6189
Sök

Hjälp med baslådebygge?

1 534 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
tja behöver lite tips/hjälp nu

Jag har nämligen en Bmw 525i som jag hade tänkt bygga ljud i.

2st Rockford Fosgate T1 15"
de ligger på 600rms/1200watt styck

Känslighet 88dB.
Fs 26Hz.
Qts 0.43.
Vas 89 liter.
Talspole på 76mm.
220oz magnet (6,2kg)..

och som slutsteg tänkte jag ett
Rockford Fosgate T15001bd

Uteffekt:
1x500W RMS 4ohm.
1x1000W RMS 2ohm.
1x1500W RMS i 1ohm. Stabil i 1ohm. Frekvensomfång 20-250Hz.
LP-filter 35-250Hz
24dB branthet (Butterworth).
Ingångskänslighet 150mV-5V.
PEQ2 0-18dB/45Hz.
Remote PEQ tillval (510PEQ).
Dämpfaktor >200.
NOMAD (kortslutnings-, överhettnings-skydd).
RCA in och utgång.
Kabelgrovlek strömplint 20mm.
Mått: 207x54x378mm.

*Tror ni slutsteget fungerar bra till basarna?
tips på lådbygge?

*Tips på hur jag ska koppla till basarna?

*Sedan har jag hört att man ska rikta basarna mot ryggstödet/cupén för bästa ljud stämmer det?

*Sedan så undrar jag vad jag behöver för kabelgrovlek/säkring..

*Jag undrar om det går att sätta i ett 110amph bilbatteri med, har nämligen ett nytt hemma

Jag vet att kofferten är ca: 80-85cm bred längst in så blir lite tufft med tanke på att basarna är 37,5cm i diameter.
Höjden på kofferten är ca: 35-40cm så jag hade tänkt ha basarna i samma vinkel som sätet.

hade tänkt mej ca: 1,5-2cm MDF i lådmaterial

Vad tycker ni om det?
reflektera^^

21 761 Inlägg
5 november 2008
Då är det alltså T115D2 som du har köpt.

Det kan bli knepigt att få plats med portar, då är det nog sluten låda som gäller. Tex 90 liter brutto för båda basarna tillsammans i en låda, mycket dämpull. Sedan kan du testa att plocka ur en del ull och lyssna hur det låter, en del kör utan dämpull i sina lådor. smile

Eftersom du har skidlucka (enligt bild i galleriet) så kan du fälla ner den för att ljudet ska komma in i kupén ordentligt. Helst bör det vara en tätningsram runt hela baffeln som tätar mot ryggstödet så att inte ljudet kan åka bakåt i bagaget, men frågan är om det ryms en sån ram med tanke på basarnas storlek.

Basarna har dubbla 2 Ohms talspolar, då kopplar du lämpligen båda talspolarna i serie med varandra så att varje bas får en total impedans på 4 Ohm. Sedan parallellkopplar du båda basarna med varandra och kopplar in dem i steget, vilket ger en total impedans på 2 Ohm. I det läget kan steget ge ut 1000WRMS och det bör kunna sätta ganska ordentlig fart på basarna.

Steget har ingen egen inbyggd säkring, istället rekommenderas att man har 200A säkring på pluskabeln framme vid batteriet. Den säkringen kommer då att både skydda steget och kabeln, dimensionen på kabeln ska vara 50mm2 för att 200A säkring ska få användas.

Visserligen kommer inte steget att dra 200A när det belastas med 2 Ohm, men det är lika bra att ta till med en sån säkring och kabelarea tycker jag. Om du har ett annat steg för övriga högtalare (det måste du ha för att det inte bara ska spela bas) så går det ju åt lite ström där också, då är det bra att du har tillräckligt grov matningskabel.

Det där 110Ah batteriet, tänkte du sätta i det som extra batteri?

1 534 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
om det går sätta i batteriet så vore det väl bra antar jag
Hade tänkt pararellkoppla ihop det med orginal batteriet

om jag köper T115d4 hur kopplar jag då?

21 761 Inlägg
5 november 2008
Om du parallellkopplar det stora batteriet med originalbatteriet så kommer det ju att vara olika stora batterier, risken finns att det mindre batteriet blir mer urdraget än det stora. När man har på det sättet så bör man hålla koll på batteriernas laddstatus och göra underhållsladdning lite då och då, bäst är att koppla loss batterierna från varandra när man kontrollmäter dem.

Den allmänna rekommendationen är att ha två likadana och lika gamla batterier för att minska risken för ojämn belastning, men om du håller koll på batterierna så kan du prova att sätta i det stora. smile

Ifall du köper T115D4 så är det bara att parallellkoppla ihop alla talspolar och sedan parallellkoppla båda basarna med varandra, då blir det 1 Ohms belastning när de kopplas in i steget. Strömförbrukningen kommer att stiga en hel del, uppåt 150A kan steget dra vid högsta RMS-effekt.

1 534 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du parallellkopplar det stora batteriet med originalbatteriet så kommer det ju att vara olika stora batterier, risken finns att det mindre batteriet blir mer urdraget än det stora. När man har på det sättet så bör man hålla koll på batteriernas laddstatus och göra underhållsladdning lite då och då, bäst är att koppla loss batterierna från varandra när man kontrollmäter dem.

Den allmänna rekommendationen är att ha två likadana och lika gamla batterier för att minska risken för ojämn belastning, men om du håller koll på batterierna så kan du prova att sätta i det stora. smile

Ifall du köper T115D4 så är det bara att parallellkoppla ihop alla talspolar och sedan parallellkoppla båda basarna med varandra, då blir det 1 Ohms belastning när de kopplas in i steget. Strömförbrukningen kommer att stiga en hel del, uppåt 150A kan steget dra vid högsta RMS-effekt.

tack för svaren:D
blir och fixa ett 110 amph batteri till då

skulle en farad kondensator vara bra?
som grädden på moset?tongue   tänkte mej RF digital kondensator isåfall

21 761 Inlägg
5 november 2008
Vill du ha en konding så kan du sätta en sån, jag själv föredrar iaf endast extra batteri. smile

1 534 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vill du ha en konding så kan du sätta en sån, jag själv föredrar iaf endast extra batteri. smile

låter bra det:D  ska iaf satsa på batterier först

kondensator kanske inte gör någon märkbar skillnad trotsallt?

21 761 Inlägg
5 november 2008
Det borde inte bli någon speciell skillnad med tanke på att batterierna är hyffsat stora och att det ena batteriet kommer att sitta nära steget.

1 534 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det borde inte bli någon speciell skillnad med tanke på att batterierna är hyffsat stora och att det ena batteriet kommer att sitta nära steget.

okej tack för svaren:D

21 761 Inlägg
6 november 2008
Det gick ju inte så bra i tråden på ett annat forum såg jag, blev en del OT. wink

1 534 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det gick ju inte så bra i tråden på ett annat forum såg jag, blev en del OT. wink

haha eller hur:P vart massa skitsnack så jag postade här istället
och jag fick bättre hjälp här med det kan jag intyga

21 761 Inlägg
6 november 2008
Lite synd att det blev så där. Åtminstone den ena killen är rimligtvis en rutinerad stereobyggare, den andra har väl hållit på ett par år och har inte byggt så mycket än. smile

1 534 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lite synd att det blev så där. Åtminstone den ena killen är rimligtvis en rutinerad stereobyggare, den andra har väl hållit på ett par år och har inte byggt så mycket än. smile

aa,
förövrigt så håller jag på och fixar mått på lådan nu
man får hoppas att det blir bra:P
räcker 12mm mdf?
har nämligen det hemma

1 400 Inlägg
6 november 2008
Iam2fast4U skrev:
Drönirettab skrev:

aa,
förövrigt så håller jag på och fixar mått på lådan nu
man får hoppas att det blir bra:P
räcker 12mm mdf?
har nämligen det hemma

12 mm är på tok för lite. det kommer att gå havsvåger där.
Dubbla gärna det till 22 mm så att det blir stabilt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

457 Inlägg
7 november 2008
hmm micke.....

hur ska han lyckas dubbla 12mm MDF å få de till 22mm? roll big_smile

1 400 Inlägg
7 november 2008
ante_hedis skrev:
hmm micke.....

big_smile:Haha.. jag var trött:lol:
Senast redigerat av micke7406 (7 november 2008)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 534 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
micke7406 skrev:
ante_hedis skrev:
hmm micke.....

fixade 24mm istället:D
+ kommer fixa någon form av vinkel järn och dra fast baslådan ordentligt med

Sedan så har jag rensat bort allt imellan kupen och kofferten
den ända saken imellan är sätena
så man kommer ha basarna precis i ryggen:P ca: 7-8cm från ryggstödet

ska även bygga en ram runt lådan med dämpmatta på så att allt tryck kommer mot kupen
vad tror ni om det?

1 534 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
micke7406 skrev:
ante_hedis skrev:
hmm micke.....

fixade 24mm istället:D
+ kommer fixa någon form av vinkel järn och dra fast baslådan ordentligt med

Sedan så har jag rensat bort allt imellan kupen och kofferten
den ända saken imellan är sätena
så man kommer ha basarna precis i ryggen:P ca: 7-8cm från ryggstödet

ska även bygga en ram runt lådan av 24mm mdf med dämpmatta på så att allt tryck kommer mot kupen
vad tror ni om det?

21 761 Inlägg
7 november 2008
Borde bli bra. smile

61 Inlägg
8 november 2008
En sak jag tänkte på om du ska ha 2 batterier hur orkar din generator med att ladda båda så inte den tar alldeles för mkt stryk.. bara en tanke

Sök