2312
Sök

Stereo laddar ur batteri?

685 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Hej.

Jag kom ut innan ikväll och skulle köra med bilen för första gången på 1 vecka och märker att den är sten död.

Lampor etc lyser som det ska men startmotorn startar inte över huvud taget.

Det har inte varit något problem med detta innan och för 1 vecka sen så satte jag i en ny stereo (Alpine 9884R). Kan där vara något med stereon som har laddat ur batteriet på 1 vecka? Den har inte stått igång och den går inte att starta utan tändningen på så det bör vara rätt kopplat.

Jag tänkte mäta spänningen på batteriet imorgon. är det bara att ta spänningsprovaren på plus och i chassi?

//Fredrik
Senast redigerat av Snoogiloo (23 november 2008)

21 761 Inlägg
23 november 2008
Ett enkelt sätt att kolla ifall batteriet är väldigt dåligt laddat är att ha kupébelysningen påslagen samtidigt som du försöker starta motorn, om det inte ens klickar från startmotorn och kupébelysningen ändå lyser någorlunda starkt så ligger inte felet hos batteriet.

Men om belysningen i princip slocknar eller bara glöder när du försöker starta motorn, då kan batteriet vara urladdat. Kan även vara dålig jordkontakt mellan batteri och kaross.

Bäst är ju ändå att mäta spänningen på själva batteripolerna under startförsöket, då ser du direkt hur polspänningen beter sig.

685 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Okej. ska testa de imorgon då smile tackar för det snabba svaret smile

435 Inlägg
16 februari 2011
hej !!! jag har exakt samma sterio som du har... lite konstigt att min bil också är urladdat trots att jag har ett optima gul batteri.. hör av dej om du har löst problemet eller har något tips på vad som ör fel
jag tror det har o göra med att usb sladden alltid har ström för om man tar bort fronten och stoppar i en usb sticka så lyser usb stickan fortfarande. dock kopplar ja ur stickan men efter 2-3 dagar är batteriet urladdat..

Sök