3513
Sök

tändstift till Saab 9-5a/ turbotrycket..?? (nu video)

2 072 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#1
helloj har kollat runt lite ang tändstift..
har ett antal olika stift som de rekomenderar.. men vet ej vilka jag ska ha nu.. e lite förvirrad..

har en Saab 9-5a 2,3t 98a på 170hk ej trimmad helt orginal just nu..
vilka ska jag köpa.. för att det ska funka bra..

NGK BCPR7ES -11
NGK BCP7ES
NGK PFR7H-10

detta är vad jag har fått tipps på..

tack på förhand

ps/ vet ej om detta beror på stiften men ska börja där..

satte dit turbomätarn.. och kör jag lung runt 0 bar o släpper gasen så hoppar mätarn till lite..
samt när jag gasar på max bar som då ligger på 0,6bar så ligger mätarn o hackar där..
vet ej om mätarn e kass.. eller om de e nått annat..
"mätarn är den "blackpanel" köpt på autoexperten.."

känner inte mycket av dett under körningen bara när jag kolla på mätarn..
(liten film kommer innom kort e svårt att förklara..)

här kommer trycket inte så bra kamera eller ingen bra alls tongue men men..
vid ca 58sek så kan ni höra att nålen på mätarn darrar....!!

http://www.garaget.org/video/c0bz2bqpauso
Senast redigerat av sandzoo (25 november 2008)

Sandzoo i da house

8 894 Inlägg
24 november 2008
#2
Stiften du ska använda är NGK BCPR7ES -11

Beskrivningen av mätaren är inget "fel" utan helt normalt beteende.

Fotograf på tierpidag.se

Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 november 2008
#3
Har alltid varit NGK BCPR7ES -11 till 9-5. Kör med dom i min 9000 med.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 019 Inlägg
24 november 2008
#4
Larsson_Power skrev:
Har alltid varit NGK BCPR7ES -11 till 9-5. Kör med dom i min 9000 med.

Ånej! Många 9-5'or ska PFR-stift.

Sandzoo>> Kolla i instruktionsboken så får du ett 100%-igt svar på din fråga.

Visar din laddtrycksmätare vakuum när du står på tomgång? Var har du kopplat in den?


2 164 Inlägg
24 november 2008
#5
Du ska ha NGK PFR 6H 10 till din bil om den ska gå bäst och då behöver du inte byta ofta.
Är de en Aero eller trimmad ska de vara BCPR 7ES-11

MVH

F


2 164 Inlägg
24 november 2008
#6
Angående laddtrycket kan du inte ha kopplat in den rätt.
De finns bara 2 ställen på en Trionic 7 motor man kan koppla in den.
Dels på BTRen som jag anser är de enklaste stället.

MVH

F


Saabvilde!
1 708 Inlägg
24 november 2008
#7
Garfield skrev:
Larsson_Power skrev:
Har alltid varit NGK BCPR7ES -11 till 9-5. Kör med dom i min 9000 med.

Ånej! Många 9-5'or ska PFR-stift.

Sandzoo>> Kolla i instruktionsboken så får du ett 100%-igt svar på din fråga.

Visar din laddtrycksmätare vakuum när du står på tomgång? Var har du kopplat in den?

Jaså! Ja det är kanske möjligt då smile Läste om 9-5 höromdan en jäääkla massa, och de enda stiften som rekomenderades då var NGK BCPR7ES-11 men man lär sig något nytt varje dag smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

2 164 Inlägg
24 november 2008
#8
Larsson_Power skrev:
Garfield skrev:
Larsson_Power skrev:
Har alltid varit NGK BCPR7ES -11 till 9-5. Kör med dom i min 9000 med.

Ånej! Många 9-5'or ska PFR-stift.

Sandzoo>> Kolla i instruktionsboken så får du ett 100%-igt svar på din fråga.

Visar din laddtrycksmätare vakuum när du står på tomgång? Var har du kopplat in den?

Jaså! Ja det är kanske möjligt då smile Läste om 9-5 höromdan en jäääkla massa, och de enda stiften som rekomenderades då var NGK BCPR7ES-11 men man lär sig något nytt varje dag smile

De funkar med dom men de är inte jätte bra.
Funkar klart bättre med PFR stift och längre bytes intervaller med.
Men många säger de funkar vilket inte alltid är fallet.
Men väldigt många kör trimmat med och då ska man ju inte ha dom heller.
Men lycka till med bilen

MVH

F


2 072 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#9
Fredrik-79 skrev:
Angående laddtrycket kan du inte ha kopplat in den rätt.
De finns bara 2 ställen på en Trionic 7 motor man kan koppla in den.
Dels på BTRen som jag anser är de enklaste stället.

MVH

F

har du nån bild på detta..? vet ej vad de heter.. men jag kopplade i en T-rör som fanns redan på bilen.. tog bort det o satte dit en t-rör till och vakumslangen till mätarn..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#10
Garfield skrev:
Larsson_Power skrev:
Har alltid varit NGK BCPR7ES -11 till 9-5. Kör med dom i min 9000 med.

Ånej! Många 9-5'or ska PFR-stift.

Sandzoo>> Kolla i instruktionsboken så får du ett 100%-igt svar på din fråga.

Visar din laddtrycksmätare vakuum när du står på tomgång? Var har du kopplat in den?

japp den visar på tomgången men är lite orolig.. asså nålen e inte still utan darrar lite..

Sandzoo i da house

2 164 Inlägg
24 november 2008
#11
sandzoo skrev:
Fredrik-79 skrev:
Angående laddtrycket kan du inte ha kopplat in den rätt.
De finns bara 2 ställen på en Trionic 7 motor man kan koppla in den.
Dels på BTRen som jag anser är de enklaste stället.

MVH

F

har du nån bild på detta..? vet ej vad de heter.. men jag kopplade i en T-rör som fanns redan på bilen.. tog bort det o satte dit en t-rör till och vakumslangen till mätarn..

Här har du en bra guide.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=235354

MVH

F


2 072 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#12
Fredrik-79 skrev:
sandzoo skrev:
Fredrik-79 skrev:
Angående laddtrycket kan du inte ha kopplat in den rätt.
De finns bara 2 ställen på en Trionic 7 motor man kan koppla in den.
Dels på BTRen som jag anser är de enklaste stället.

MVH

F

har du nån bild på detta..? vet ej vad de heter.. men jag kopplade i en T-rör som fanns redan på bilen.. tog bort det o satte dit en t-rör till och vakumslangen till mätarn..

Här har du en bra guide.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=235354

MVH

F

tackar för detta.. ska kolla in de..

så här kopplade jag in min mätaren..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/20053/508561_g1qa5q.jpg
här kopplades in mätarn





https://www1.garaget.org/gallery/archive/20053/508564_pzi3r6.jpg
så ja
Senast redigerat av sandzoo (24 november 2008)

Sandzoo i da house

Svetsare
3 150 Inlägg
25 november 2008
#13
sandzoo skrev:
satte dit turbomätarn.. och kör jag lung runt 0 bar o släpper gasen så hoppar mätarn till lite..
samt när jag gasar på max bar som då ligger på 0,6bar så ligger mätarn o hackar där..
vet ej om mätarn e kass.. eller om de e nått annat..
"mätarn är den "blackpanel" köpt på autoexperten.."

känner inte mycket av dett under körningen bara när jag kolla på mätarn..
(liten film kommer innom kort e svårt att förklara..)

När jag satte dit min så fladdrade nålen i min också, satte då en "stripes" ganska hårt på slangen till mätaren och nu fladdrar den inte  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 november 2008
#14
om det inte finns nån backventil eller stopp på t-korset kan nålen hoppa

2slow

1 062 Inlägg
25 november 2008
#15
ALLA 2,3t/2,0t ltt har  BCPR 6ES 11 från fabrik! ALLA Aero har PFR 6H 10 (tidiga hade PFR 7H 10) från fabrik och detta är också rekomendationen idag! INTE BCPR 7ES 11 till Aero eller std bilar.
Är bilen trimmad så frågar man givetvis trimmfirman vad de rekomenderar.

Men till en trimmad lättryckare fungerar nog BCPR 7ES 11 bra och till en vässad Aero skulle jag tveklöst använda PFR 7H 10.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (25 november 2008)


2 072 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#16
ZonaX skrev:
sandzoo skrev:
satte dit turbomätarn.. och kör jag lung runt 0 bar o släpper gasen så hoppar mätarn till lite..
samt när jag gasar på max bar som då ligger på 0,6bar så ligger mätarn o hackar där..
vet ej om mätarn e kass.. eller om de e nått annat..
"mätarn är den "blackpanel" köpt på autoexperten.."

känner inte mycket av dett under körningen bara när jag kolla på mätarn..
(liten film kommer innom kort e svårt att förklara..)

När jag satte dit min så fladdrade nålen i min också, satte då en "stripes" ganska hårt på slangen till mätaren och nu fladdrar den inte  smile

får nog täta jag me lite big_smile satte stipes vid backventilen.. hoppas de löser sej sen..

Sandzoo i da house

Medlem 34530
908 Inlägg
25 november 2008
#17
AndreasPlars skrev:
ALLA 2,3t/2,0t ltt har  BCPR 6ES 11 från fabrik! ALLA Aero har PFR 6H 10 (tidiga hade PFR 7H 10) från fabrik och detta är också rekomendationen idag! INTE BCPR 7ES 11 till Aero eller std bilar.
Är bilen trimmad så frågar man givetvis trimmfirman vad de rekomenderar.

Men till en trimmad lättryckare fungerar nog BCPR 7ES 11 bra och till en vässad Aero skulle jag tveklöst använda PFR 7H 10.

M.V.H.

Varför rekommenderar trimfirmorna själva BCPR 7ES 11??? Vet du nåt som inte de vet??

(Sorry for OT)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

2 072 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#18
AndreasPlars skrev:
ALLA 2,3t/2,0t ltt har  BCPR 6ES 11 från fabrik! ALLA Aero har PFR 6H 10 (tidiga hade PFR 7H 10) från fabrik och detta är också rekomendationen idag! INTE BCPR 7ES 11 till Aero eller std bilar.
Är bilen trimmad så frågar man givetvis trimmfirman vad de rekomenderar.

Men till en trimmad lättryckare fungerar nog BCPR 7ES 11 bra och till en vässad Aero skulle jag tveklöst använda PFR 7H 10.

M.V.H.

då ska jag använda de som rekomenderas från fabriken?
ej använda nått annat?

Sandzoo i da house

1 062 Inlägg
25 november 2008
#19
VictorW skrev:
Varför rekommenderar trimfirmorna själva BCPR 7ES 11??? Vet du nåt som inte de vet??

(Sorry for OT)

Läs vad jag skrev en gång till!

M.V.H.


1 062 Inlägg
25 november 2008
#20
sandzoo skrev:
då ska jag använda de som rekomenderas från fabriken?
ej använda nått annat?

Du har en 2,3t med 170 eller 185hk som är orginal va? Kör då på BCPR 6ES 11.
Är den trimmad så frågar du vad leverantören av trimmet rekomenderar.
Olika trimmföretag rekommenderar nämligen olika stift ibland till samma effektuttag.

Orginalrekommendationen idag från Saab är iaf:

9-5 2,3t/2,0t  BCPR 6ES 11
9-5 BioPower BCPR 7ES 11
9-5 Aero        PFR 6H 10

M.V.H.



Sök