Mindre kul händelse med avgassystemet.

Zhnibben
8 november 2008 · 66 Inlägg

Hej alla människor.

Känner nu att jag måste skriva av mig lite för vad som hände nu ikväll.
Händelsen är väl inte allvarlig på något sätt egentligen utan mer bara ett svårt slag för en ansträngd ekonomi.

Hur som helst så började kvällen med att jag hämtade en polare och vi åkte sen hem till honom för att käka lite och bara slappa. Allt går bra och bilen pinnar på som den ska utan bekymmer. Parkerar vid honom och går in.

Senare så ska vi åka och hämta hans lillebror som är i en annan del av världen och vi sätter oss i bilen och åker. Kommer dit och allt går fortfarande hur bra som helst och vi börjar åka hemåt. precis när vi svänger in på gatan där min polare bor så börjar min älskling låta som en beach buggy utan avgassystem över huvud taget. Eftersom det är mitt i natten och det vräker ner regn så har jag inte lagt ner varken tid eller energi på att öppna huven eller bege mig ner under bilen för att se var hålet eller glappet är men det är stort som fan kan jag lova.

Nu måste jag alltså laga avgassystemet som för övrigt inte är allt för gammalt. Jag kan ju inte bli annat än frustrerad då det börjar gå utför i allmänhet med bilen men samtidigt vill man ju inte göra sig av med henne. Det är ju en kär ägodel numera.

Tack för att jag fick ta upp er tid och alla som orkade läsa hela tråkiga historien måste ha ett bra tålamod.

Ha en bra kväll nu Gorgare.

MVH Zhnibben

Senast redigerat av Zhnibben (8 november 2008)

te_wik Forummoderator
8 november 2008 · 12 813 Inlägg

Jag brukar inte säga dehär men: BLOGG!

men trisst, ja säkert.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Zhnibben
8 november 2008 · 66 Inlägg

Haha. ja det är lite bloggvarning över det och må så vara. men jag är lite reserverad mot såna som bara skriver två rader om dom ska starta en ny tråd för något.

Det som jag glömde i inlägget är ju om någon kan svara på hur mycket det kan gå på att byta systemet på den? Saab 9000 CDE är det för övrigt om det nu hjälper.

te_wik Forummoderator
8 november 2008 · 12 813 Inlägg

Zhnibben skrev:
Det som jag glömde i inlägget är ju om någon kan svara på hur mycket det kan gå på att byta systemet på den? Saab 9000 CDE är det för övrigt om det nu hjälper.

Ja nu blev det mera forums material av dehär smile

Kolla på mekonomen, rätt bra å billiga saker där.
Annars finns ju de finfina Biltema.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
8 november 2008 · 26 167 Inlägg

te_wik skrev:
Jag brukar inte säga dehär men: BLOGG!

men trisst, ja säkert.

Mvh Tommy

Jag brukar säga det här; so what?

Trist som sjutton det där med avgassystemet. Visst är det lustigt dock att det oftast händer när man minst vill det? Alltså. Det är kan vara oväder, eller man har bråttom nånstans. Minns när man var yngre och åkte skolskjuts med ett taxibolag som då hade en mörkblå 740 limo.
I en korsning tappade vi hela avgassystemet och jisses vad det brölade tongue
Hoppas du får ihop ditt eget dock, och att inget riktigt dyrbart lossnade eller gick sönder..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
8 november 2008 · 12 813 Inlägg

Och jag kommer ihåg när jag tappade ljuddämparen på audin 5 mil hemifrån.
Från katten fanns det inget bakåt.

Men det tog närmare en månad innan jag fixade det. Pga lathet men mest för att audi femmorna låter
så mysigt smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FLindgren
8 november 2008 · 5 089 Inlägg

ok, skriver upp det på en lapp och sätter den på kylskåpet smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Zhnibben
8 november 2008 · 66 Inlägg

hur lång tid tar det att fixa själv för en som inte har bytt system någon gång men införskaffar sig alla delarna då? smile

te_wik Forummoderator
8 november 2008 · 12 813 Inlägg

Zhnibben skrev:
hur lång tid tar det att fixa själv för en som inte har bytt system någon gång men införskaffar sig alla delarna då? smile

Vet du, det är helt omöjligt att svara på.

Vi vet ju inte hur snabbt du jobbar osv..

Menar inte att vara dryg, men det är ju så.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 november 2008 · 3 404 Inlägg

Har du tillgång till en svets så behöver det varken bli dyrk, krångligt eller speciellt tråkigt om det inte gått ordentligt åt h*lvette dvs.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
RPM2006
8 november 2008 · 537 Inlägg

Zhnibben skrev:
hur lång tid tar det att fixa själv för en som inte har bytt system någon gång men införskaffar sig alla delarna då? smile

Kolla först VAD som är fel och VART som felet sitter..
Kanske räcker med en liten klämma för 49.90kr.

Zhnibben
8 november 2008 · 66 Inlägg

nej det är ju sant att det kanske är svårt att svara på och det förstår jag. tänkte mest om det var någon som hade någon generell uppfattning och ifall det är svårt eller om det bara är tidskrävande. och någon svets finns inte så det är tyvärr inte möjligt med den lösningen.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 november 2008 · 3 404 Inlägg

Zhnibben skrev:
hur lång tid tar det att fixa själv för en som inte har bytt system någon gång men införskaffar sig alla delarna då? smile

Byta avgassystemet gör du på en lördag, någon timme om du har tillgång till en ordentlig lyft (förslagsvis gds hall). Men varför byta allt? Vänta tills imorgon och kolla vad det är som givit upp istället, behöver nödvändigtvis inte bli så dyrt

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Hermansson
8 november 2008 · 235 Inlägg

Avgassystem brukar vara ganska tidskrävande.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Zhnibben
8 november 2008 · 66 Inlägg

nej det är klart att jag inte kommer byta allt om det inte är nödvändigt utan det var bara mer att få en inblick i hur det kan bli. lyft är inget problem, det finns utan det var som sagt bara mer en uppfattning om tiden som villes åt nu så man kan vara lite förberedd på hur mycket tid som sak avvaras. smile  men nu får det vänta till imorgon så får vi se vad som verkligen hänt.

Senast redigerat av Zhnibben (8 november 2008)

Rquired Allmänt envis
8 november 2008 · 12 512 Inlägg

Se det positivt, nu kanske du får tillfälle att sätta på ett avgas med lite roligt ljud i lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
8 november 2008 ·

köp äkta rostfritt så slipper du problem.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 november 2008 · 5 753 Inlägg

te_wik skrev:

Zhnibben skrev:
Det som jag glömde i inlägget är ju om någon kan svara på hur mycket det kan gå på att byta systemet på den? Saab 9000 CDE är det för övrigt om det nu hjälper.

Ja nu blev det mera forums material av dehär smile

Kolla på mekonomen, rätt bra å billiga saker där.
Annars finns ju de finfina Biltema.

Mvh Tommy

mekonomen är allt annat än billigt roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
decib3L Körv
9 november 2008 · 3 535 Inlägg

_Glenne_ skrev:

te_wik skrev:

Zhnibben skrev:
Det som jag glömde i inlägget är ju om någon kan svara på hur mycket det kan gå på att byta systemet på den? Saab 9000 CDE är det för övrigt om det nu hjälper.

Ja nu blev det mera forums material av dehär smile

Kolla på mekonomen, rätt bra å billiga saker där.
Annars finns ju de finfina Biltema.

Mvh Tommy

mekonomen är allt annat än billigt roll

På många saker är dom faktiskt det.

Truckdriving Man
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
9 november 2008 · 5 753 Inlägg

decib3L skrev:

_Glenne_ skrev:

te_wik skrev:

Ja nu blev det mera forums material av dehär smile

Kolla på mekonomen, rätt bra å billiga saker där.
Annars finns ju de finfina Biltema.

Mvh Tommy

mekonomen är allt annat än billigt roll

På många saker är dom faktiskt det.

kan tyvärr inte hålla med... mekonomen är alltid dyrare än andra ställen enligt mig smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang