Tomgångsproblem med Saab 9-5

Mussehund
19 november 2008 · 3 Inlägg

Hej! Min Saab 9-5t -01 gick på tomgång medans jag skrapade rutorna i morse. Plötsligt gick den ner i varv och gick knappt på tomgång och Check enging lampan började lysa. Jag stängde av bilen och försökte starta den ingen,  men den bara tände till och startade inte. 
I kväll ville den heller inte starta heller, men efter många försök startade den men går inte på tomgång och check enginlampan lyser.  Någon som vet vad som är fel?

Funkiee Saab älskare!
19 november 2008 · 4 597 Inlägg

Hejsan!

Kan ju alltid vara tändkasetten. Har du någon som ligger kan ju teste, annars kan man väll åka till saab-verkstad så får dom se!

Kan bara säga lycka till, kan inte så mycket som 9-5 bilarna!

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Mussehund
19 november 2008 · 3 Inlägg

Tack! Jag får väl prova att byta kassetten! Kan det orsaka några problem att köra ett par mil med den?

//Mussehund

Nick84
19 november 2008 · 7 Inlägg

Troligtvis spjällhuset som det är fel på....det går i ett läge som heter limp me home.
då brukar dom inte gå på tomgång och går konstigt.....åk te nån verkstad som har tech2 så ser dom direkt.

VictorW Medlem 34530
19 november 2008 · 908 Inlägg

Mussehund skrev:
Hej! Min Saab 9-5t -01 gick på tomgång medans jag skrapade rutorna i morse. Plötsligt gick den ner i varv och gick knappt på tomgång och Check enging lampan började lysa. Jag stängde av bilen och försökte starta den ingen,  men den bara tände till och startade inte. 
I kväll ville den heller inte starta heller, men efter många försök startade den men går inte på tomgång och check enginlampan lyser.  Någon som vet vad som är fel?

Skulle gissa på soppapumpen. Har du blandat i lite extra etanol i bensinen, så finns alltid risken att soppapumpen tar stryk.

Men dra eller bärga den till närmaste verkstad, så kan de hjälpa dig.

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Nick84
19 november 2008 · 7 Inlägg

VictorW skrev:

Mussehund skrev:
Hej! Min Saab 9-5t -01 gick på tomgång medans jag skrapade rutorna i morse. Plötsligt gick den ner i varv och gick knappt på tomgång och Check enging lampan började lysa. Jag stängde av bilen och försökte starta den ingen,  men den bara tände till och startade inte. 
I kväll ville den heller inte starta heller, men efter många försök startade den men går inte på tomgång och check enginlampan lyser.  Någon som vet vad som är fel?

Skulle gissa på soppapumpen. Har du blandat i lite extra etanol i bensinen, så finns alltid risken att soppapumpen tar stryk.

Men dra eller bärga den till närmaste verkstad, så kan de hjälpa dig.

mvh
victor

Jag har bytt ca 20soppa pumpar.... motorlampan har aldrig tänts....och bilen lär ju knappast starta....kanske tända till lite möjligtvis.

heltcp Trucker
19 november 2008 · 30 Inlägg

har hört om ett liknade problem på en polares 9-5'a. där va de fel på vakuumklockan.

Mussehund
19 november 2008 · 3 Inlägg

Vaccumklockan?? Intressant, hade jag ingen tanke på.

Epitaph
19 november 2008 · 835 Inlägg

Mmm, spjällhuset gick likadant på min gamla 9-3a

Kyozo
19 november 2008 · 20 Inlägg

Nick84 skrev:
Troligtvis spjällhuset som det är fel på....det går i ett läge som heter limp me home.
då brukar dom inte gå på tomgång och går konstigt.....åk te nån verkstad som har tech2 så ser dom direkt.

Limp home är en säkerhets åtgärd från bilen när något fel uppstår det betyder att du skall ta den tillnärmsta verkstad för undersökning/felsökning


det som gör att bilen går kass vid limp home är att bilen automatiskt ställer ner tändning och laddtryck + att fjädern i på spjällhuset byter läge så att den blir "slapp" och på så vis får du ingen tomgång (spjället 99% stängt utan om du inte rör gasen)

troligen inte fel på själva spjällhuset uten mera troligt att det är nån givare lr tändkasseten som  som lagt av för dig

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
19 november 2008 · 1 632 Inlägg

låter som vakumklockan är paj tycker jag.

Fredrik-79
19 november 2008 · 2 164 Inlägg

De kan ju vara LMM som är felet med men läs ut felkoderna så ver du exakt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang