Problem med Kylare ? Nissan 200sx S14

xMaDRockz
8 november 2008 · 128 Inlägg

Tjenare,

Jag har ett litet problem med motortempen.

Har upplevt att bilen börjar koka eller blir mer varm än vanligt, ca 3/4 på mätaren istället för den vanliga 2/4. Stänger jag av bilen så bubblar det i expantionskärlet.

Hade ett läckage på en slang till turbon men denna bytades igår i samband den turbo byte, Samt att jag byta termostaten.

Blir inte riktigt klok på vad som händer, Tomgången ligger på ca 2000 RPM när bilen är uppe i denna onormala temp.
Vattenpumpen är OK, När jag lufta den så cirkulera vattnet som det skulle i kylaren.
Fundera på en spricka i toppen eller att toppackningen har gått, Men där kommer ingen vit rök direkt.

En annan fråga, Vad är det för grej som sitter på kylarlocket, Någon övertrycksventil? Kan det vara denna ?

Hoppas någon blir klok på detta.
Bilen i fråga är en 200sx S14.

MvH

Harrig
8 november 2008 · 54 Inlägg

Det e en övertrycksventil som släpper vid 1 bar tror jag. Kollat motoroljan? Bubbligt, konstig färg på oljan?

xMaDRockz
8 november 2008 · 128 Inlägg

Harrig skrev:
Det e en övertrycksventil som släpper vid 1 bar tror jag. Kollat motoroljan? Bubbligt, konstig färg på oljan?

Oljan hade bra färg innan jag byta den, Ingen vattendroppe på stickan heller.
Nu byta jag ju oljan och glykolen vid turbobytet, men som sagt så vart oljan i bra skick innan bytet.
Ska komptesta bilen lite senare för att utesluta toppackningen.
Men är det inte det som är fel så är jag helt lost.
I och med att tomgången ligger på 2000rpm och när den är så himmla varm gör mig jäkligt förvirrad hmm

Fler tips kanske ?

Kornz Solfilmsmontör
8 november 2008 · 947 Inlägg

Är där något annat uppgraderat på bilen? Hur mycket glykol/vatten hällde du i i samband med bytet? Kollat över så att fläkten funkar som den ska? Vet inte om du har elektrisk fläkt eller mekanisk.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
xMaDRockz
8 november 2008 · 128 Inlägg

Kornz skrev:
Är där något annat uppgraderat på bilen? Hur mycket glykol/vatten hällde du i i samband med bytet? Kollat över så att fläkten funkar som den ska? Vet inte om du har elektrisk fläkt eller mekanisk.

Jag hällde väl på en ca 5liter röd konsenterad kylarglykol, och jag lufta systemet med kylarlocket öppet och såg att vattnet cirkulera som det skulle.

Jag har satt dit en elektrisk fläkt som jag sätter på själv, och den hade jag på ända från kallstart.
Den snurrar som bara den.

Jo bilen är lite uppgraderad, det jag kommer på är

HKS intercooler ink. hardpipe
HKS seqventionell dump
HKS 3"superdragger avgassystem
Greedy extraktorgrenrör
444cc från RB26 (skyline GT-R)
Walbro 255l bränslepump
Garrett GT28RS
Spal elfläkt
Motoria casterstag fram med uniballs
H&R fjädrar 35mm
Shogun front o sidokjolar
18" TSW Thruxton
Gizzmo elektronisk laddtrycksstyrning
ACT heavy duty 6-pucks sinterlamell
Redline MT-90 i vxl-lådan och diff
Bränslefilter från Jaguar R-Type
PFR6Q Platina stift.

Skrev det jag kom på, även om hälften inte har med saken att göra kanske.

isakare
9 november 2008 · 272 Inlägg

Hälde du i ren glykol ?? Då är det inte konstigt att den kokar, det ska vara 50% vatten i oxå.

Hälde du i röd glykol märkt G12 ?? Var det de i från början i bilen ?? Om du blandar G12 med blå el grön glykol kommer du få en rostfärgad geggamoja i systemet.

Åker helst på is =)
camaro67 Meister
9 november 2008 · 6 763 Inlägg

isakare skrev:
Hälde du i ren glykol ?? Då är det inte konstigt att den kokar, det ska vara 50% vatten i oxå.

Hälde du i röd glykol märkt G12 ?? Var det de i från början i bilen ?? Om du blandar G12 med blå el grön glykol kommer du få en rostfärgad geggamoja i systemet.

Hehe de är nog bara att tappa ur ett par liter glykol och slå på med vatten tongue

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
xMaDRockz
9 november 2008 · 128 Inlägg

isakare skrev:
Hälde du i ren glykol ?? Då är det inte konstigt att den kokar, det ska vara 50% vatten i oxå.

Hälde du i röd glykol märkt G12 ?? Var det de i från början i bilen ?? Om du blandar G12 med blå el grön glykol kommer du få en rostfärgad geggamoja i systemet.

Självklart blanda jag ut det med vatten, Samma blandning och samma glykol som förra gången jag byta glykol.

RIGO-ROD
9 november 2008 · 684 Inlägg

kolla så inte termostaten kärvar

xMaDRockz
9 november 2008 · 128 Inlägg

RIGO-ROD skrev:
kolla så inte termostaten kärvar

Sorry, Glömde skriva innan att termostaten är bytad i fredags.
Fler tips kanske? smile

RIGO-ROD
9 november 2008 · 684 Inlägg

xMaDRockz skrev:

RIGO-ROD skrev:
kolla så inte termostaten kärvar

Sorry, Glömde skriva innan att termostaten är bytad i fredags.
Fler tips kanske? smile

testa tömma skiten o köp färdigt blandat o kolla om det blir någon skilland,,

antagligen är det temostaten som kärvar , kan göra det fast dom e nya.
annars så e det vatten pumpen sad

tors det finns nått man kan hälla i kylar systemet för att får bort all smuts från kanalerna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang