5390
Sök

absolut bästa sättet att rostlaga småfläckar ?

258 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#1
Hej, har fått 2 små rostfläckar på bilen. Jag brukar slipa. grundfärg, spackel, slipa slipa slipa, och sen lacka, och sist men itne minst klarlack.  MEN jag maskerar alltid runt det oönskade stället... men då blir det en ful kant när jag har lackat.. HUr ska man gå till väga för o slippa dessa ?

enpetar-klubben

Körv
3 535 Inlägg
7 november 2008
#2
Lacka hela skärmen/huven/baklucka eller var det nu sitter.

Truckdriving Man

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
7 november 2008
#3
decib3L skrev:
Lacka hela skärmen/huven/baklucka eller var det nu sitter.

Funkar inte på bakre skärmarna, a-stolpar, eller andra delar som hänger ihop, blir ju nästan hellack då...
Om man lackar ett så stort område så är även risken större för färgskillnad mot andra delar av bilen.

3 714 Inlägg
7 november 2008
#4
är det te.x en skärmkant så kan man ju maskera ett större område än det man ska lacka och inte lacka hela vägen ut till maskeringen utan att man typ fadear (stavning)av och sedan polerar så brukar man slippa fula kanter samt att det inte blir nån större nyansskillnad

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

375 Inlägg
7 november 2008
#5
Dubbelvika maskeringstapen så man får en rund kant på tapen hjälper så man inte får en riktigt vass kant iaf. Så brukar jag göra. Annars kan man våtslipa lite försiktigt med fint papper på skarven också innan man klarlackar.
Senast redigerat av Dirk Diggler (7 november 2008)


12 086 Inlägg
7 november 2008
#6
TCG skrev:
decib3L skrev:
Lacka hela skärmen/huven/baklucka eller var det nu sitter.

Funkar inte på bakre skärmarna, a-stolpar, eller andra delar som hänger ihop, blir ju nästan hellack då...
Om man lackar ett så stort område så är även risken större för färgskillnad mot andra delar av bilen.

Funkar de inte? En lackerare lackar skärmen med en skarv upp mot takep på C-stolpen utan att de syns.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#7
bollen1986 skrev:
är det te.x en skärmkant så kan man ju maskera ett större område än det man ska lacka och inte lacka hela vägen ut till maskeringen utan att man typ fadear (stavning)av och sedan polerar så brukar man slippa fula kanter samt att det inte blir nån större nyansskillnad

precis så ska man göra, inte lacka till kanten för då kan man våt slipa med riktigt fint papper sen rubbing och så slipper man kanten och eventuellt sprut damm

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

12 086 Inlägg
7 november 2008
#8
The_Mechanic skrev:
bollen1986 skrev:
är det te.x en skärmkant så kan man ju maskera ett större område än det man ska lacka och inte lacka hela vägen ut till maskeringen utan att man typ fadear (stavning)av och sedan polerar så brukar man slippa fula kanter samt att det inte blir nån större nyansskillnad

precis så ska man göra, inte lacka till kanten för då kan man våt slipa med riktigt fint papper sen rubbing och så slipper man kanten och eventuellt sprut damm

Den lackerare jag känner dimmar ut kanten med tinner, inget onödigt slipande.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
8 november 2008
#9
JapMax skrev:
The_Mechanic skrev:
bollen1986 skrev:
är det te.x en skärmkant så kan man ju maskera ett större område än det man ska lacka och inte lacka hela vägen ut till maskeringen utan att man typ fadear (stavning)av och sedan polerar så brukar man slippa fula kanter samt att det inte blir nån större nyansskillnad

precis så ska man göra, inte lacka till kanten för då kan man våt slipa med riktigt fint papper sen rubbing och så slipper man kanten och eventuellt sprut damm

Den lackerare jag känner dimmar ut kanten med tinner, inget onödigt slipande.

Precis! Gör man denna metod korrekt är det MAX 15sekunder poleringsjobb efteråt för att få ett 100% skarvresultat

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com


Sök