5314
Sök

Fel på bas? (problem löst)

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
Tja!
kopplade in mitt ljud i bilen idag

Jag använde ett 125 anmph batteri som jag kopplade slutsteget direkt till där bak för att enbart testa ljudet

och stereon kopplade jag till ordinarie batteri.


Det dunkade på som fan, efter ett tag  ca 20minuter så tänkte jag att det var bäst att inte spela mer.
så jag sänkte ljudet, stängde av och satte på batteriladdaren på det stora batteriet bak och gick in.

efter ca: 1-1.5h bestämde jag mig för att gå ut och filma ljudet

Så jag gick ut låste upp bilen och kollade batteriladdaren, drog ur kontakten och tog bort kabelskorna
sedan satte jag mej i bilen och startade stereon, men jag fick ingen bas, var totalt dött

helvete tänkte jag, kollade steget direkt.. det lös och alla kablar satt fast osv
testade och byta lågnivå med

så stängde jag av stereon,
då dunkade det lite i basarna

Då försökte jag starta bilen och bilen var verkligen stendöd
kollade batteriet fram och ddet var helt slut.

vad är felet?


Kicker ZX.1000.1
RF T1152d
kopplat i 2ohm
Senast redigerat av Iam2fast4U (16 november 2008)


16 197 Inlägg
16 november 2008
#2
Iam2fast4U skrev:
Tja!
kopplade in mitt ljud i bilen idag

Jag använde ett 125 anmph batteri som jag kopplade slutsteget direkt till där bak för att enbart testa ljudet

och stereon kopplade jag till ordinarie batteri.


Det dunkade på som fan, efter ett tag  ca 20minuter så tänkte jag att det var bäst att inte spela mer.
så jag sänkte ljudet, stängde av och satte på batteriladdaren på det stora batteriet bak och gick in.

efter ca: 1-1.5h bestämde jag mig för att gå ut och filma ljudet

Så jag gick ut låste upp bilen och kollade batteriladdaren, drog ur kontakten och tog bort kabelskorna
sedan satte jag mej i bilen och startade stereon, men jag fick ingen bas, var totalt dött

helvete tänkte jag, kollade steget direkt.. det lös och alla kablar satt fast osv
testade och byta lågnivå med

så stängde jag av stereon,
då dunkade det lite i basarna

Då försökte jag starta bilen och bilen var verkligen stendöd
kollade batteriet fram och ddet var helt slut.

vad är felet?


Kicker ZX.1000.1
RF T1152d
kopplat i 2ohm

RF T1152D är en dubbelspolig bas me 2st 2 ohms spolar.. den kan du antingen spela i 1 elle 4 ohm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#3
så här sa de på braljud i bil att jag skulle koppla för att få 2ohm till slutsteget
http://img243.imageshack.us/img243/378/ohmcd5.jpg
http://img243.imageshack.us/img243/ohmcd5.jpg/1/w320.png


733 Inlägg
16 november 2008
#4
evilaudio skrev:
Iam2fast4U skrev:
Tja!
kopplade in mitt ljud i bilen idag

Jag använde ett 125 anmph batteri som jag kopplade slutsteget direkt till där bak för att enbart testa ljudet

och stereon kopplade jag till ordinarie batteri.


Det dunkade på som fan, efter ett tag  ca 20minuter så tänkte jag att det var bäst att inte spela mer.
så jag sänkte ljudet, stängde av och satte på batteriladdaren på det stora batteriet bak och gick in.

efter ca: 1-1.5h bestämde jag mig för att gå ut och filma ljudet

Så jag gick ut låste upp bilen och kollade batteriladdaren, drog ur kontakten och tog bort kabelskorna
sedan satte jag mej i bilen och startade stereon, men jag fick ingen bas, var totalt dött

helvete tänkte jag, kollade steget direkt.. det lös och alla kablar satt fast osv
testade och byta lågnivå med

så stängde jag av stereon,
då dunkade det lite i basarna

Då försökte jag starta bilen och bilen var verkligen stendöd
kollade batteriet fram och ddet var helt slut.

vad är felet?


Kicker ZX.1000.1
RF T1152d
kopplat i 2ohm

RF T1152D är en dubbelspolig bas me 2st 2 ohms spolar.. den kan du antingen spela i 1 elle 4 ohm.

Om du kör steget i 1 ohm så är det en förklaring... steget pallar inte 1 ohm, du får koppla det i 4 ohm, då ger steget 500 wrms istället. men innan du spelar så kan du ladda bilen klar så den har ström och spela med bilen avstängd är inte jättesmart då slutsteg suger mycket ström, men i 4 ohm drar det inte lika mycket.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#5
jag kör steget i 2ohm
och batteriet jag kör det på är fulladdat

det är batteriet som stereon körs på som är nästan tomt
stereon går igång och steget lyser, men ingen bas

så det ända måste väl nästan vara att batteriet fram inte orkar ge ut spänning till remoten eller signal kablarna ? eller?


733 Inlägg
16 november 2008
#6
lyser slutsteget?grönt eller rött? kan du mäta hur hög spänning du har vid steget?
har du inte kopplat ihop dina batteri då?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#7
thulle1 skrev:
lyser slutsteget?grönt eller rött? kan du mäta hur hög spänning du har vid steget?
har du inte kopplat ihop dina batteri då?

M.v.h. Emil

nej batterierna är inte ihopkopplade
jag tänkte bara testa för att se hur ljudet blev innan jag drar kablar och allt igenom bilen

slutsteget lyser rött ovanpå (kicker logon)
men protection lampan lyser inte så antar att ingenting är sönder
för annars hade väl den lyst?


21 761 Inlägg
16 november 2008
#8
Du får väl börja med att (försöka) ladda upp det främre batteriet iaf, det går ju inte att göra en vettig felsökning med ett tomt batteri. smile

Hur låg spänning är det nu på det främre batteriet?
Senast redigerat av Drönirettab (16 november 2008)

733 Inlägg
16 november 2008
#9
Iam2fast4U skrev:
thulle1 skrev:
lyser slutsteget?grönt eller rött? kan du mäta hur hög spänning du har vid steget?
har du inte kopplat ihop dina batteri då?

M.v.h. Emil

nej batterierna är inte ihopkopplade
jag tänkte bara testa för att se hur ljudet blev innan jag drar kablar och allt igenom bilen

slutsteget lyser rött ovanpå (kicker logon)
men protection lampan lyser inte så antar att ingenting är sönder
för annars hade väl den lyst?

Okej men slutsteget ska lösa grönt på sidan om det är ett zx steg du använder. det finns två små lampor, en grön och en röd(protect)
Hur hög spänning har du på det batteri som matar kickersteget? se till att koppla ighop batterierna så bilen laddar båda batterierna!!!!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Du får väl börja med att (försöka) ladda upp det främre batteriet iaf, det går ju inte att göra en vettig felsökning med ett tomt batteri. smile

mm det har du rätt i
men fan är så jävla nervös att allt är pajjt:(

fan de lät ju så jävla bra....+ jag spelade inte ens 2/3 volym så jag pressade ju inte sakerna direkt
kan ju inte bara gå sönder av att stå


21 761 Inlägg
16 november 2008
#11
thulle1 skrev:
se till att koppla ighop batterierna så bilen laddar båda batterierna!!!!

Det ska han säkert göra inom en snar framtid, det där var ju bara ett litet test innan allting var helt färdigkopplat. smile
Han har inte ens kört bilen med det nya systemet.

733 Inlägg
16 november 2008
#12
Drönirettab skrev:
thulle1 skrev:
se till att koppla ighop batterierna så bilen laddar båda batterierna!!!!

Det ska han säkert göra inom en snar framtid, det där var ju bara ett litet test innan allting var helt färdigkopplat. smile
Han har inte ens kört bilen med det nya systemet.

hoppas det :p själv undviker jag testa halvdana system p.g.a. om det blir strul som ex nu :p hehe

M.v.h. Emil

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#13
thulle1 skrev:
hur hög spänning har du på det batteriet du kopplat till steget?

det ska vara fulladdat 12,6
ska mäta imorgon med multimeter


men vad jag vet så lyser det ingen grön lampa brevid protection?

allså borde steget få remote spänning men ingen B+ spänning från batteriet?


21 761 Inlägg
16 november 2008
#14
Iam2fast4U skrev:
jag spelade inte ens 2/3 volym så jag pressade ju inte sakerna direkt
kan ju inte bara gå sönder av att stå

Felet just nu verkar ju vara att det främre batteriet har blivit urdraget, det ser inte ut som att någoting skulle ha hänt med slutsteget. smile
Så ser åtminstone jag på det hela.

21 761 Inlägg
16 november 2008
#15
thulle1 skrev:
hoppas det :p själv undviker jag testa halvdana system p.g.a. om det blir strul som ex nu :p hehe

Jo, ibland kan det hända mystiska saker vid såna tester. smile
I mina ögon verkar det vara det främre batteriet som är huvudproblemet, inte steget, men vi får väl se.

733 Inlägg
16 november 2008
#16
Iam2fast4U skrev:
thulle1 skrev:
hur hög spänning har du på det batteriet du kopplat till steget?

det ska vara fulladdat 12,6
ska mäta imorgon med multimeter


men vad jag vet så lyser det ingen grön lampa brevid protection?

allså borde steget få remote spänning men ingen B+ spänning från batteriet?

ladda och testa spela igen men spela inte för länge... är dit steg det nyaste zx?-08ans version? jag har föregångaren 07 och det lyser grönt precis bredvid protectlampan...

M.v.h. Emil

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Iam2fast4U skrev:
jag spelade inte ens 2/3 volym så jag pressade ju inte sakerna direkt
kan ju inte bara gå sönder av att stå

Felet just nu verkar ju vara att det främre batteriet har blivit urdraget, det ser inte ut som att någoting skulle ha hänt med slutsteget. smile
Så ser åtminstone jag på det hela.

aa det är antagligen jag som hetsar upp mig

eftersom det lät skit bra innan, sedan när jag har sänkt volymen och stäng av stereon
sedan går ut igen så är det så här

+ jag kom och tänka på en sak nu
det är minus grader ute
läste i skolan någon gång att batterikapaciteten blir ca: 40% mindre vid minus grader eller något

det kanske något har med saken och göra?


japp jag ska ha 08:ans
Senast redigerat av Iam2fast4U (16 november 2008)


21 761 Inlägg
16 november 2008
#18
Iam2fast4U skrev:
men vad jag vet så lyser det ingen grön lampa brevid protection?

allså borde steget få remote spänning men ingen B+ spänning från batteriet?

Har du mätt så att det kommer fram rätt spänning på stegets remote?

Om det främre batteriet har låg spänning så kommer ju stereon att skicka ut en låg remotespänning också, vilket kanske gör att steget inte kan starta.

1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Iam2fast4U skrev:
men vad jag vet så lyser det ingen grön lampa brevid protection?

allså borde steget få remote spänning men ingen B+ spänning från batteriet?

Har du mätt så att det kommer fram rätt spänning på stegets remote?

Om det främre batteriet har låg spänning så kommer ju stereon att skicka ut en låg remotespänning också, vilket kanske gör att steget inte kan starta.

det var precis det jag tänkte

batteriet fram var helt dött, inte ett liv i det
men stereon startade ju
och slutsteget lös


1 534 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#20
Gick ut och spelade och det basade som vanligt

haha fyfan vad dum i huvvet jag är
jag skäms nu

jag tror att jag råkade trycka in Highpass/lowpass knappen så att det bara går ut hp genom steget

jag får fan lämna forumet och flytta till mars så mkt skäms jag:lol:

ajja det löste sig nog tackar för svaren i vilket fall



Sök