringshålet. De är inte monterade som open-air iaf?

Edit: Nu såg jag ditt senare inlägg, är det tätt mellan hatthylla och korgen?
ezz4 skrev:
Swedenrockers skrev:
Plus till plus, minus till minus på båda högtalarna. Annars så släcker man ut ljudet. Akustisk kortslutning ungefär men ändå inte.

jaha..nä dom är kopplade som dom ska.då + från högtalarna går till + i steget etc...


i det här fallet så är dom monterade som open air...dom e ju precis bara fastskruvade under plåten och då blir de ju open air eller?

och japp där är tätt...
Senast redigerat av ezz4 (3 november 2008)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#13
Swedenrockers skrev:
ezz4 skrev:
Swedenrockers skrev:
Det som ligger närmast till hands om konerna rör sig mycket utan att det skapar ljud är fasfel eller akustisk kortslutning, alltså att luften som konerna flyttar rör sig mellan elementets fram- och baksida. Det gör det om de inte är monterade så att det blir tätt mellan korgen och monteringshålet. De är inte monterade som open-air iaf?

Edit: Nu såg jag ditt senare inlägg, är det tätt mellan hatthylla och korgen?

i det här fallet så är dom monterade som open air...dom e ju precis bara fastskruvade under plåten och då blir de ju open air eller?

och japp där är tätt...

Haha, jo det blir det ju.
Det brukar dock inte bli pannkaka av det för det som det låter i ditt fall.

nä ja tycker de e konstigt asså.
hade kopplat det exakt likadant i förra bilen och de blev kanon ljud.
men de e inte så att de är för dåligt jordat?
har satt jorden i bagageluckans fäste.
för dåligt kanske?

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#14
Swedenrockers skrev:
Nu vet jag inte hur fästet ser ut men det är iaf en fast del i karosseriet eller? Det är inte i gångjärnets del i luckan iaf?
ezz4 skrev:
Swedenrockers skrev:

Haha, jo det blir det ju.
Det brukar dock inte bli pannkaka av det för det som det låter i ditt fall.

nä ja tycker de e konstigt asså.
hade kopplat det exakt likadant i förra bilen och de blev kanon ljud.
men de e inte så att de är för dåligt jordat?
har satt jorden i bagageluckans fäste.
för dåligt kanske?


det är ju i fästet som sitter i karossen som jag har satt den.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#15
C-son skrev:
De e inte så att basen slår ut dom då? att basen flyttar konen på 6*9:era så de slår otakt? då brukar de låta kiss

nopp.har provat och bara spela med 6.9orna men de låter skit ändå.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#16
C-son skrev:
ezz4 skrev:
C-son skrev:
De e inte så att basen slår ut dom då? att basen flyttar konen på 6*9:era så de slår otakt? då brukar de låta kiss

nopp.har provat och bara spela med 6.9orna men de låter skit ändå.

Ingen kontakt från nån högtalare som ligger mot plåt heller?

nej.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#17
Swedenrockers skrev:
Du får nog kolla fasningen igen tycker jag. Gör så här: vrid balansen så att bara en 6x9:a spelar, om den basar mer än när båda spelar så är en fasvänd. Koppla bort basen/basarna under tiden.

haha....va ja skäms nu!!du hade helt rätt! fasningen satt fel.ändrade dom nu och det blev ett kanon ljud.se där va slarvig man kan vara....
tackar så väldigt för all hjälp!
MVH

MOR åt gröt,FAR åt helvete!


Sök