4613
Sök

Steget Går i protect efter några sekunder. hjälp.

801 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#1
Hej, körde i en håla häromdagen, och då klickade steget ur. och nu varje gång man sätter på stereon så startar steget också, men klickar ur till protect efter ungefär 1-2 sek.

Nån som har nån aning om vad det kan vara som krånglar, provat med andra remotekablar, även provat att dra en kabel direkt från strömplinten på steget till remoten, men dock utan nåt bättre resultat.

EDIT : Även kollat jordningen.

Steg Gas ALPHAX4100

Det som går på steget är :

2 st Rockford fosgate P2D210 basar
och ett MTX Thunder 5700 framsystem (5.25)


Tacksam för hjälp smile

// Peter
Senast redigerat av Roundcube (14 november 2008)

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
14 november 2008
#2
Hej. Koppla ur alla högtalarkablar och återanslut en i taget. Kolla även säkringen som kan ha gått i ena kanten (svårt att se) eller byt denna.


801 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#3
Roger-T skrev:
Hej. Koppla ur alla högtalarkablar och återanslut en i taget. Kolla även säkringen som kan ha gått i ena kanten (svårt att se) eller byt denna.

Hej hej! vilken säkring är det du menar? dem på steget? dem har jag redan kollat.

2 982 Inlägg
14 november 2008
#4
kolla jordningen ordentligt.


Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
14 november 2008
#5
Roundcube skrev:
Roger-T skrev:
Hej. Koppla ur alla högtalarkablar och återanslut en i taget. Kolla även säkringen som kan ha gått i ena kanten (svårt att se) eller byt denna.

Hej hej! vilken säkring är det du menar? dem på steget? dem har jag redan kollat.

Huvudsäkringen. AGU säkringar har en tendens att gå av i kanten där det inte syns. Sen ligger bara en liiten del emot som kan släppa igenom 1 ampere eller så. brukar räcka att spöka med steget.
Men enklast är att du ta bort alla högtalarkablar och sätter dit en i taget och provar.
Ja jorden kan ju hoppat också. Den ska sitta bergfast i en balk helst med taggbricka och kopparpasta.


801 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#6
Roger-T skrev:
Roundcube skrev:
Roger-T skrev:
Hej. Koppla ur alla högtalarkablar och återanslut en i taget. Kolla även säkringen som kan ha gått i ena kanten (svårt att se) eller byt denna.

Hej hej! vilken säkring är det du menar? dem på steget? dem har jag redan kollat.

Huvudsäkringen. AGU säkringar har en tendens att gå av i kanten där det inte syns. Sen ligger bara en liiten del emot som kan släppa igenom 1 ampere eller så. brukar räcka att spöka med steget.
Men enklast är att du ta bort alla högtalarkablar och sätter dit en i taget och provar.
Ja jorden kan ju hoppat också. Den ska sitta bergfast i en balk helst med taggbricka och kopparpasta.

Jaha, okej, det ska jag undersöka!" big_smile

16 197 Inlägg
14 november 2008
#7
en liten fråga bara... hur har du kopplat basarna?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 785 Inlägg
14 november 2008
#8
Roundcube skrev:
Hej, körde i en håla häromdagen, och då klickade steget ur. och nu varje gång man sätter på stereon så startar steget också, men klickar ur till protect efter ungefär 1-2 sek.

Nån som har nån aning om vad det kan vara som krånglar, provat med andra remotekablar, även provat att dra en kabel direkt från strömplinten på steget till remoten, men dock utan nåt bättre resultat.

EDIT : Även kollat jordningen.

Steg Gas ALPHAX4100

Det som går på steget är :

2 st Rockford fosgate P2D210 basar
och ett MTX Thunder 5700 framsystem (5.25)


Tacksam för hjälp smile

// Peter

Starta steget utan varken lågnivå eller högtalare anslutna går steget i protection även efter det?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

801 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#9
evilaudio skrev:
en liten fråga bara... hur har du kopplat basarna?

Dem är bryggade över två kanaler, och är lastade i 2 ohm om jag inte minns helt fel. dem dras inåt i lådan när steget starta, långsamt går det, och efter typ 2 sec går steget i protect

801 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#10
dbjanoz skrev:
Roundcube skrev:
Hej, körde i en håla häromdagen, och då klickade steget ur. och nu varje gång man sätter på stereon så startar steget också, men klickar ur till protect efter ungefär 1-2 sek.

Nån som har nån aning om vad det kan vara som krånglar, provat med andra remotekablar, även provat att dra en kabel direkt från strömplinten på steget till remoten, men dock utan nåt bättre resultat.

EDIT : Även kollat jordningen.

Steg Gas ALPHAX4100

Det som går på steget är :

2 st Rockford fosgate P2D210 basar
och ett MTX Thunder 5700 framsystem (5.25)


Tacksam för hjälp smile

// Peter

Starta steget utan varken lågnivå eller högtalare anslutna går steget i protection även efter det?

Jag ska testa detta smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 november 2008
#11
Roundcube skrev:
evilaudio skrev:
en liten fråga bara... hur har du kopplat basarna?

Dem är bryggade över två kanaler, och är lastade i 2 ohm om jag inte minns helt fel. dem dras inåt i lådan när steget starta, långsamt går det, och efter typ 2 sec går steget i protect

Hej överbelastaningskulle jag säga.
Ditt steg klarar bara två ohm i STEREO och ej bryggkopplat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

801 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#12
Lonefox skrev:
Roundcube skrev:
evilaudio skrev:
en liten fråga bara... hur har du kopplat basarna?

Dem är bryggade över två kanaler, och är lastade i 2 ohm om jag inte minns helt fel. dem dras inåt i lådan när steget starta, långsamt går det, och efter typ 2 sec går steget i protect

Hej överbelastaningskulle jag säga.
Ditt steg klarar bara två ohm i STEREO och ej bryggkopplat.

jahaaaa! har du källa på detta?

Men då är det inte så illa pinkat att det har hållt ett år med den belastningen då? big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 november 2008
#13
Roundcube skrev:
Lonefox skrev:
Roundcube skrev:

Dem är bryggade över två kanaler, och är lastade i 2 ohm om jag inte minns helt fel. dem dras inåt i lådan när steget starta, långsamt går det, och efter typ 2 sec går steget i protect

Hej överbelastaningskulle jag säga.
Ditt steg klarar bara två ohm i STEREO och ej bryggkopplat.

jahaaaa! har du källa på detta?

Men då är det inte så illa pinkat att det har hållt ett år med den belastningen då? big_smile

Ja...infon hos BRL wink

Uteffekt: 4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil.

2ohm stabil syftas på stereo.
Annars hade det tex. stått 2ohm stabilt bryggkopplat eller ngn annan liknande fras.

Nej inte alls. Det visar på att du har haft hyfsat bra strömförsörjning till steget wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

801 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#14
Lonefox skrev:
Roundcube skrev:
Lonefox skrev:

Hej överbelastaningskulle jag säga.
Ditt steg klarar bara två ohm i STEREO och ej bryggkopplat.

jahaaaa! har du källa på detta?

Men då är det inte så illa pinkat att det har hållt ett år med den belastningen då? big_smile

Ja...infon hos BRL wink

Uteffekt: 4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil.

2ohm stabil syftas på stereo.
Annars hade det tex. stått 2ohm stabilt bryggkopplat eller ngn annan liknande fras.

Nej inte alls. Det visar på att du har haft hyfsat bra strömförsörjning till steget wink

Okej okej, så steget är i princip skrot?

Tack för all hjälpen smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 november 2008
#15
Roundcube skrev:
Lonefox skrev:
Roundcube skrev:

jahaaaa! har du källa på detta?

Men då är det inte så illa pinkat att det har hållt ett år med den belastningen då? big_smile

Ja...infon hos BRL wink

Uteffekt: 4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil.

2ohm stabil syftas på stereo.
Annars hade det tex. stått 2ohm stabilt bryggkopplat eller ngn annan liknande fras.

Nej inte alls. Det visar på att du har haft hyfsat bra strömförsörjning till steget wink

Okej okej, så steget är i princip skrot?

Tack för all hjälpen smile

Skulle tro det.
Dock kan du prova att koppla en bas per kanal.
Koppla dem i 4 ohm då. Eller prova bara en basmed en spole per kanal.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 893 Inlägg
15 november 2008
#16
Börja med att kopla ur allt, så steget bara startar på "tomgång".. (Utan låg nivå, inga högtalre inkoplade.)

Sedan koplar du på lågnivån, fungerar det fortfarande?
Kopla in en sub på ena kanalen, fungerar det? Osv...
UTESLUTNINGS METODEN.!

Tills du hittar vad det är som orsakar felet...



Sök