4610
Sök

fråga om ljudet

671 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
hej  om man jämför basen i våran  740 med dubbla gas10"portad med hål i hatthyllan för ljudet. så låter basen normal och snärtig  och inte bedövande så man mår illla......

men i min saab 900 så har jag en aktiv gas12" synes i mtt galleri med plexiglas så har jag ett enormt muller
som överröstar ljudet i kupen än bas med musik om ni förstår hur jag menar. det är alltså väldigt dovt ljud.


kan det vara pga lådans utformning med plexiglas som gör det:cool:


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 november 2008
#2
karlsson_1984 skrev:
hej  om man jämför basen i våran  740 med dubbla gas10"portad med hål i hatthyllan för ljudet. så låter basen normal och snärtig  och inte bedövande så man mår illla......

men i min saab 900 så har jag en aktiv gas12" synes i mtt galleri med plexiglas så har jag ett enormt muller
som överröstar ljudet i kupen än bas med musik om ni förstår hur jag menar. det är alltså väldigt dovt ljud.


kan det vara pga lådans utformning med plexiglas som gör det:cool:

Både ja och nej skulle jag tro.
Din aktiva bas är en bandpasslåda och du har möjlighet att ställa in delningsfrekvens på basen med.
Prova att höja LPF ngt och lyssna igen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

671 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#3
ok. sen fanns det nån knapp för fasvändning eller nåt. men vad den gör för skillnad hör jag inte


21 761 Inlägg
11 november 2008
#4
Den där knappen används för att "fasvända" basen, dvs ifall basen inte "hänger med" övriga högtalare så kan man testa att ändra på knappen och lyssna om basen spelar mer tajt (utan eftersläpningar).

671 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#5
aha precis så gör den också. men då ska jag prova lite. tackar


457 Inlägg
12 november 2008
#6
en bandpass spelar väl ett visst frek. område bara eller?

21 761 Inlägg
12 november 2008
#7
Ja, det brukar vara mer begränsat än sluten och basreflex. Men gör man lådan rätt (och använder lämpligt element) så kan bandpass spela alla basfrekvenser som en bilsubba brukar spela normalt sett, dvs från 70-80 Hz och nedåt.

Däremot att försöka få bandpasslådan att spela som en inomhushögtalarbas (inte subbas), tex upp till 200-300 Hz, det går absolut inte. smile


Sök