v70 t5 etanol?

sebbeh83
12 november 2008 · 76 Inlägg

Är det ok köra en t5 motor på tex 60% 98 oktan sen 40% etanol för att få ner bränsle kostnaden?

torpis Forummoderator
12 november 2008 · 10 572 Inlägg

sebbeh83 skrev:
Är det ok köra en t5 motor på tex 60% 98 oktan sen 40% etanol för att få ner bränsle kostnaden?

E85 kostar ca 8.50kr bensin kostar ca 10.80kr.

bensinbilen drar 1 liter/mil dvs 10:80krmil  etanolbilen drar 1.4liter/mil dvs 11.90kr/mil.

ej lönsamt.

Bensin 98oktan har AFR 14.6:1  E85 har AFR 10:1

Om man med en bensinmapp (som tittar efter lambda 1 på AFR 14.6:1) kör E85 med AFR 10 så får man  14.6/10= lambda 1.46   det är väldigt högt, bilen går väldigt varmt och riskerar att smälta kovlarna.

Det mest ekonomiska är att köra bilen på det drivmedel den är avsedd för, pumpa däcken och var lätt på gasen... om det nu är för dåligt väder för att ta cykeln.

Senast redigerat av torpis (12 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
azid Det som inte dödar gör ont
12 november 2008 · 2 668 Inlägg

torpis skrev:

sebbeh83 skrev:
Är det ok köra en t5 motor på tex 60% 98 oktan sen 40% etanol för att få ner bränsle kostnaden?

E85 kostar ca 8.50kr bensin kostar ca 10.80kr.

bensinbilen drar 1 liter/mil dvs 10:80krmil  etanolbilen drar 1.4liter/mil dvs 11.90kr/mil.

ej lönsamt.

Bensin 98oktan har AFR 14.6:1  E85 har AFR 10:1

Om man med en bensinmapp (som tittar efter lambda 1 på AFR 14.6:1) kör E85 med AFR 10 så får man  14.6/10= lambda 1.46   det är väldigt högt, bilen går väldigt varmt och riskerar att smälta kovlarna.

Det mest ekonomiska är att köra bilen på det drivmedel den är avsedd för, pumpa däcken och var lätt på gasen... om det nu är för dåligt väder för att ta cykeln.

afr 10 vad innebär det?.. förklara gjäna det där med lambdan om du orkar

2slow
sebben tuningservice.se
12 november 2008 · 91 Inlägg

AFR står för air fuel ratio. AFR 10:1 är = 10kg luft per 1kg etanol. AFR9,6:1 ligger en etanolbil på vid delast. AFR 14.7:1 ligger en bensinmotor på vid dellast. DVS att bensinmotorn går snålare vid dellast.
Vid fullast så går bensin turbomotorn ner till ca 11.5-12:1 AFR. en etanolmotor med turbo går ner till ca7-8:1 AFR
Hoppas du förstår. MVH sebastian

Senast redigerat av sebben (12 november 2008)

torpis Forummoderator
12 november 2008 · 10 572 Inlägg

azid skrev:

torpis skrev:

sebbeh83 skrev:
Är det ok köra en t5 motor på tex 60% 98 oktan sen 40% etanol för att få ner bränsle kostnaden?

E85 kostar ca 8.50kr bensin kostar ca 10.80kr.

bensinbilen drar 1 liter/mil dvs 10:80krmil  etanolbilen drar 1.4liter/mil dvs 11.90kr/mil.

ej lönsamt.

Bensin 98oktan har AFR 14.6:1  E85 har AFR 10:1

Om man med en bensinmapp (som tittar efter lambda 1 på AFR 14.6:1) kör E85 med AFR 10 så får man  14.6/10= lambda 1.46   det är väldigt högt, bilen går väldigt varmt och riskerar att smälta kovlarna.

Det mest ekonomiska är att köra bilen på det drivmedel den är avsedd för, pumpa däcken och var lätt på gasen... om det nu är för dåligt väder för att ta cykeln.

afr 10 vad innebär det?.. förklara gjäna det där med lambdan om du orkar

AFR = Air to fuel ratio.

14.6delar luft till en del bensin (vikt) ger lambda 1  något slags riktvärde för optimal förbränning.

E85 har AFR 10:1 dvs 10delar luft och 1 del bränsle.  man behöver alltså 46% mer E85 än bensin.

om bensinbilens insprutning vet att den skall tilldela 1gram bensin till 14.6gram luft, så mäter LMM upp 14.6gram luft och spridarna sprayar in 1 gram bränsle.

kör man på E85 så skall LMM mäta sin luft men spraya in 1gram bränsle för varje 10g luft.  dvs mer bränsle.

tror bilen att du kör på bensin och man tankar E85 så lurar man bilen, den mäter upp 14.6g luft, blir skitglad och sätter till 1g bränsle.  då får vi en bensinmapp 14.6:1 som portionerar ut bränsle som behöver 10:1 dvs 14.6/10 = lmabda 1.46  (hade vi kört på bensin hade vi kört mappen på 14.6 och bränsle på 14.6, dvs 14.6/14.6= lambda 1)
______________________________________________________

Nu är ju inte bilen dummare än att den vet att LMM är en lurig prick, så den kontrollerar i avgasröret så det stämmer, mäter den lambda 1 så litar den på LMM och fortsätter i samma takt.  Tankar nån E85 så mäter dem lambda.......  just det 1.46 och tänker, rackans LMM... opålitliga jäkel och öser på lite mer bränsle, mäter lambda igen om ser nu tex 1.32, kalas tänker insprutnignen och begär lite mer soppa för att komma ännu närmare lambda 1.0  Nu slår det stopp, Volvos ingenjörer har satt en gräns på max 10% adaption, så hur gärna insprutningen än vill så kan den inte kompensera till lambda 1. Det bästa den kan göra är att tända servicelampan, och det vet vi ju hur många som kör runt med lysande servicelampa utan att göra något...


farligt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Marlboroman
12 november 2008 · 8 234 Inlägg

Dansken- skrev:
Lämna in bilen på AutoTech och då kan du få den konverterat, så den kan gå på E85.

Bättre å lämna in på BSR så man kan besikta in konverteringen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
azid Det som inte dödar gör ont
12 november 2008 · 2 668 Inlägg

torpis skrev:

azid skrev:

torpis skrev:

E85 kostar ca 8.50kr bensin kostar ca 10.80kr.

bensinbilen drar 1 liter/mil dvs 10:80krmil  etanolbilen drar 1.4liter/mil dvs 11.90kr/mil.

ej lönsamt.

Bensin 98oktan har AFR 14.6:1  E85 har AFR 10:1

Om man med en bensinmapp (som tittar efter lambda 1 på AFR 14.6:1) kör E85 med AFR 10 så får man  14.6/10= lambda 1.46   det är väldigt högt, bilen går väldigt varmt och riskerar att smälta kovlarna.

Det mest ekonomiska är att köra bilen på det drivmedel den är avsedd för, pumpa däcken och var lätt på gasen... om det nu är för dåligt väder för att ta cykeln.

afr 10 vad innebär det?.. förklara gjäna det där med lambdan om du orkar

AFR = Air to fuel ratio.

14.6delar luft till en del bensin (vikt) ger lambda 1  något slags riktvärde för optimal förbränning.

E85 har AFR 10:1 dvs 10delar luft och 1 del bränsle.  man behöver alltså 46% mer E85 än bensin.

om bensinbilens insprutning vet att den skall tilldela 1gram bensin till 14.6gram luft, så mäter LMM upp 14.6gram luft och spridarna sprayar in 1 gram bränsle.

kör man på E85 så skall LMM mäta sin luft men spraya in 1gram bränsle för varje 10g luft.  dvs mer bränsle.

tror bilen att du kör på bensin och man tankar E85 så lurar man bilen, den mäter upp 14.6g luft, blir skitglad och sätter till 1g bränsle.  då får vi en bensinmapp 14.6:1 som portionerar ut bränsle som behöver 10:1 dvs 14.6/10 = lmabda 1.46  (hade vi kört på bensin hade vi kört mappen på 14.6 och bränsle på 14.6, dvs 14.6/14.6= lambda 1)
______________________________________________________

Nu är ju inte bilen dummare än att den vet att LMM är en lurig prick, så den kontrollerar i avgasröret så det stämmer, mäter den lambda 1 så litar den på LMM och fortsätter i samma takt.  Tankar nån E85 så mäter dem lambda.......  just det 1.46 och tänker, rackans LMM... opålitliga jäkel och öser på lite mer bränsle, mäter lambda igen om ser nu tex 1.32, kalas tänker insprutnignen och begär lite mer soppa för att komma ännu närmare lambda 1.0  Nu slår det stopp, Volvos ingenjörer har satt en gräns på max 10% adaption, så hur gärna insprutningen än vill så kan den inte kompensera till lambda 1. Det bästa den kan göra är att tända servicelampan, och det vet vi ju hur många som kör runt med lysande servicelampa utan att göra något...


farligt...

tack tack tack

2slow
Revotech Pedal To The Metal
12 november 2008 · 750 Inlägg

"Nu är ju inte bilen dummare än att den vet att LMM är en lurig prick, så den kontrollerar i avgasröret så det stämmer, mäter den lambda 1 så litar den på LMM och fortsätter i samma takt.  Tankar nån E85 så mäter dem lambda.......  just det 1.46 och tänker, rackans LMM... opålitliga jäkel och öser på lite mer bränsle, mäter lambda igen om ser nu tex 1.32, kalas tänker insprutnignen och begär lite mer soppa för att komma ännu närmare lambda 1.0  Nu slår det stopp, Volvos ingenjörer har satt en gräns på max 10% adaption, så hur gärna insprutningen än vill så kan den inte kompensera till lambda 1. Det bästa den kan göra är att tända servicelampan, och det vet vi ju hur många som kör runt med lysande servicelampa utan att göra något...


farligt... "



Hur kommer det sej att det fungerar att köra med 100% e-85 i äldre bilar som har
lambda och jetronic LH system då?
Borde inte fungera då.

Lämna in hos BSR och konvertera.. Då blir det riktigt bra

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
torpis Forummoderator
13 november 2008 · 10 572 Inlägg

Revotech skrev:
Hur kommer det sej att det fungerar att köra med 100% e-85 i äldre bilar som har
lambda och jetronic LH system då?
Borde inte fungera då.

Det gör det inte heller...

Du kommer aldrig få igång bilen om det är kallare än 10+ ute, du kommer tappa effekt pga motorn går tokmagert, du kommer få jättehöga Nox värden i vgaserna pga snorhög EGT.

Ensugmotor i gjutjärn på 2.5liter och 90hk klarar av denna misshandel, men det gör inte en turbomotor på 2.3liter och 250hk.




Det är det farliga med dessa trådar...  man drar alla motorer över samma kam.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
13 november 2008 · 750 Inlägg

Men min Saab 9000 2.0 non turbo. går precis lika bra på etanol som på bensin.. Likadant med min kompis volvo 740 med LH 2.4 sprut. det är mätt i bänk..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
torpis Forummoderator
13 november 2008 · 10 572 Inlägg

Revotech skrev:
Men min Saab 9000 2.0 non turbo. går precis lika bra på etanol som på bensin.. Likadant med min kompis volvo 740 med LH 2.4 sprut. det är mätt i bänk..

startar omöjligtvis när det är kallt ute.

presentera gärna siffror från bänken, EGT, lambda  mm smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
17 november 2008 · 750 Inlägg

Ska leta upp Datan från bänken.. Ligger någon stans i den gamla datorn vi testa med..

Nej dom bilarna vinterkörs aldrig.. på vintern är det bara att blanda i bensin och så..
annars stämmer det att dom går dåligt o inte startar o så när de e kallt

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang