Kortslutning

Toxcity
8 november 2008 · 15 Inlägg

Tja!

Behöver lite teknisk support smile

Har haft lite problem med min 440 den sista tiden. Batteriet laddade ur osv. Lämnade in den till en polare som konstaterade att det var någon form av kortslutning.

Just då ville jag bara att bilen skulle fungera att ta sig fram i så jag bad honom dra ut den säkringen. Vilket han gjorde, och bilen fungerade.

Eller fungerade och fungerade. I och med att vi drog ut den säkringen funkar varken Signlahorn, centrallås, Stereo, Klockan på mittpanelen eller tak belysningen.

Min slutsatts var att någon av dessa är problemet? right?

Hur gör jag nu för att få klart för mig exakt vart problemet ligger? Tror det är stereon för den är de som satts in sist. Fick för mig att jag kunde använda en ström mätare över batteriet och koppla bort stereon för att se om de blir någon skillnad (?)

Problemet är ju att jag inte vet ju inte hur man ser att något är galet eller hur det ser ut när allt fungerar haha. Någon som skulle kunna skriva ner en liten snabb manual på hur jag ska göra?

Med vänliga Hälsningar

Markus

evilaudio
8 november 2008 · 16 195 Inlägg

de kan även va "kortis" i generatorn.. har själv varit me om de 2ggr.. den laddar hur bra som helst när man kör bilen men sen när man inte kör så suger den ur batteriet.. vettefan hur de kommer sig men som sagt ja har varit me om de 2ggr.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Toxcity
8 november 2008 · 15 Inlägg

Detta är ju ett jävla mysterium. Säkrings "boxen" ser ut som en rysk vapen fabrik. Står ju på luckan vilka säkringar som går vart men de verkar inte stämma för 5 öre. På platsen där stiftet som min polare drog bort står det inget, men när man sätter tillbaka de så wipps börjar allt förutom tutan att fungera igen -.-

Någon bilelektriker när Jönköping? haha

Skrotbilen
8 november 2008 · 10 Inlägg

Det är ju tänkt att generatorn ska ladda batteriet, så om det är något fel på den så ladar ju inte batteriet.
Men elfel är krångligt att finna, har samma problem som du ungefär, men med en merceders.
I mitt fall så startade ej bilen heller och batteri och generator byttes då ut på verkstad.Fick då problem med blinkers , belysning , vindrutetorkare och spolning samt lampor på instrument panelen istället.Så byt ej ut generatorn om du ej är säker på att det är där felet ligger.Generatorn är en dyr historia!
Du har ju ialla fall fått någonform av svar.Jag har ännu ej fått några tipps eller svar här ännu.Kanske elfel och jordfel är svåra saker att svara på eller ge tipps om.Kommer att följa upp vad du får för svar här då det kan vara tipps för mej att kolla upp de punkter du blir rekomenderad att kolla här.Min bil startar visserligen , men jag kan endast köra om solen skiner eftersom vindrutetorkaren är ett måste på blöta vägbanor.Dessutom så är belysningen för dålig att köra med då det är mörkt ute och det är ju fördel att ha belysning på hastighetsmätaren med tanke på alla kameror utefter våra vägar.Hoppas du finner vad felet är.Skriv gärna här och berätta vad felet var då du finner det, för just nu så är alla elfel av intresse för mej.  Många kramar från Skrotbilen!

Gulmun * Klåpare
8 november 2008 · 1 718 Inlägg

Bara köra när solen skiner? De måste vara snälla på Bilprovningen i "Någonstans i Sverige".

Men iaf, ta bort tutan, den låter ju suspekt efterssom den inte funkar och ligger i samma grupp som kortisen antas vara i. Funkar bilen då så åker du till Biltema och köper en ny tuta.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Toxcity
9 november 2008 · 15 Inlägg

Kan testa de ja, men asså hur testar jag att det fortfarande inte finns någon kortslutning?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
9 november 2008 · 2 252 Inlägg

Toxcity skrev:
Kan testa de ja, men asså hur testar jag att det fortfarande inte finns någon kortslutning?

ta en multimeter och dra in dig på plusen från batteriet och ställ den på mA när den är avslagen så ser du  om de fortfarande suger ström...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Toxcity
10 november 2008 · 15 Inlägg

Ursäkta att jag är galet efterbliven, vart mäter jag med multimetern? Röd på plus och svart på ?

MickeHE
10 november 2008 · 17 Inlägg

röd på röd, svart på svart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang