4981
Sök

topp på 244 glt -85

334 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Någon som är lite mer hajj på toppar hos b23 motorerna? undrar om det är några problem med att trycka dit en racetopp 531 med vx3 kam. i min motor... ( 244 GLT -85 ) Bilen nu är orginal..
Senast redigerat av joxxan (5 november 2008)

Just... Awsome!

Team Pro5
313 Inlägg
6 november 2008
Ska inte vara några som helst problem. KÖR HÅRT!

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk

The one and only
1 091 Inlägg
6 november 2008
Du har nog en B230 och inte en B23 om ingen har bytt den vill säga. Det är inga problem att sätta på en 531 topp på din motor, men du bör tänka på att du får lägre komp med den på så jag skulle rekommendera att du planade den några mm. Alternativt väljer en 405 topp som skulle ge ungefär samma resultat smile

Lycka till med trimningen smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Forummoderator
26 671 Inlägg
6 november 2008
joxxan skrev:
Någon som är lite mer hajj på toppar hos b23 motorerna? undrar om det är några problem med att trycka dit en racetopp 531 med vx3 kam. i min motor... ( 244 GLT -85 ) Bilen nu är orginal..

Har du en orginal 244 glt från 85 är det B230 och inte B23 tyvärr. Den "sämre" motorn, med 7 hästar mindre sad Men kläm på en ny fin topp du.

edit:..vete sjutton vad det sista blev..tog bort det tongue
Senast redigerat av AirOne (6 november 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 816 Inlägg
6 november 2008
Det är en B230E du har, det passar utmärkt att montera en 531-topp.
Vad det gäller kamvalet så hade jag hellre satsat på en mer avancerad kam typ V, K eller H eller varför inte en eftermarknadskam, allt beroende på vilken karaktär man vill ha på motorn. VX3 är lite utav en hybridkam som de försökt samla de goda bitarna från andra kammar/karaktärer.

Forummoderator
26 671 Inlägg
6 november 2008
Hilmer skrev:
Vad det gäller kamvalet så hade jag hellre satsat på en mer avancerad kam typ V, K eller H eller varför inte en eftermarknadskam, allt beroende på vilken karaktär man vill ha på motorn. VX3 är lite utav en hybridkam som de försökt samla de goda bitarna från andra kammar/karaktärer.

Då ger jag ett tips. Nu vet jag inte hur 531toppen är men personligen har jag 530toppen och H-kam. Hade så här i efterhand önskat att jag haft den mindre K-kammen, då H verkar vara alldeles för högvarvig. Alltså, man måste verkligen varva för att det ska hända nåt.
I alla fall i min bil.

The one and only
1 091 Inlägg
6 november 2008
AirOne skrev:
Hilmer skrev:

Då ger jag ett tips. Nu vet jag inte hur 531toppen är men personligen har jag 530toppen och H-kam. Hade så här i efterhand önskat att jag haft den mindre K-kammen, då H verkar vara alldeles för högvarvig. Alltså, man måste verkligen varva för att det ska hända nåt.
I alla fall i min bil.

Det var ju lite därför Volvo bytte ut den rätt snabbt mot den något snällare K kammen, bättre register och bättre tomgång.
Men H ger ju mer effekt såklart smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Forummoderator
26 671 Inlägg
6 november 2008
Volvo Knugen skrev:
AirOne skrev:
Hilmer skrev:

I alla fall i min bil.

Det var ju lite därför Volvo bytte ut den rätt snabbt mot den något snällare K kammen, bättre register och bättre tomgång.

Precis tongue

1 816 Inlägg
6 november 2008
AirOne skrev:
Volvo Knugen skrev:
AirOne skrev:

I alla fall i min bil.

Precis tongue

Visst, en kort tid och väldigt högt upp i registret vilket jag personligen inte ger mycket för på en måttligt uppskrämd motor. K-kammen är helt klart att föredra till lite mer vardagsåka om man jämför dessa.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 november 2008
om det är en 230e du har så passar det inte om du inte byter sprutet .
den passar på blocket men du har ingenstans att sätta dom mekaniska spridarna

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

334 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Okej, tack för alla svar men vet någon ungefär hur många hk det blir ? jag menar det är ju lite segt att åka med 131hk (orginal) (siffrorna stämmer).

Just... Awsome!

1 816 Inlägg
6 november 2008
joxxan skrev:
Okej, tack för alla svar men vet någon ungefär hur många hk det blir ? jag menar det är ju lite segt att åka med 131hk (orginal) (siffrorna stämmer).

Det är 129hk, 131hk var det i 740 med samma maskin. 240=A-kam & 740=V-kam.

Vad det gäller spridarhålen så förutsatte jag i mina tidigare inlägg att du lyckas få tag på en topp med dessa uttag, men dom är ju inte så vanliga. I annat fall är du i ett helt annat läge...

334 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Hm... i mina papper på bilen står det att det är 131hk... :S men är mest intresserad av hur mycket det höjjer prestandan, funderar på att bygga bus bil av den och söker den mest effektiva men samt penga snåla lösningen för att komma upp i runt 250 hk

Just... Awsome!

297 Inlägg
6 november 2008
Utan att du modifierar insprutet och tändningen(mappar säger man på nyare bilar som inte har K-jetronic, för det är det väl på den?) så går dåligt efter den förändringen.

Finns inga snåla lösningar för 250 hk sugmotor B230, då måste det till en turbo för att hålla ekonomin hyfsad. I Volvo orginal cup kommer en del upp i 170hk, men då är det annat insprut ett LH-Jetronic som är chippat har jag för mig.

1 816 Inlägg
6 november 2008
Begränsningen för k-jet går vid ca 170hk på sugmotor och vid ca 190hk på turbo (original bränslefördelare).
Det går alltså att komma upp i 160-170hk med 405/531+K/H-kam, men det kräver att man viktar upp hela motorn och justerar in allt perfekt.

334 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Okej, men för att få igenom den genom besiktningen så måste jag väl byta bromsarna med om jag trycker dit en Turbo? eller är jag helt ute och seglar? smile

Just... Awsome!

334 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Med andra ord ska jag bygga busbil så blir det att byta motor.. ?  Några förslag? smile

Just... Awsome!

297 Inlägg
6 november 2008
Besiktiga? Man får inte trimma bilar som är nyare än 75. Så man tar av trimmet, byter motor eller hoppas att besiktningsmannen inte märker nåt. Och snälla inget tjafs om detta nu, detta har diskuterats på alla motorforum i Sverige i åratal i tusentals trådar.

Du verkar ju gilla Volvo, köp en 240 från 75 eller en 142a. Brukar finnas en del trimmad till salu på blocket osv. Eller så köper du en turbomotor från 89 eller nyare och stoppar i, så länge den är i orginalskick(med kat) så går det att besiktiga med den om bromsarna motsvarar en turbo(men det är väl samma?).

334 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Okej, mjo jag får kolla upp det. smile
Tack så mycket! smile

Just... Awsome!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 november 2008
loop skrev:
Besiktiga? Man får inte trimma bilar som är nyare än 75. Så man tar av trimmet, byter motor eller hoppas att besiktningsmannen inte märker nåt. Och snälla inget tjafs om detta nu, detta har diskuterats på alla motorforum i Sverige i åratal i tusentals trådar.

Du verkar ju gilla Volvo, köp en 240 från 75 eller en 142a. Brukar finnas en del trimmad till salu på blocket osv. Eller så köper du en turbomotor från 89 eller nyare och stoppar i, så länge den är i orginalskick(med kat) så går det att besiktiga med den om bromsarna motsvarar en turbo(men det är väl samma?).

jo man FÅR trimma MEN under mycket strikta regler som SFRO har satt upp och dom skall sen besiktiga bilen före SBP

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök