4569
Sök

pararell-bryggkopplade högtalare 1ohm?

372 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
Jag blev lite förvirrad

Om jag paralellkopplar 2st 4ohm högtalare (blir 2 ohm)
och sen bryggkopplar detta på ett slutsteg, dvs kanalerna delar på motståndet.
Kommer förstärkaren driva högtalarna på 1 ohm då?

Jag har ett Rockford t4004

Och ett par JBL högtalare på 150wrms och tänkte att eftersom steget bara ger ca 90wrms i 4ohm (källa http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp) så skulle jag koppla baksystemet på detta sätt då jag ändå inte bryr mig om baksystemet spelar mono.

Gör jag någonting galet nu? För det driver på bättre, och för mig, utan märkbara problem.

jag använder steget till framsystem också men 90rms på 100rms högtalare är lagom så där kör jag 4ohm
Senast redigerat av Martinfyhr (12 november 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#2
Martinfyhr skrev:
Jag blev lite förvirrad

Om jag paralellkopplar 2st 4ohm högtalare (blir 2 ohm)
och sen bryggkopplar detta på ett slutsteg, dvs kanalerna delar på motståndet.
Kommer förstärkaren driva högtalarna på 1 ohm då?

Jag har ett Rockford t4004

Och ett par JBL högtalare på 150wrms och tänkte att eftersom steget bara ger ca 90wrms i 4ohm (källa http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp) så skulle jag koppla baksystemet på detta sätt då jag ändå inte bryr mig om baksystemet spelar mono.

Gör jag någonting galet nu? För det driver på bättre, och för mig, utan märkbara problem.

jag använder steget till framsystem också men 90rms på 100rms högtalare är lagom så där kör jag 4ohm

När du bryggkopplar steget har du bara EN kanal. Man gör två till en. Så, impedansen är 2ohm MONO.
Däremot så blir påfrestningen i bryggat läge att jämföra med att köra slutsteget i 1ohm STEREO. 

Så, skall du använda steget så, måste det vara stabilt i 1ohm  STEREO, eller 2ohm MONO.

Om jag sen skall svara på om steget pallar eller ej, så är svaret JA. Du mister garantin förmodligen, men har du tillräcklig kylning på det så kommer det funka.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 november 2008
#3
jonash skrev:
Martinfyhr skrev:
Jag blev lite förvirrad

Om jag paralellkopplar 2st 4ohm högtalare (blir 2 ohm)
och sen bryggkopplar detta på ett slutsteg, dvs kanalerna delar på motståndet.
Kommer förstärkaren driva högtalarna på 1 ohm då?

Jag har ett Rockford t4004

Och ett par JBL högtalare på 150wrms och tänkte att eftersom steget bara ger ca 90wrms i 4ohm (källa http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp) så skulle jag koppla baksystemet på detta sätt då jag ändå inte bryr mig om baksystemet spelar mono.

Gör jag någonting galet nu? För det driver på bättre, och för mig, utan märkbara problem.

jag använder steget till framsystem också men 90rms på 100rms högtalare är lagom så där kör jag 4ohm

När du bryggkopplar steget har du bara EN kanal. Man gör två till en. Så, impedansen är 2ohm MONO.
Däremot så blir påfrestningen i bryggat läge att jämföra med att köra slutsteget i 1ohm STEREO. 

Så, skall du använda steget så, måste det vara stabilt i 1ohm  STEREO, eller 2ohm MONO.

Om jag sen skall svara på om steget pallar eller ej, så är svaret JA. Du mister garantin förmodligen, men har du tillräcklig kylning på det så kommer det funka.

mvh Jonas

I specarna på Powerstegen så står det ett ohm stereo (två mono) men i testspecen som följer med har de testat i ett ohm mono med. Så vilket skall man eg. gå på?
Manualen eller testspecen? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

372 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#4
Jonash

Känndes lite som att ditt svar var på fel fråga, blir belastningen 1ohm??

jag har drulleförsäkring i värsta fall.

Du säger att steget ska vara stabilt 1ohm STEREO eller 2 ohm MONO, när du bryggkopplar mono, så drar den ena kanalen i högtalaren, och den andra trycker
dvs kanalerna sköter halva jobbet var, dvs delar på motståndet vilket leder till att 2pararellkopplade högtalare i bryggkoppling ger 1ohms motstånd per kanal på steget, dvs steget är byggt för att klara det?

Kylningen borde fungera eftersom en av anledningarna till att man bygger flera kanaler i samma steg är för att kanalerna ska dela på kylning som annars är dyr, teoretiskt skapar 1ohms kanalen på steget mycket värme, men framsysemet i 4ohm skapar mindre, dvs steget klarar av att kyla tillräckligt.


Lonefox
Ett steg som tål 1ohm x4 kanaler
bryggkopplar man en kanal lägger man ihop motståndet, dvs steget tål 2ohms högtalare
eftersom 2ohmshögtalaren drivs med 1ohm av steget då de 2 bryggkopplade kanalerna delar delar måtståndet, 2 / 2 = 1 smile

Resonerar jag fel?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2008
#5
Martinfyhr skrev:
Jonash

Känndes lite som att ditt svar var på fel fråga, blir belastningen 1ohm??

jag har drulleförsäkring i värsta fall.

Du säger att steget ska vara stabilt 1ohm STEREO eller 2 ohm MONO, när du bryggkopplar mono, så drar den ena kanalen i högtalaren, och den andra trycker
dvs kanalerna sköter halva jobbet var, dvs delar på motståndet vilket leder till att 2pararellkopplade högtalare i bryggkoppling ger 1ohms motstånd per kanal på steget, dvs steget är byggt för att klara det?

Kylningen borde fungera eftersom en av anledningarna till att man bygger flera kanaler i samma steg är för att kanalerna ska dela på kylning som annars är dyr, teoretiskt skapar 1ohms kanalen på steget mycket värme, men framsysemet i 4ohm skapar mindre, dvs steget klarar av att kyla tillräckligt.


Lonefox
Ett steg som tål 1ohm x4 kanaler
bryggkopplar man en kanal lägger man ihop motståndet, dvs steget tål 2ohms högtalare
eftersom 2ohmshögtalaren drivs med 1ohm av steget då de 2 bryggkopplade kanalerna delar delar måtståndet, 2 / 2 = 1 smile

Resonerar jag fel?

Nej, det delas inte överhuvudtaget. När du bryggkopplar använder du rälsspänningen från båda kanalerna, men vänder den ena, så det SKAPAS en kanal. Med, dubbla rälsspänningen mot en kanal. Och lasten blir på denna ENDA kanal 2 ohm. Om man däremot vill förstå hur mycket detta stressar steget så kan man LIKNA det vid att köra 1ohm stereo.

Men, lasten är fortfarande 2ohm och inget annat!

Ang. kylningen så om du skulle studera hur värmen lagras i kylflänsen, så skulle du se att den kommer vara klart mycket mer i de områden där trissorna som driver 2oghms lasten bryggat sitter. Värmen i kylflänsen kommer INTE att bli jämnt fördelat, som ett snitt utav alla trissornas temperatur.  Men, jag är rätt säker på att steget klarar belastningen oavsett.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök