4613
Sök

Saab 93 stereo!?

6 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Har fått en aktiv baslåda av polare och undrar nu om jag kan köra den på orginal seteron?? eller om jag måste köpa en ny med sub utgång?

Tacksam för svaaar! Bäst o fråga innan man börjar riva!

Pz

8 929 Inlägg
6 november 2008
#2
SAAB 93 tillverkades mellan 1956-60 så jag tror inte att du kan koppla den till original radion.
Senast redigerat av Hamilton (6 november 2008)

Fotograf på Tierp iDag

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 november 2008
#3
Och om det nu är en 9-3a du har (skulle tro det iaf) så är det till stor hjälp om vi även får veta vilken modell/årsmodell det är på den. smile Om det är og9-3 (98-02) så är det inga större problem att få till det hela. Om det däremot är en nyare 9-3SS/SC (03-) så blir det lite mer jobb. Då är det även bra att veta vad för stereo du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#4
Det är en 93a -02 SE 2.0T. Vad de är för stereo vet jag inte men de lär väl vara samma på alla.. 3 ingångar för nån typ av scart kabel där ibakom (på höger sida bakifrån stereon sett) som bla går upp till displayen och sen än kabel till på andra sidan(höger).. antennen kabeln kanske eller strömmen...

Kollade lite på dedär idag igen men kommer inte på nå??

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 november 2008
#5
Okej, då är vi lite närmare ett svar iaf. wink Det finns isåfall tre alternativ.
1: Du tjuvar signalen från 6x9orna bak i hatthyllan och kör den till baslådan (förutsatt att baslådan kan ta emot högnivåsignal).
2: Du köper en adapter och kopplar in på baksidan av huvudenheten för att få ut lågnivå som du sedan kör vidare till baslådan.
3: Du köper en hög till lågnivå omvandlare och kopplar på kablarna till 6x9orna, för att sedan koppla vidare till baslådan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#6
Haha ookey de lät ju enkelt men.. de där med hög o låg nivå fattar jag inte mkt av men jag ska gå ner o kolla på de nu..

återkommer troligvis så;)

haha men tack för hjälpen iaf:)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 november 2008
#7
ChriZtoffer skrev:
Och om det nu är en 9-3a du har (skulle tro det iaf) så är det till stor hjälp om vi även får veta vilken modell/årsmodell det är på den. smile Om det är og9-3 (98-02) så är det inga större problem att få till det hela. Om det däremot är en nyare 9-3SS/SC (03-) så blir det lite mer jobb. Då är det även bra att veta vad för stereo du har.

OG9-3 fanns också 2003, dvs både OG9-3 och NG9-3 fanns 2003 så bara för att det är en -03:a behöver det inte vara en NG9-3:a wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 november 2008
#8
TBOC_Razor skrev:
OG9-3 fanns också 2003, dvs både OG9-3 och NG9-3 fanns 2003 så bara för att det är en -03:a behöver det inte vara en NG9-3:a wink

Yes, helt rätt! smile Men dom står väl inte som 03 utan som 02, eller? Aja, bästa sättet att skilja 9-3orna åt är ändå genom att säga SS/SC eller S. smile

BTW, min 9-3SS är en 02a! wink Uttagen i slutet på 02, men den står ändå som en 03a...


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/archive/100701/502323_966kmt.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/100701/502324_d8klwx.jpg



Så här ser de ut på basen och sen är det kontakten från höger bas i backluckan.. hur ska jag koppla.. har fan testat allt känns det som.. för de första får jag inte ens igång basen.. kan de bero på dålig jordning kanske?

strömmen från batteriet ska väl in i +12 och minus i ground(gnd) men sen då..

tackar för all hjäälp!smile
Senast redigerat av Alleey (15 november 2008)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 november 2008
#10
ChriZtoffer skrev:
TBOC_Razor skrev:
OG9-3 fanns också 2003, dvs både OG9-3 och NG9-3 fanns 2003 så bara för att det är en -03:a behöver det inte vara en NG9-3:a wink

Yes, helt rätt! smile Men dom står väl inte som 03 utan som 02, eller? Aja, bästa sättet att skilja 9-3orna åt är ändå genom att säga SS/SC eller S. smile

BTW, min 9-3SS är en 02a! wink Uttagen i slutet på 02, men den står ändå som en 03a...


MVH// Christoffer

Beror nog med stor sannolikhet på att iaf VV (men nog biltillverkarna med) har frångått systemet med årsmodeller och det har ersatts med begreppet "modellår".

Bilen kan alltså vara byggd -02 (dvs årsmodell -02) men vara en bil för modellår -03.


Alleey: Har du kopplat in remoten till steget i lådan då ??

Du vet den där det står "REM" precis bredvid "GND" och "12V" tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

6 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#11
Haha vad är remoten då? ;D jag ahr en minus sladd och en som går från batteriet... o den röda från batteriet satte jag in i +12 och den jag satte i karrosen till gnd...

fan va kompliserat!tongue
Senast redigerat av Alleey (15 november 2008)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2008
#12
Alleey skrev:
"Bilder"

Så här ser de ut på basen och sen är det kontakten från höger bas i backluckan.. hur ska jag koppla.. har fan testat allt känns det som.. för de första får jag inte ens igång basen.. kan de bero på dålig jordning kanske?

strömmen från batteriet ska väl in i +12 och minus i ground(gnd) men sen då..

tackar för all hjäälp!smile

Som TBOC_Razor sa, koppla in remoten också så blir det bra. wink Det är då en kabel som slår på baslådan samtidigt som stereon, så att den inte står och drar ström i onödan. smile Enklaste sättet om du inte vill leta kablar är att koppla en strömbrytare mellan +12V och remoten. Annars så om du vill göra det seriöst så tar du kabeln från elantennen och kopplar in på remote.

Steg 2 sen är att du antingen klipper av kontakterna på bild 2 eller skarva på ett par till kablar som du sen kopplar in på "High level input". smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök