azXig skrev:
Alltid lika trogen, steifan!

Tack för tipsen! Undrar om man får lägga hela helgen till detta eller om det går att klara att byta allt på den dag, på två man. Du har väl bytt allting på din?
Bak tar inte så lång tid om allt är vänligt

Tänkte ju att jag skulle byta bak på min nuvarande,
men jag blev förbannad och gav upp efter 15 minuters försök att lossa muttrarna för stötdämparna
bak, samtidigt som man låg i en vattenpöl

Lämnade in alltihop på Volvoverkstaden istället,
blev 3200 för montering och fyrhjulsmätning/inställning.
Edit: Hade jag gjort det själv så hade jag ju kunnat köpt sportstötdämpare istället.
Lätt att vara efterklok

Bytte fjädrar och stötdämpare på bak på min förra bil dock, då gick det att lossa enda
nedre muttern med benkraft och den andra sågades av med bågfil (tog en stund, fegt med elverktyg

).
Den övre skruven för stötdämparna är dock inga problem att lossa, sitter skyddad bakom gummihattar
i hjulhuset bak, så ska ju inte vara någon rost där. Ett tips är också att vända på den undre skruven
till stötdämparna bak, dvs montera mutterarna på insidan istället för utsidan -> lättare byte av krängnings-
hämmare bak på en billyft av OKQ8-gds-hall-utförande.
Till fjädrarna bak kan en väldigt lång förlängare till spärrskaftet vara lämpligt om
det ska gå smidigt, dvs slippa mecka in spärrskaftet mellan fjädervarven för att lossa.
Fram har jag inte haft äran att göra någonting än, men kan ju jäklas en del där med.
JE Jr höll väl på i två dar med stötdämparna fram tror jag.