Saab 9-5 SE 2,3 - Chiptrimmad till 240hk, knasigt beteende HJÄLP! ej särskilt kunnig med bilar :/

Kyozo
25 november 2008 · 20 Inlägg

har du orginal downpipe och kattalysator kvar på bilen ??? (troligen bara halvsystem från katten och bakåt på din bil då den bara är "trimmad" till 240hk)

i så fall kan det vara så enkelt som att katten är igen beckad då får du inget flöde för avgaserna och då känns det som bilen inte är helt orkeslös men när det släpper (för stunden) så går den som den ska igen tills den beckar ihop helt igen kan även kännas som att den går ner på 3cyl en stund (rycker o hoppar i motorn "bluddrar")
det ända som hjälper då är att köpa ny sad
så var det iaf på polarens 9-5:a med orginal downpipe på

om det skulle vara tändkasseten som är föreslaget tidigare i tråden så brukar bilen antingen tvärdö eller så går den ner i Limp home läge och motorvarnings lampan tänds så det tror jag inte på.

om luftmasse mätaren strular så ska det komma upp felkod på det och igen limp home med motorvarnings lampa tänd.

där emot så är saab väldigt känsliga på stifften så att byta dom ofta är ingen nackdel så att säga wink

VictorW Medlem 34530
25 november 2008 · 908 Inlägg

rainlsd skrev:
Jag bytte till vinterdäcken idag, som var balanserade och nästan splitt nya, vibrationerna har försvunnit.
vilket då antagligen bevisar att felet var obalanserade sommardäck?

Nåväl, ang. de andra problemen vi har, läste nånstans att bilar som är starka/trimmade osv, kan gå lite dåligt på 95 oktan bensin, vilket är det jag tankat med eftersom det är en 4cylinders motor såvitt jag vet i min. Körde in 98 nu sist, men den har väl inte riktigt hunnit få i sig den soppan eftersom de ju tar en liten stund för den å blandas ordentligt smile

är detta något som kan bistå till detta motorhoppande knaset?

Hade själv detta problem på min 9-5:a, bytte till 98 oktan och vips var problemet borta big_smile

Rekommenderar dessutom att du byter olja, bränslefilter vart 1000 mil. Jag byter även tändstiften samtidigt, kan tyckas overkill. Men trimmade bilar slits hårdare och då gäller det att vårda dem wink

Vad är det för trim som sitter på?

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Pekkis
25 november 2008 · 36 Inlägg

hej ditt problem är förmodligen något av dessa.

Tändstift mest troligen

Luftmassemätare kan vara defekt utan att lämna felkoder prova en fungerande

magnetventilen till tuboladdningen inte helt ovanligt att den gerupp och då får man svajande laddtryck.

tändkasset den kan vid fel ge konstiga symptom men pröva som sagt allt annt på listan innan du byter denna.


återkom när dessa saker är provade.

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end
UngweLianti
25 november 2008 · 49 Inlägg

Jag har ingen aning om ifall det är orginal downpipe, vad är detta? smile

Det jag vet däremot är att den är chiptrimmad med Steg2 chipping från speedparts, förmodligen är avgassystemet också med som ju verkar följa med i dessa "kit" därifrån. De ser iaf inte ut att vara orginal, eftersom jag sett andra liknande saabar och deras avgasrör ser åtminstonde annorlunda (mindre å tanigare) ut.

Ska iaf idag gå igenom bilen tillsammans med den bilkunnige killen, och byta lite dittan å dattan, däribland Olja, filter, tändstift, luftfilter och kupeluftfilter, vet ju att iaf det sistnämda inte gör någon direkt påverkan i funktionalitet på bilen smile men de skadar inte att få nyare luft cirkulation i bilen.

Hör av mig ifall mina fel fortfarande finns kvar sen.

en sak till, ska även införskaffa ett par flaskor med Bensinbooster, och blanda i soppan i fortsättningen, har läst lite överallt å många rekommenderar detta för att bilen ska må bra. Vad vet jag? det verkar ju iaf stämma.

peace!

Fredrik-79
25 november 2008 · 2 164 Inlägg

rainlsd skrev:
Jag har ingen aning om ifall det är orginal downpipe, vad är detta? smile

Det jag vet däremot är att den är chiptrimmad med Steg2 chipping från speedparts, förmodligen är avgassystemet också med som ju verkar följa med i dessa "kit" därifrån. De ser iaf inte ut att vara orginal, eftersom jag sett andra liknande saabar och deras avgasrör ser åtminstonde annorlunda (mindre å tanigare) ut.

Ska iaf idag gå igenom bilen tillsammans med den bilkunnige killen, och byta lite dittan å dattan, däribland Olja, filter, tändstift, luftfilter och kupeluftfilter, vet ju att iaf det sistnämda inte gör någon direkt påverkan i funktionalitet på bilen smile men de skadar inte att få nyare luft cirkulation i bilen.

Hör av mig ifall mina fel fortfarande finns kvar sen.

en sak till, ska även införskaffa ett par flaskor med Bensinbooster, och blanda i soppan i fortsättningen, har läst lite överallt å många rekommenderar detta för att bilen ska må bra. Vad vet jag? det verkar ju iaf stämma.

peace!

Skippa sån skit som du häller i tanken.
Tanka istället 98 oktan på statoil eller V-power på shell.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
25 november 2008 · 49 Inlägg

Jasså? hmmz, hade fått uppfattningen om att de var bra för motorn åsså. V-power va är det då?
högoktanig bensin eller? såg någon text om det förut men fick aldrig fram va de var för något.

hur mycket mer brukar de kosta å tanka sånt?

Fredrik-79
25 november 2008 · 2 164 Inlägg

Jag säger de är bättre med statoils 98 oktan för skillnaden i pris till V-power är för stor.
Min går bäst på statoil eller V-power men pris mässigt är de statoil.
Man kan läsa så mycket men dagens bensin innehåller redan väldigt mycket bra för motorn så man ska inte blanda i mer.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
25 november 2008 · 49 Inlägg

Nu har killen kollat lite, vi bytte inget idag för han hade inte sina verktyg hemma.

Däremot märkte jag en sak till nu, när bilen står på tomgång och ligger "stabilt" på ca 1000rpm så kom det med ca 2-3 minuters mellanrum ett hopp, först gick den ner i varm å bilen började bullra lite, sen steg varvtalen till runt 1500 för att sedan stabiliseras igen på ca 1000.

Detta hände hela tiden, motorn var heller inte kall eftersom vi hade varit iväg och kört i ca 30min innan detta. Den hade ju däremot stått avstängd i ca 20min innan vi körde i tomgång ddäremot.

Med detta sagt så kom detta knackiga, bullriga knasiga "svaga accelerationen" direkt när jag började åka iväg, alltså ostabil tomgång och påföljden var det beteende jag vill få bukt på.

Någon som har fler tankar och ideer om detta? eller är det fortfarande samma spår, byta tändstift mm. ?

Fredrik-79
25 november 2008 · 2 164 Inlägg

rainlsd skrev:
Nu har killen kollat lite, vi bytte inget idag för han hade inte sina verktyg hemma.

Däremot märkte jag en sak till nu, när bilen står på tomgång och ligger "stabilt" på ca 1000rpm så kom det med ca 2-3 minuters mellanrum ett hopp, först gick den ner i varm å bilen började bullra lite, sen steg varvtalen till runt 1500 för att sedan stabiliseras igen på ca 1000.

Detta hände hela tiden, motorn var heller inte kall eftersom vi hade varit iväg och kört i ca 30min innan detta. Den hade ju däremot stått avstängd i ca 20min innan vi körde i tomgång ddäremot.

Med detta sagt så kom detta knackiga, bullriga knasiga "svaga accelerationen" direkt när jag började åka iväg, alltså ostabil tomgång och påföljden var det beteende jag vill få bukt på.

Någon som har fler tankar och ideer om detta? eller är det fortfarande samma spår, byta tändstift mm. ?

Rätt stift så fixar de sig och att inte tanka på de billigiste stället.
Testa några statoil 98 oktan med rätt stift så tror jag problemet är helt löst.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
26 november 2008 · 49 Inlägg

Nu till en helt annan fråga fast endå inte riktigt.

Det står Ecopower på motorn i min saab, och jag såg någon lista över bilar som kan köra E85 utan ombyggnad, det jag undrar är ifall min Saab 9-5 SE LPT -98 kan köra på E85?

Garfield
26 november 2008 · 1 019 Inlägg

rainlsd skrev:
Nu till en helt annan fråga fast endå inte riktigt.

Det står Ecopower på motorn i min saab, och jag såg någon lista över bilar som kan köra E85 utan ombyggnad, det jag undrar är ifall min Saab 9-5 SE LPT -98 kan köra på E85?

Nej, det kan du inte. Ecopower har ingenting med E85 att göra. Saabs etanolmotorer heter BioPower.

Senast redigerat av Garfield (26 november 2008)

Fredrik-79
26 november 2008 · 2 164 Inlägg

rainlsd skrev:
Nu till en helt annan fråga fast endå inte riktigt.

Det står Ecopower på motorn i min saab, och jag såg någon lista över bilar som kan köra E85 utan ombyggnad, det jag undrar är ifall min Saab 9-5 SE LPT -98 kan köra på E85?

Om du vill konvertera till etanol och få bipower effekten så ska du ha en bil från 2002 tills nu.
Annars får du bara en E85 och inte en bil som går att köra på både bensin och E85.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
27 november 2008 · 49 Inlägg

Hallåj igen,

nu har jag varit och bytt oljefilter, olja, luftfilter och tändstift.

Kan ju börja med att säga att nissen som hade bilen innan måste varit ett riktigt mongo.
för det första så såg oljan inte ut att vara bytt på flera tusen mils åkande, den va bokstavligen
KOLSVART, ogenomträngligt svart hål näst intill.

Sen var det dessutom brunt kläggigt härsket skit på stickan varje gång man doppade den, ska byta olja en gång till om nåra dagar eller så för att rensa ut skiten.

Och för det andra så var det helt fel tändstift i bilen, inte alls de som står i instruktionsboken eller som ni sagt att det skulle vara, dessa slutade med 6H nånting och ett annat nummer.

Sen testade jag ju såklart att ha motorn igång i friläge för att se om den varvade ner och upp sådär hoppigt som den gjorde häromdagen, det verkar totalt eliminerat, vet ju inte säkert ännu har ju precis gjort klart allt.
Men den låg stabilt som satan på ca 900rpm i flera minuter, motorn startade också lite snabbare, och bilen generellt verkade oerhört mer alert rent generellt.

Det känns som att problemen är borta, och jag hoppas verkligen att det är så smile

Markus_MR2
27 november 2008 · 761 Inlägg

Att oljan är kolsvart är naturligt om det är en bra olja:) Annars verkar det ju som du hittat en felkälla iaf:)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
UngweLianti
30 november 2008 · 49 Inlägg

Uuuäääh!! snart gråter ja blod, Har införskaffat boken "Gör det själv Saab 9-5 -98-02 års modeller"
å kollat i felsökningsregistret.

Felen är alltså kvar, totalt 3 gånger har det även hänt så att när jag startar bilen så dör den nästan direkt, däremot aldrig svårstartad eller något sådant, å det upprepar sig aldrig (än så länge) 2 gånger på raken.

Men fortfarande så kommer det där skakandet, å knasandet, kraftlösheten eller vad man ska kalla det, accellerationssvårigheterna.

Hela bilen skakar som om de vore jordbävning endast vid påfrestning (när man gasar) håller man en jämn hastighet, och/eller inte trycker ner gasen något direkt så skakar de inte något.

Har kommit fram till så många olika anledningar som det berott på, Bränsleinsprutningssytemet, Bränslefiltret å diverse dittan å dattan.

Har hittat ett par andra som haft liknande, eller faktiskt ganska identiskt fel som skrivit om det på andra forum, där de varit inne med bilen på Saab verkstad å de inte lyckats fixa felet.

Det verkar ju uppenbarligen vara ett hyffsat vanligt fel, å jag kom även fram till att detta inte endast händer med Saab utan såklart andra bilar med, men det verkar däremot vara vanligast hos Saab ägare (som det verkar när man Googlar det)

Någon som har lite fler tips att ge mig angående detta? Misstror inte någons kompetens här, men det skulle uppskattas om någon som verkligen tror sig veta vad felet kan vara, helst gärna någon som haft eller stött på samma problem tidigare och lyckats fixa det. Så jag slipper kosta på bilen så otroligt mycket onödiga saker/byten smile

peace!

Fredrik-79
30 november 2008 · 2 164 Inlägg

Kolla upp vevaxelgivaren cch DI kassetten.
Har dunån du kan låna DI kassett av så är de ju att rekomendera.
Vevaxelgivaren går ju att mäta upp om den är dålig eller inte.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
30 november 2008 · 49 Inlägg

Har tyvärr ingen att testa DI-kassetten ifrån, läste runt lite mer och hittade något om vevaxelgivaren.
Kan detta vara något att byta för problemen vi har?

Det ska ju vara rätt billigt att beställa reservdelar för bilar ifrån ex. USA, någon som har nån bra sida att handla ifrån isåfall?

Fredrik-79
30 november 2008 · 2 164 Inlägg

rainlsd skrev:
Har tyvärr ingen att testa DI-kassetten ifrån, läste runt lite mer och hittade något om vevaxelgivaren.
Kan detta vara något att byta för problemen vi har?

Det ska ju vara rätt billigt att beställa reservdelar för bilar ifrån ex. USA, någon som har nån bra sida att handla ifrån isåfall?

Tror inte den delen kostar så jätte mycket men annars finns ju denna sidan!
http://www.sasab.com/

Jo då men den är ju vanligt. Men kolla även speedparts hemsida för delar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
UngweLianti
1 december 2008 · 49 Inlägg

Va på skroten i stan idag å hittade en tändkassett på en Saab 9000, som såg ut att vara i bra skick osså.
satte in den i bilen å testade lite först, nu är de ju så knas med det som felar att de liksom är svårt att avgöra hursomhelst ifall det fortfarande är fel eller inte.

Men jag testade å ha bilen i friläge i ca 5minuter å den varvade inte ner å upp som den gjorde innan.
sen stängde jag av, på och körde iväg runt i stan lite totalt 4 gånger utan att något knasigt hände.

Har iaf kännts som att det tidigare uppkommit ungefär varannan gång jag startar bilen, oavsett hur tätt inpå det varit.

Hoppas verkligen att de är fixat nu, om inte så är de väl säkert bränslespridaren, pumpen eller liknande som felar, eller den där vevaxelgivaren.

AxlSam
1 december 2008 · 1 497 Inlägg

rainlsd skrev:
Va på skroten i stan idag å hittade en tändkassett på en Saab 9000, som såg ut att vara i bra skick osså.
satte in den i bilen å testade lite först, nu är de ju så knas med det som felar att de liksom är svårt att avgöra hursomhelst ifall det fortfarande är fel eller inte.

Men jag testade å ha bilen i friläge i ca 5minuter å den varvade inte ner å upp som den gjorde innan.
sen stängde jag av, på och körde iväg runt i stan lite totalt 4 gånger utan att något knasigt hände.

Har iaf kännts som att det tidigare uppkommit ungefär varannan gång jag startar bilen, oavsett hur tätt inpå det varit.

Hoppas verkligen att de är fixat nu, om inte så är de väl säkert bränslespridaren, pumpen eller liknande som felar, eller den där vevaxelgivaren.

Du får inte ta en kassett från en Saab 9000!!
Du skall använda den svarta kassetten.
Som sitter på T7 motorerna.

Saab 9000 har T5.5 och röda kassetter.

Sen bör du även kolla upp detta med vevaxelgivaren.
Den kan generera rätt underliga fel.
Har problem med den på min bil.
Så ibland är den helt stendöd när jag skall starta med varm motor.

Fredrik-79 skrev:
Om du vill konvertera till etanol och få bipower effekten så ska du ha en bil från 2002 tills nu.
Annars får du bara en E85 och inte en bil som går att köra på både bensin och E85.

MVH

F

Detta stämmer inte riktigt..
Jag kör på både bensin och E85 i min bil. (Aero -00a)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang