byta slavcylinder... HJÄLP!!!

kalle9000
19 november 2008 · 108 Inlägg

är det svårt att byta slavcylindern i en honda accord coupe -95:a? den sitter utanför växellådan, ganska lättåtkomligt. vad ska man tänka på? hur mycket kan den kosta?
det är väll där problemet sitter? kopplingsvätskan försvinner sakta men säkert och kopplingen känns slapp. sen till slut börjar den ta precis i golvet.

Tacksam för svar...

Blue_celicA
19 november 2008 · 243 Inlägg

det är mkt lätt, precis som att lufta sina bromsar, vet ej dock hur det ser ut på din bil men på min gamla celica så vart det lätt:)

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
kalle9000
19 november 2008 · 108 Inlägg

okej. men borde det inte vara fel på slavcylindern? eller kan det vara nånting annat? som sagt så droppar vätskan ut efter ett tag. kopplingen känns även slapp och dragläget ligger olika från dag till dag. hur luftar man kopplingen? kan det skadas mer om man kör med bilen?

Scorpio
20 november 2008 · 65 Inlägg

första steget för dig är att köpa en haynes bok.
troligen så är det slavcylindern som gett upp. du luftar den på samma sätt som bromsar sitter en likadan luft nippel på slavcylindern

Scorpio
Subaru Legacy GT "Scoobie" (2007)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
21 november 2008 · 581 Inlägg

Du kanske hittar något användbart här...

http://www.spoonhonda.com/SearchResults … directed=Y

http://hondatech.info/search/accord/

Senast redigerat av supersupra87 (21 november 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
te_wik Forummoderator
21 november 2008 · 12 813 Inlägg

Dom går ju att renovera.. så dyrt behöver de inte bli.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
kalle9000
24 november 2008 · 108 Inlägg

kopplingen blir helt slapp och till slut stannar den kvar där nere. tackar för tipsen...

kalle9000
2 december 2008 · 108 Inlägg

.

baca Os Difuntos
2 december 2008 · 1 822 Inlägg

Skaffa en ny packsats till slaven, demontera hela slaven sen montera in den nya satsen (beskrivning brukar medfölja). Sen har du några timmars lufftning att se fram emot.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
te_wik Forummoderator
2 december 2008 · 12 813 Inlägg

baca skrev:
Skaffa en ny packsats till slaven, demontera hela slaven sen montera in den nya satsen (beskrivning brukar medfölja). Sen har du några timmars lufftning att se fram emot.

Timmar? Jag behövde bara lufta 5-7 minuter big_smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
baca Os Difuntos
2 december 2008 · 1 822 Inlägg

te_wik skrev:

baca skrev:
Skaffa en ny packsats till slaven, demontera hela slaven sen montera in den nya satsen (beskrivning brukar medfölja). Sen har du några timmars lufftning att se fram emot.

Timmar? Jag behövde bara lufta 5-7 minuter big_smile

Mvh Tommy

You lucky lucky basterd

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
te_wik Forummoderator
2 december 2008 · 12 813 Inlägg

Baca: Haha, men det var så att jag bytte motor å hela skiten i bilen. När allt var klart så funkade inte kopplingen.
Fastän jag inte rört någonting med det, förutom bytt lameller, lager och tryckplatta. Alltså inget hydraliskt hade jag rört. Men pedalen gick i botten, utan motstånd alls utan den hamna i botten och kom aldrig upp igen.

Då hade min cylinder "sprängts" den var i 5 olika delar. Plockade ihop den igen, luftade sen funkade den perfekt. Nu snart 50 mil sedan big_smile

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TurbOla Reservdansk
2 december 2008 · 6 271 Inlägg

baca skrev:
Skaffa en ny packsats till slaven, demontera hela slaven sen montera in den nya satsen (beskrivning brukar medfölja). Sen har du några timmars lufftning att se fram emot.

Jag skulle tro att du har nåt som läcker då. tongue

Efter att ha stoppat i min motor och växellåda igen, skulle vi lufta kopplingen.
Hände ingenting.
Fick inte ens ner olja i huvudcylindern.

Givetvis ska dom inte gå att renovera så man fick ju leta reda på en annan, och en ny kostade förstås 1500, men på skroten fick jag ge 100 spänn.

Slavcylindern är en mycket enkel konstruktion med en enkelverkande kolv och kolvstång, renoveringssatsen består av 1-2 o-ringar, samt ev. en damask.
Det sitter ju en luftnippel på slavcylindern, och så gör man som med bromsarna, trampar, håller nere kopplingen, luftar, och så fungerar det.

Tror det tog ett par minuter för mig med, när jag luftade slavcylindern. smile
Kommer man bara åt är det ett lätt arbete.
För övrigt så delar bromsarna och kopplingen på oljan, men i seperata "fack" i behållaren.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
te_wik Forummoderator
2 december 2008 · 12 813 Inlägg

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/ihop%20plockning2/trasigkopplingscylinder.jpg

Så kan det se ut. Är från en Audi 100 2.3E

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
kalle9000
2 december 2008 · 108 Inlägg

tack så jättemycket för tipsen... nu har vätskan börjat läcka ännu mer, förut gick bilen att köra i cirka 4 veckor men nu har den blivit tom på bara en vecka och går inte att köra då vätskan rinner ut på marken. Går det att lufta själv och hur ska man göra exakt och kan det vara fel på nånting annat?

kalle9000
9 december 2008 · 108 Inlägg

tacksam för svar

PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
13 december 2008 · 137 Inlägg

Det underlättar att vara två när man ska lufta. Man gör i princip som när man luftar bromsar.
En som sitter i bilen och pumpar upp tryck i huvudcylindern och håller pedalen nere medans den andra öppnar på luftningsnippel och släpper ut luft och bromsvätska, stänger nippeln igen och så pumpar personen inne i bilen upp tryck igen och så fortsätter man några gånger tills det bara kommer bromsvätska och ingen luft ur luftningsnippeln.
En genomskinlig slang att trä på nippeln underlättar så man ser luftbubblorna bättre. Se hela tiden till att bromsvätskan till huvudcylindern inte tar slut, fyll på vid behov annar får ni in ny luft i systemet och får börja om igen.

Det finns lite andra metoder också som man kan klara ensam, t.ex vakuumsug som man kopplar på luftningsnippeln och som suger ur luften istället.
Ett annat alternativ är att trycksätta behållaren till huvudcylindern med luft och på så sätt trycka fram bromsvätskan till luftningsnippeln.

Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
kalle9000
24 december 2008 · 108 Inlägg

okej, tackar. men hur mycket brukar en ny slavcylinder kosta och hur länge kan man köra om man luftar systemet?

mr-hewi
25 januari 2009 · 16 Inlägg

.

kalle9000
25 januari 2009 · 108 Inlägg

nu har slavcylindern varit borta från bilen och rengjorts. systemet är luftat men kopplingen är fortfarande ganska slapp. nu går bilen att köra allafall. får hålla koll på vätskenivån nu bara och se om de fortfarande läcker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang