3595
Sök

Någon som kan koppla från 2/ohm till 1/ohm?!

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Hejsan.

Har ett MDS Twelve hundred steg 1ohm stabilt!

och har 2st 2ohm:s jbl basar! enkel spolade smile

Jag vill ha hjälp med att koppla ner dom till 1ohm!

ngn som kan hjälpa mig?

kaiandersson@hotmail.com
om ngn hellre vill snacka över msn.

tack så länge!
Senast redigerat av kaihaj (5 november 2008)


7 283 Inlägg
5 november 2008
#2
Parallelkoppla dom.
Antar att steget är ett monoblock.
Sätt plus från bägge basarna i plusanslutningen på steget, sen bägge minus i minusanslutningen.


258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Parallelkoppla dom.
Antar att steget är ett monoblock.
Sätt plus från bägge basarna i plusanslutningen på steget, sen bägge minus i minusanslutningen.

Jag kopplade så men blev ingen skillnad? :S sad


258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#4
Smedhult skrev:
plus på ena basen till plus på andra. sen en plus därifrån till steget. och likadant med minus;)

Jag kopplade så men blev ingen skillnad? :S sad


16 197 Inlägg
5 november 2008
#5
hur hade du de kopplat innan då??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 november 2008
#6
Smedhult skrev:
plus på ena basen till plus på andra. sen en plus därifrån till steget. och likadant med minus;)

rätta mig om jag har fel, men blir inte det 4ohm om man kopplar så??

16 197 Inlägg
5 november 2008
#7
mickinho skrev:
Smedhult skrev:
plus på ena basen till plus på andra. sen en plus därifrån till steget. och likadant med minus;)

rätta mig om jag har fel, men blir inte det 4ohm om man kopplar så??

nope de blir 1ohm.. parallelkoppling.

seriekopplar du så får du 4ohm.. (+från steget till + på ena spolen sen tar man - från den spolen å kopplar den till + på den andra spolen å - från den andra spolen kopplar man till - på steget)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#8
evilaudio skrev:
hur hade du de kopplat innan då??

Förut hade ja

+ på ena basen till ena pluss på steget!
- på samma bas till ena minus på steget!

samma med andra basen fast till andra utgången på steget!


16 197 Inlägg
5 november 2008
#9
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:
hur hade du de kopplat innan då??

Förut hade ja

+ på ena basen till ena pluss på steget!
- på samma bas till ena minus på steget!

samma med andra basen fast till andra utgången på steget!

men du har väl ett monoblock??    ett monblock har ju bara EN kanal.. sen brukar dom ha A+B plint men de e bara för att göra de lättare å koppla in fler basar.. A+B e ju ihop kopplade inne i steget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#10
evilaudio skrev:
mickinho skrev:
Smedhult skrev:
plus på ena basen till plus på andra. sen en plus därifrån till steget. och likadant med minus;)

rätta mig om jag har fel, men blir inte det 4ohm om man kopplar så??

nope de blir 1ohm.. parallelkoppling.

seriekopplar du så får du 4ohm.. (+från steget till + på ena spolen sen tar man - från den spolen å kopplar den till + på den andra spolen å - från den andra spolen kopplar man till - på steget)

va många ohm blir det om man kopplar varje bas försig till varsin utgång på steget då? så hade ja ju innan och det blev ingen skillnad när ja parralellkoppla!

utgångarna inne i steget är parallelkopplade läste ja på mds sida med! men har d nån betydelse? :S


258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#11
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:
hur hade du de kopplat innan då??

Förut hade ja

+ på ena basen till ena pluss på steget!
- på samma bas till ena minus på steget!

samma med andra basen fast till andra utgången på steget!

men du har väl ett monoblock??    ett monblock har ju bara EN kanal.. sen brukar dom ha A+B plint men de e bara för att göra de lättare å koppla in fler basar.. A+B e ju ihop kopplade inne i steget.

ja men varför blev det ingen skillnad på ljudet när ja paralell koppla basarna då? sad


16 197 Inlägg
5 november 2008
#12
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:
mickinho skrev:

rätta mig om jag har fel, men blir inte det 4ohm om man kopplar så??

nope de blir 1ohm.. parallelkoppling.

seriekopplar du så får du 4ohm.. (+från steget till + på ena spolen sen tar man - från den spolen å kopplar den till + på den andra spolen å - från den andra spolen kopplar man till - på steget)

va många ohm blir det om man kopplar varje bas försig till varsin utgång på steget då? så hade ja ju innan och det blev ingen skillnad när ja parralellkoppla!

utgångarna inne i steget är parallelkopplade läste ja på mds sida med! men har d nån betydelse? :S

de blir ju 1ohm även på de viset...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
5 november 2008
#13
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:

Förut hade ja

+ på ena basen till ena pluss på steget!
- på samma bas till ena minus på steget!

samma med andra basen fast till andra utgången på steget!

men du har väl ett monoblock??    ett monblock har ju bara EN kanal.. sen brukar dom ha A+B plint men de e bara för att göra de lättare å koppla in fler basar.. A+B e ju ihop kopplade inne i steget.

ja men varför blev det ingen skillnad på ljudet när ja paralell koppla basarna då? sad

men du hade väl en bas på varje "kanal" förut??? å nu har du kopplat båda till en "kanal".. de e ju liksom samma sak... A+B sitter ju ihop inne i steget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#14
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:

nope de blir 1ohm.. parallelkoppling.

seriekopplar du så får du 4ohm.. (+från steget till + på ena spolen sen tar man - från den spolen å kopplar den till + på den andra spolen å - från den andra spolen kopplar man till - på steget)

va många ohm blir det om man kopplar varje bas försig till varsin utgång på steget då? så hade ja ju innan och det blev ingen skillnad när ja parralellkoppla!

utgångarna inne i steget är parallelkopplade läste ja på mds sida med! men har d nån betydelse? :S

de blir ju 1ohm även på de viset...

okej så ja hade redan 1ohm på det förra viset med då? :S
är det bäst o köra så lr? inte bättre att gå upp i ohm va? tongue


16 197 Inlägg
5 november 2008
#15
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:

va många ohm blir det om man kopplar varje bas försig till varsin utgång på steget då? så hade ja ju innan och det blev ingen skillnad när ja parralellkoppla!

utgångarna inne i steget är parallelkopplade läste ja på mds sida med! men har d nån betydelse? :S

de blir ju 1ohm även på de viset...

okej så ja hade redan 1ohm på det förra viset med då? :S
är det bäst o köra så lr? inte bättre att gå upp i ohm va? tongue

saken e den att du får mer effket vid lägre ohm men ofta kan de låta bättre vid högre belastning.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#16
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:

men du har väl ett monoblock??    ett monblock har ju bara EN kanal.. sen brukar dom ha A+B plint men de e bara för att göra de lättare å koppla in fler basar.. A+B e ju ihop kopplade inne i steget.

ja men varför blev det ingen skillnad på ljudet när ja paralell koppla basarna då? sad

men du hade väl en bas på varje "kanal" förut??? å nu har du kopplat båda till en "kanal".. de e ju liksom samma sak... A+B sitter ju ihop inne i steget.

jo ja har fattat d nu smile men det blir inte bättre ljud om man seriekopplar basarna heller lr?
spelar ju bra nu! men är ingen direkt djupbas,


16 197 Inlägg
5 november 2008
#17
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:

ja men varför blev det ingen skillnad på ljudet när ja paralell koppla basarna då? sad

men du hade väl en bas på varje "kanal" förut??? å nu har du kopplat båda till en "kanal".. de e ju liksom samma sak... A+B sitter ju ihop inne i steget.

jo ja har fattat d nu smile men det blir inte bättre ljud om man seriekopplar basarna heller lr?
spelar ju bra nu! men är ingen direkt djupbas,

men djupbasen har inget me de att göra.. de hänger ju på hur du byggt lådan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#18
evilaudio skrev:
kaihaj skrev:
evilaudio skrev:

men du hade väl en bas på varje "kanal" förut??? å nu har du kopplat båda till en "kanal".. de e ju liksom samma sak... A+B sitter ju ihop inne i steget.

jo ja har fattat d nu smile men det blir inte bättre ljud om man seriekopplar basarna heller lr?
spelar ju bra nu! men är ingen direkt djupbas,

men djupbasen har inget me de att göra.. de hänger ju på hur du byggt lådan.

okej okej!

Ja för lådan är orginal till MDS fanatic 12"
och nu har ja JBL 12" 1600w så kanske e dax o bygga en låda? tongue


16 197 Inlägg
5 november 2008
#19
exakt va heter basen??   

portad elle sluten låda??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

258 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#20
evilaudio skrev:
exakt va heter basen??   

portad elle sluten låda??

2ST    JBL P1220E 12" 1600W max (400W RMS)

portad låda nu!

sitter i volvo 745:a smile



Sök