2800
Sök

Vågar man konvertera en R32?

14 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Hei

Har länge funderat på att turbokonvertera, elr kanske rättare sagt, skruva dit en kompressor.
Saken är den att man är lite nojig när det gäller motorgarantin och nybilsgarantin på min 5 månader gamla Golf 5 R32.

De flesta kompressor-kit är inte VAG eller VW certifierade, vilket betyder att varken motorskadegarantin eller nybilsgarantin täcker om något går sönder. Dem som inte är VAG godkända är relativt billiga, med priser på ca 30-60 tusen.
Sedan finns det en uppgradering som faktiskt är VAG godkänd, men däremot kostar den över 100 tusen!

Törs man lägga dit en kompressor, få runt 350 hästar och förlora motor/nybilsgarantin (och därmed lite av bilens värde)? Såklart så beror det också på vilken typ det är, och om den har testats och ser ut att hålla och skadar inte motorn.

PJ
http://www.garaget.org/idivuoma

260 Inlägg
10 november 2008
Du kmr få problem vid besiktning, och om du krockar efter konvertering kan du säga bye bye till allt vad försäkring heter.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
10 november 2008
Jag hade hållit bilen orginal tills bilen är utan garantitid. Men det är upp till dig om du vill hålla på och böka o grejja vid besiktning av bilen. Men eftersom du är tveksam så köp den "godkända" kompressorn. Men glöm inte o meddela försäkringsbolaget oxå att bilen går snabbare och blivit starkare.

14 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Oscarr skrev:
Du kmr få problem vid besiktning, och om du krockar efter konvertering kan du säga bye bye till allt vad försäkring heter.

De e nog prexis de jag e orolig för, om man skruvar dit en ocertifierad kompressor

men tack för feedback, bra att höra åsikter när man själv är osäker
Senast redigerat av idivuoma (10 november 2008)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 november 2008
Se till att inte krocka xD fyfan va dyrt med 100 lappar surt som faen tongue

~Andy~

9 108 Inlägg
10 november 2008
Går det att regbesikta i Sverige med den VAG-godkända satsen?? I så fall kan det ju vara värt att lägga ut dom extra pengarna om du nu måste ha lite extra hk. Känns väldigt ovärt att börja överladda motorn i en såpass ny bil om du nu inte har ett pengaträd på bakgården annars.. Bilen skulle nog bli svårsåld dessutom.

Har du inte köpt lite fel bil från början kanske om du funderar på sånt här efter bara några månader? wink

14 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
dom 250 hästar man har räcker gott och väl, körkortet hänger ju i en skör tråd redan nu. Orsaken till varför jag köpte mig en R32, var nog att inte behöva trimma eller styla den. Utan att ha en färdig pimpad bil från fabriken.

Priset går väl definitivt ner, när man skruvar dit en kompressor som tär på motorn. Och nej, har tyvärr inget pengaträd på bakgården.. i såna fall hade jag haft en Porsche Carrera 4S!
Visst, man går ju å tänker på den där jäkla VAG kompressorn.. men den drömmen blir nog aldrig sann med tanke på priset! Men de e kul å diskutera wink

Sök