Plugga vidare men till vad?

PlatinumRacing
14 november 2008 · 597 Inlägg

Tjenare ja som rubriken lyder är det snart dax att plugga vidare jag kan dok inte bestämma mig för vilken utbildning jag skall ta. Jag är snart utbildad servicetekniker men känner att jag vill jobba med annat.

Jag har länge funderat på att utbilda mig till fordonskonstruktör men jag är inte den bäste på matematik cool . I alla andra ämnen har jag mestadels MVG med några vg och ett g i matte såklart big_smile

Är det någon här som har ett tips på vad jag skulle kunna plugga till?

Jag är tacksam för alla råd och tips

MVH

IceEyes Varningar: För många..
14 november 2008 · 2 552 Inlägg

Kärnfysiker?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
PlatinumRacing
14 november 2008 · 597 Inlägg

IceEyes skrev:
Kärnfysiker?

Inte riktigt mig grej:P

Janneutanb
14 november 2008 · 7 271 Inlägg

Vad tycker du om att göra allmänt?

PlatinumRacing
14 november 2008 · 597 Inlägg

Brains skrev:
Vad tycker du om att göra allmänt?

Hmm meka med bilar, läsa, utveckla ideer dvs tänka på hur man kan förbättra diverse saker och ting

Skulle helst vilja ha ett kontorsarbete där man arbetar både självständigt och i grupp

Rejad Maskin stundent!
14 november 2008 · 218 Inlägg

Eg ingen som ska säga vad man ska läsa till, ska man läsa 5 el 3 år så måste de va nåt man tycker e kul å värt att lägga ner en hel del arbete på. Jag läser första året till maskinteknisk civilingenjör i Lkpg nu, tycker de e skit nice, men mkt matte dock tongue.

Problemet är väl att de flesta ingenjörs utbildningar på någotsätt kommer i kontakt med matten, men som sagt tycker man att utbildningen i övrigt är bra så hittar man vägar för att hantera de som käns svårt big_smile. Kan ju säga att jag funderade seriöst på att hoppa av efter andra veckan, satt å fattade ingenting av matten vi gjorde, men än är man kvar big_smile

Men hur mkt matte har du läst innan då? De flesta högskole eller civilingenjörslinjer tror ja matte D e behörighetskrav på, men varrierar hel del... Snacka med SYOn de har koll på allt sånt här!

Måste passa på att säga att studentlivet är för jävla härligt, visst plugget kan bli tungt, men av nån anledning trivs man iaf big_smile, har 3 tentor i 3 olika kurser veckan innan jul kan ju tilläggas tongue, tentaångesten kommer väl krypande veckan innan tongue

Hoppas du hittar en utbildning som passar DEJ, åk å kolla in lite olika ställen om du får chansen.


P.S Linköpings Universitet är skit bra, lite känt dock för att lägga på en hel del matte tongue D.S.

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
PlatinumRacing
14 november 2008 · 597 Inlägg

Tack för svaret  får väl önska dig lycka till  big_smile

C-Douglas Hemmasittare
15 november 2008 · 241 Inlägg

Vill du ha jobb så är det civil eller högskoleingenjör som gäller, och det låter ju som att du skulle passa som det. Det börjar bli brist på dessa då många gamlingar börjar gå i pension.

Oroa dig inte över matten, du kommer klara den.

Jag hörde för ett tag sen att det var ont om "bergingenjörer".. Att utbilda sig till det tror jag är en bra idé, om man nu gillar berg tongue

Annars finns en del intressanta inom fordon typ fartygsingenjör, flygingenjör m.m.

Kolla gärna in den här utbildningen: http://www.mdh.se/utbildning/program/idt/20082-27801

Denna tycker jag verkar intressant också: http://www.chalmers.se/sections/forskni … h_marin_te

Senast redigerat av C-Douglas (15 november 2008)

newBadboy
17 november 2008 · 340 Inlägg

En förutsätting för att klara en utildning är att du är intresserad. Det går att tatsig genom matten om man orkar lägga ner tiden. I gymnasiet klarade jag precis matten med G. Nu är jag elektroingenjör smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 november 2008 · 10 427 Inlägg

Kan ju plugga produktionsteknik eller nåt. Behövs väl alltid produktionstekniker inom industrin smile
Ingår väl ev en massa ond matte där.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2008 · 3 404 Inlägg

Vad vill du hålla på med? Ställer mig själv samma fråga, antingen ut och skruva båtar om ½år eller plugga vidare till, ja vadå tongue

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
ryttersson
18 november 2008 · 454 Inlägg

Juridik eller fastighetsmäklare röstar jag på

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 november 2008 · 10 427 Inlägg

Någon lokförarutbildning kanske, ett år, tjänar hyggligt med pengar direkt efter.
Roligt jobb.. vem vet?

nimoz
18 november 2008 · 385 Inlägg

Nått tips på vad man kan plugga om man går El inriktning automation ?
Ganska duktig av mig i skolan big_smile

Rille0
18 november 2008 · 2 021 Inlägg

hjärnkirurg

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Ellertz Norrlänning
20 november 2008 · 1 453 Inlägg

ja ska börja plugga till Sjökapten eller Sjöingengör. 50.000 - 100.000 i månaden. Jobba 4-10 veckor, och ledig med full lön 4-10 veckor. smile Mycket ledigt och fina pengar kort sagt. Sen att resa runt hela världen får man väl se som en bonus...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
C-Douglas Hemmasittare
21 november 2008 · 241 Inlägg

Ellertz skrev:
ja ska börja plugga till Sjökapten eller Sjöingengör. 50.000 - 100.000 i månaden. Jobba 4-10 veckor, och ledig med full lön 4-10 veckor. smile Mycket ledigt och fina pengar kort sagt. Sen att resa runt hela världen får man väl se som en bonus...

Ja fast det är kanske inte så kul när du skaffar familj nån gång i framtiden, vilket du förhoppningsvis ska wink Min farsa jobbade på oljeborrplattform när jag var liten, och så klart blev jag ju jätte ledsen varje gång han skulle vara borta 2-3 veckor!

Senast redigerat av C-Douglas (21 november 2008)

Ellertz Norrlänning
26 november 2008 · 1 453 Inlägg

C-Douglas skrev:

Ellertz skrev:
ja ska börja plugga till Sjökapten eller Sjöingengör. 50.000 - 100.000 i månaden. Jobba 4-10 veckor, och ledig med full lön 4-10 veckor. smile Mycket ledigt och fina pengar kort sagt. Sen att resa runt hela världen får man väl se som en bonus...

Ja fast det är kanske inte så kul när du skaffar familj nån gång i framtiden, vilket du förhoppningsvis ska wink Min farsa jobbade på oljeborrplattform när jag var liten, och så klart blev jag ju jätte ledsen varje gång han skulle vara borta 2-3 veckor!

joo det är ju nackdelen. Men har du ett 8-5 jobb också så blir det inte så mycket tid du missar.
Men de finns ju mycket jobb i land också för den delen. Man blir ju väldigt attraktiv inom chefsyrket eftersom du är van vid att ansvara över enorma värden.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
fegge_89
26 november 2008 · 1 302 Inlägg

Plugga till bartender det är ett härligt men stressigt arbete.

Ellertz Norrlänning
26 november 2008 · 1 453 Inlägg

fegge_89 skrev:
Plugga till bartender det är ett härligt men stressigt arbete.

Hmmm... är de inte då man jobbar när alla kompisar är ute och har skoj ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang