2450
Sök

Svetsa extraktor rör själv

251 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
#1
e det nån mening att pröva å svetsa en extraktor sj? vart kan man köpa färdiga extraktorgrenrör?

ska sitta på en 3,0 24v rak sexa

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

9 108 Inlägg
3 mars 2006
#2
Finns tyvärr knappt någon som trimmar våra motorer så det finns noll eftermarknadsgrejor att få tag på. Så det är att göra eget som gäller om det behövs wink


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
3 mars 2006
#3
inte världens lättaste å göra själv om man skall vara hel 100 seriös. alla rö ska ju vara exakt lika långa. blir jobbigt med 6 burkar å ett helvetes ormbo.
Vårt extraktor på rallybilen kringlar sig överallt, över sturstag å fan vetti allt, är 5 burkar på den.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

251 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
#4
ok de va synd

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Gazer
60 Inlägg
5 mars 2006
#5
Har ni kollat på engelska sidor, dom brukar ha väldigt mycket till Opel (Vauxhall), och det skulle inte förvåna mig om det finns till den gamla hyvelbänken också.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
5 mars 2006
#6
Kolla i TYSKLAND ffs wink
Tyskland är ju Opels förlovade land med trimning och styling big_smile


2 122 Inlägg
5 mars 2006
#7
kolla med någon svetsfirma om de vill göra ett det är ju mkt jobb så de är jävligt dyrt. lättare att köpa en lotus omega smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

8 december 2007
#8
ingen här verkar för det första veta hur ett extraktor fungerar, de är till för att originalgrenrör går ihop för tidigt och då händer det så att avgaserna vänder i de och går tillbaka när man varvar och kör hårt med en trimmad bil så skillnaden är att ette xtraktor går ihop senare än vad original gör. Och det är en skitsak att bygga ett de är bara och göra en platta i 8-10 mm och svetsa på böjar på och sen går du med lika långa rör under oljetråget och snittar upp dom lite så du går ihop med 2 tillslut och sen fortsätter du med 2 rör en bit, har byggt flera stycken

10 287 Inlägg
8 december 2007
#9
Bra! Vi behöver någon som kan förklara bättre.

Fyll gärna på med info för denna faktatråd:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

/Göran

mitsubishi_raggare skrev:
ingen här verkar för det första veta hur ett extraktor fungerar, de är till för att originalgrenrör går ihop för tidigt och då händer det så att avgaserna vänder i de och går tillbaka när man varvar och kör hårt med en trimmad bil så skillnaden är att ette xtraktor går ihop senare än vad original gör. Och det är en skitsak att bygga ett de är bara och göra en platta i 8-10 mm och svetsa på böjar på och sen går du med lika långa rör under oljetråget och snittar upp dom lite så du går ihop med 2 tillslut och sen fortsätter du med 2 rör en bit, har byggt flera stycken

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
8 december 2007
#10
PeppeVectra skrev:
inte världens lättaste å göra själv om man skall vara hel 100 seriös. alla rö ska ju vara exakt lika långa. blir jobbigt med 6 burkar å ett helvetes ormbo.
Vårt extraktor på rallybilen kringlar sig överallt, över sturstag å fan vetti allt, är 5 burkar på den.

Exakt är väl o ta i, enda anledningen att ha exakt lika långa exakt en viss längd är för att få absolut maxeffekt vid ett visst varvtal. I teorin. Att ha lika olika gör bara att effektregistret bli lite bredare och inte lika toppat.

Jag gjorde ett eget till min turboford, vart riktigt bra, absolut inga uträkningar utan bara ungefär lika långa. O vad vet jag vad de gav effektmessigt, bra flöde gav de iaf.

http://www.garaget.org/gallery/archive/2637/13334/2637-63607.jpg

EDIT, du ska ju ha på en sugmotor.. men de är typ samma sak. Kanske lite viktigare med längden på en sugmotor. Men de här med exakt hit o dit är bull, och en teoretisk uträckning håller aldrig i praktiken ändå. Fråga vilken motortrimmare som hällst.
Senast redigerat av JapMax (8 december 2007)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 december 2007
#11
PeppeVectra skrev:
ett helvetes ormbo.

på en N/A motor ska extraktor rör inte se ut som ett ormbo.

Detta är ett N/A Extraktor Grenrör:

http://www.enem.se/Nyhetsfolder/Extraktor%20Omega%2024V.gif

detta är ett extraktor grenrör till en omega 24v mitt tips är att du hör av dig till enem...


99 Inlägg
9 december 2007
#12
mitsubishi_raggare skrev:
ingen här verkar för det första veta hur ett extraktor fungerar, de är till för att originalgrenrör går ihop för tidigt och då händer det så att avgaserna vänder i de och går tillbaka när man varvar och kör hårt med en trimmad bil så skillnaden är att ette xtraktor går ihop senare än vad original gör. Och det är en skitsak att bygga ett de är bara och göra en platta i 8-10 mm och svetsa på böjar på och sen går du med lika långa rör under oljetråget och snittar upp dom lite så du går ihop med 2 tillslut och sen fortsätter du med 2 rör en bit, har byggt flera stycken

Ja, så lätt är det faktiskt att bygga ett grenrör, sen hurvida mycket effekt det ger smile


72 Inlägg
29 oktober 2010
#13
har funderat på att bygga extraktor till min 745a av typ 4-2-1 och det jag undrar är om det spelar nån roll vilka cylindrar som går ihop först. nästan alla rör jag sett är att 1+4 och 2+3 går ihop men vore ju mkt lättare att bygga ihop 1+2 sen 3+4. nån som vet hur det är. tongue det kommer troligen inte bli nåt extrem trim på den men vill ju att den ska gå bättre smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
29 oktober 2010
#14
på en sugmotor är det långa raka rör med mjuka böjjar. Inga Ormbon.
Alla rör ska vara lika långa.
Även viktigt att få bra vinklar och flöde där rören går ihop med varandra.

Är man riktigt seriös så finns det formler att använda för räkna ut längd på rör med mera för stämma av grenröret för olika varvtal med mera.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

612 Inlägg
29 oktober 2010
#15
Vilka rör som går ihop beror på i vilken ordning cylindrarna tänder. På en normal rak fyra med tändföljd 1342 ska 1 och 4 paras ihop, och 2 och 3 om man bygger 4-2-1-rör.

Extraktorrör på en i övrigt original motor med tam kam är bortkastat arbete om originalröret inte är riktigt hemskt. Med en vass kam gör röravstämning mycket större nytta.

72 Inlägg
29 oktober 2010
#16
G-sson skrev:
Vilka rör som går ihop beror på i vilken ordning cylindrarna tänder. På en normal rak fyra med tändföljd 1342 ska 1 och 4 paras ihop, och 2 och 3 om man bygger 4-2-1-rör.

Extraktorrör på en i övrigt original motor med tam kam är bortkastat arbete om originalröret inte är riktigt hemskt. Med en vass kam gör röravstämning mycket större nytta.

åfan då vet jag. det sitter större spridare och nån trimkam på (har inte kollat vilken) så borde göra lite skillnad iaf tongue men blir att testa bygga elr att köpa ärdigt om man hittar nåt billigt. smile


Sök