byta slavcylinder... HJÄLP!!!

Stampep inte som alla andra...
25 januari 2009 · 127 Inlägg

kör inte pumpa på kopplingen metoden när du ska lufta, stor risk att sabba huvudcylindern.
köp ett lock för att trycksätta burken.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!
kalle9000
25 januari 2009 · 108 Inlägg

va menar du me det?

Stampep inte som alla andra...
25 januari 2009 · 127 Inlägg

Kolven har gått i ett läge många år, det kan finnas förslitningar i cylindern bakom tätningen som sabbar den när du kör kolven hela vägen så att säga.. har även varit med om att tätningen vänt sig åt fel håll när man pressat den i botten.. bästa är att trycksätta eller vacum suga så att kolven ligger kvar i det läge den alltid varit i.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!
kalle9000
27 januari 2009 · 108 Inlägg

okej. då måste man lämna in den på verkstan när man ska lufta

blacken
27 januari 2009 ·

kalle9000 skrev:
okej. då måste man lämna in den på verkstan när man ska lufta

Nej det behöver du ej. Antingen så applicerar du ett försiktigt lufttryck på oljebehållaren ( ventilationshål eller dylikt). Eller så införskaffar du en ny eller väldigt ren oljekanna som du fyller med med aktuell olja för ändamålet, sedan så anbringar du en slang på pipen på oljekannan och öppnar luftnippeln på slavcylinder  sätter på slangen på nippeln, (se till att den inte läcker) och sedan så pumpar du oljan "bakvägen" liasom..

Senast redigerat av blacken (27 januari 2009)

TurbOla Reservdansk
27 januari 2009 · 6 271 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/554734_1fhmvk.jpg
Luftning av kopplingen.

Såhär gör man... vi laddade nog i ca 5bars lufttryck, för att konstatera att huvudcylindern var kass... tongue
Men behållaren höll!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Lurken_85
27 januari 2009 · 832 Inlägg

Stampep skrev:
kör inte pumpa på kopplingen metoden när du ska lufta, stor risk att sabba huvudcylindern.
köp ett lock för att trycksätta burken.

Kopplingen trycker man oftast hela vägen ändå när man använder den så jag tror inte det är någon fara att pumpa. Men det är klart jobbigaste metoden.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
TurbOla Reservdansk
27 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Lurken_85 skrev:

Stampep skrev:
kör inte pumpa på kopplingen metoden när du ska lufta, stor risk att sabba huvudcylindern.
köp ett lock för att trycksätta burken.

Kopplingen trycker man oftast hela vägen ändå när man använder den så jag tror inte det är någon fara att pumpa. Men det är klart jobbigaste metoden.

Men det är ju så lite olja i huvudcylinder, ledning och slavcylinder, så man borde snabbt få in känslan när man luftar kopplingen. wink

Det tog som sagt ett par minuter sen hade jag full känsla i kopplingen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kalle9000
27 januari 2009 · 108 Inlägg

okej, tack för tipsen. jag har nu luftat kopplingen men den tar något lågt och känns slapp fram tills den tar ungefär halvvägs till golvet. de e först där man känner motstånd i pedalen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang