4755
Sök

laddningsregulator,

31 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
Hallo gott folk!

Jag skulle vilja veta vart jag kan köpa en spänningsregulator till min v40, har sett att thule har en på 14,6 volt, skulle vilja ha nått liknande, någon som har nån anning om detta?? tack på förhand^^

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 november 2008
http://www.yourex.se borde ha.
Dock får det beställas via ngn annan firma då de ej levererar direkt till privatpersoner.

De hade iaf 14.8V till 960-generator...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

733 Inlägg
15 november 2008
startmotor.se jag beställde min 14,6 volts därifrån, snabb leverans och billig var den :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

31 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
kanon tack för svaren! kör på det thulle1^^

2 665 Inlägg
15 november 2008
Optima batterier och andra gelebatterier ska ha max 14,4volt. Men har du tur tappar du 0,2volt i kabeln.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 893 Inlägg
15 november 2008
På vintern när det är kallt tål de flesta batterier att laddas mera.
Har man ett optima känner man nog inte behov av mera heller. Bra krut i dem

Jag blir lite nyfiken...
Trådskaparen har en V40, den har väl generator som räcker till? Eller?
Snackar vi dunder stereo, räcker inte högre volt, då behövs mera ampere!
Senast redigerat av Kristian_V (15 november 2008)

2 665 Inlägg
15 november 2008
Var precis in o läste på deras hemsida och optima säger nu max 15,0volt men inte mer för då försämmras de på en gång.

21 761 Inlägg
15 november 2008
Optima är inte GEL, det är AGM. wink

GEL brukar ha 14,4 V som högsta laddspänning, däremot åtminstone en del AGM mår bra vid tex 14,7 V laddspänning. smile
Optima tål upp till 15 V enligt specen, men man bör ändå undvika så pass höga laddspänningar för att inte batteriet ska bli överladdat.

2 665 Inlägg
15 november 2008
Åfan är det inte.
Förklara vad AGM betyder!!!
O skillnaden mot gele.

1 893 Inlägg
15 november 2008
I ett vanligt batteri kan vattnet koka bort vid för hög spänning i kombinaion med för hög temp, i gel batterier kan det nog ställa till med en del skada? Eller? Att vattnet kokar bort fungerar ju som en slags säkerhets ventil i vanliga batterier. Varma sommardagar får man fylla på destilerat vatten i batteriet.

Kan bli kostsamt att experimentera. wink

21 761 Inlägg
15 november 2008
Rickard-v skrev:
Åfan är det inte.
Förklara vad AGM betyder!!!
O skillnaden mot gele.

AGM är förkortning av Absorbed Glass Mat, då är syran uppsugen i glasfiberväv. Väven sitter mellan cellplattorna. GEL är nog ingen förkortning eftersom det heter gel på engelska, är dock lite osäker där. I GEL batterier så har man blandat i kisel så att syran blir som gelé.

Båda batterityperna går att montera med stor lutningsvinkel, AGM brukar dessutom tåla att monteras upp-och-ned utan att någon syra läcker ut. AGM har generallt sett lägre inre resistans om man jämför samma kapacitet på batterierna, därför ger de ut högre startström och bör då även vara "snabbare" på att ge ut korta strömtoppar.

Det finns en del info på Optimas hemsida om AGM, speciellt deras batteri förstås. Sedan har tex C-TEK en del bra info: www.ctek.com/SV/Academy/DifferentBatteries.aspx

21 761 Inlägg
15 november 2008
Kristian_V skrev:
I ett vanligt batteri kan vattnet koka bort vid för hög spänning i kombinaion med för hög temp, i gel batterier kan det nog ställa till med en del skada?

Ja, GEL tar tydligen stor skada när det blir överhettat enligt vad jag har sett i info om den batteritypen. Jag minns inte exakt vad som händer, men det är väl någonting med bubblor/sprickor i gelén som gör att batteriet fungerar dåligt.

Det knepiga med dagens batterier är att även de flesta "vanliga" batterierna har speciella lock så att det inte går att fylla på vatten. Batterierna är visserligen gjorda så att de inte ska förbruka en massa vatten vid normal användning, men om de råkar ut för överladdning flera gånger så kan de sluta fungera pga syrabrist.

1 893 Inlägg
15 november 2008
Drönirettab skrev:
Det knepiga med dagens batterier är att även de flesta "vanliga" batterierna har speciella lock så att det inte går att fylla på vatten. Batterierna är visserligen gjorda så att de inte ska förbruka en massa vatten vid normal användning, men om de råkar ut för överladdning flera gånger så kan de sluta fungera pga syrabrist.

Då bör man kanske ta sig en funderare på om ett överladnings relä (Som lämnar högre volt) är så smart..?
Jag menar, om generatorn inte räcker till för att slutstegen mumsar i sig all ström och lite till... Då räcker ju inte en höjning på några decimaler av volten, då är det starkare generator som gäller.

21 761 Inlägg
16 november 2008
Jo, när det gäller att få tillräckligt med ström till stereoutrustningen så är det generatorns maximala laddström som är huvudsaken (men naturligtvis ska det vara bra spänning också). Laddspänningen har mer med batteriets uppladdning att göra, att få effektiv laddning vid korta körningar och även i kyla.

Man har ändrat litegrann i materialvalet hos de nyare batterierna vilket innebär att de inte "gasar" lika lätt, som i sin tur betyder att syran inte rörs om på samma sätt som förut. Då blir heller inte batterierna fulladdade lika lätt som de gamla sortens batterier blev, syran kan "skikta" sig så att det är bra laddat i ytan medan det är dåligt laddat i botten på batteriet.

Jag tror att detta åtminstone är en del av orsaken till att nya bilar har högre laddspänning än äldre bilar.

Sök