Hur förbättra ljudet med Saab 9-5 AS1 i bilen

DumDumz
25 november 2008 · 109 Inlägg

Hallå hallå, har kollat runt här nu bland olika forum, och kommit fram till att jag har ett AS1 system i min 9-5a.

Och hur ska jag då göra för att förbättra ljudet i bilen? Kan jag bara byta ut de 4 högtalarna som sitter i till lite bättre?

Såg detta i forumet innan:

Ljudsystem Popular (AS1) har fyra högtalare:

Instrumentpanel höger+vänster och höger+vänster bakdörr.

I-panel, vänster/höger:     3,5" / 4,1 ohm.
Bakdörrar:                         4" / 3,6 ohm.

Samtliga högtalare är av märket Pioneer.


Och jag funderar då med Ohm talen, för jag kan verkligen inte hitta högtalare på 4,1 ohm och 3,6 ohm, så jag undrar kan man bara sätta in 2 st 3,5" och 2 st 4" på 4 ohm? Eller 2 Ohm kanske till och med?

Och spelar det någon roll vad det är för märke i högtalarna jag köper?



Sedan undrar jag om jag kan koppla ett externt slutsteg till min AS1? I så fall hur då?

Är väldigt tacksam för svar!

Senast redigerat av DumDumz (25 november 2008)

Fatstuff Hobby sabotör
26 november 2008 · 178 Inlägg

Är det inte 6,5" orginal i dörrarna? Har själv 3,5" i panelen men 6,5" i dörrarna, dock inte kollat i bak så det kan ju skilja där... Det borde inte vara ngt problem med motståndet i högtalarna då det är så liten effekt, men det ska vara 4 Ohm!
Köp det märke du vill ha!
Om du ska koppla in slutsteg måste du ha en högnivå/lågniva-omvandlare. Tar då signalen direkt från högtalarna och omvandlar det till en lågnivå signal åt steget. Alternativet är att byta HU.
Mvh Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
DumDumz
26 november 2008 · 109 Inlägg

Uttagen i framdörrarna är 6,5". Och där bak 4".

Kollat på backes ljud och då hittade jag denna "Lågnivåadapter Utgång 8-Pol DIN" för AS1.

Kopplar man ena änden i huvudenheten och den andra i slutsteget eller hur gör man?
Och jag vill helst inte byta huvudenheten, då jag tycker det är hur soft som helst med rattknapparna. Så den vill jag helst ha kvar.

Någon som kan rekomendera hur jag ska göra? Om jag vill ha kvar huvudenheten, koppla ett slutsteg och sedan få ut ett hyffsat ljud.

MVH!

klimpan
26 november 2008 · 2 600 Inlägg

finns nya stereo me förbered ratt stryning bara att köpa en sådan kabel kostar inte så mycket. om man nu vill bytta stereo. men du måste köpa montrings ram me om du ska nu stereo. saab säljer för 800kr nått sånt då får du adpater till atenden me. ska du få i alla fall! bara att höra sånna fall me dom.

finns säker nått annat ställe som släjer monterings ramar kan skillja i pris me. lycka till.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
DumDumz
26 november 2008 · 109 Inlägg

Men hur skall jag göra om jag vill behålla huvudenheten som sitter i nu då?

gurenius
26 november 2008 · 1 631 Inlägg

Byt högtalarna till N-Core Trius. Komplettera med Tec SQ6 i väldämpade dörrar.

Skaffa en processor. Förslagsvis Audison Bit-One, Alpine 650 eller Rockford Fosgate 360.

Då kan du behålla originalspelaren men får ändå full kontroll på ljudet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
DumDumz
27 november 2008 · 109 Inlägg

Jag har nu bestämt mig för att jag skall skrota AS1 HUn och köper en ny. Men om man går till en Saab grossist eller vad som helst och köper en sån sak som gör att jag kan sätta in en vanlig stereo, är det bara att koppla som "vanligt" då? Som i de flesta andra bilar.

Och sedan vet jag inte hur man får bort den gamla? jag har sett att det är 4 hål runt om den, men hur får man loss den? Finns det dolda skruvar eller?

Och kunde man koppla in en adapter till den nya HUn så att rattknapparna fungerar? Isf måste det vara en speciell HU man köper eller kan man koppla den adaptern till vilken HU som helst?


Kom jättegärna med förslag på vad jag kan köpa nu, HU, slutsteg, baslåda etc för sisådär 4-5000:- .
Länkar till produkter vore skitbra! Då jag är nybörjare och förstår inte alla beteckningar alla duktiga personer skriver big_smile

gurenius
27 november 2008 · 1 631 Inlägg

En total budget på 5.000 där allt ska ingå slutar aldrig bra. Det är för lite pengar för att få kvalité man kan vara nöjd med.

Det var inte mycket pengar till en hel anläggning. Slutar med pannkaka tyvärr.

Prioritera om!

En rekommendation är ett par N-Core Trius fram och ett par nya 6x9or bak. Det kostar dig ca 2.500.

Resten av pengarna kan du spara tills det är dags att uppgradera på riktigt.


PS: Bara en adapter till rattknapparna brukar gå på en tusenlapp. Och en hyfsad stereo för knappt 5.000. Billigare än så är inte lönt att byta till.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
DumDumz
27 november 2008 · 109 Inlägg

Som sagt, jag har inga höga krav på ljudet. Bara bättre än det jag har nu.
Och jag tänker inte köpa en HU för mer än 2500. Då jag har lyssnat på en och duger klockrent för mig.

Jag vill bara ha en billig anläggning med hyffsat ljud, inte hyffsat för en "profs" byggare. Utan för mig, vilket säkert är jättedåligt för vissa.

Och jag räknar ju bort monteringsramen och rattknapps adapter i de 5000:-. Men vet ni om man kan sätta den adaptern i vilken HU som helst?

klimpan
27 november 2008 · 2 600 Inlägg

du hittar en bra huvudenehet för över tusen lappen! kolla in www.netonnet.se och kolla på jvc dom har bra ljud tycker ja. finns ju flera där men undvik  centrum spelarna inget bra. sen finns det baspaket. köpte ett pris värt paket til min förra bil va en 12 tums avant bas och ett mutant steg. lirar bra för under tusen lappen.  finns ju flera bara att titta själv.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
DumDumz
27 november 2008 · 109 Inlägg

Jag har en 12" bas och ett slutsteg jag kan köpa för 500:- av en bekant.
Sedan tänkte jag köpa detta: http://www.mds.se/?artnr=pkt400ffc

Ger det mig mitt hyffsade ljud tror ni?

Men sedan, hur får man ut Huvudenheten i bilen? Finns 4 hål, men vet inte riktigt hur jag skall få ut den. Ingen som svarade på den frågan innan smile

Thunis
27 november 2008 · 362 Inlägg

DumDumz skrev:
Jag har en 12" bas och ett slutsteg jag kan köpa för 500:- av en bekant.
Sedan tänkte jag köpa detta: http://www.mds.se/?artnr=pkt400ffc

Ger det mig mitt hyffsade ljud tror ni?

Men sedan, hur får man ut Huvudenheten i bilen? Finns 4 hål, men vet inte riktigt hur jag skall få ut den. Ingen som svarade på den frågan innan smile

Går att sticka in fyra stycken tops tongue eller små spikar smile Lycka till

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
DumDumz
27 november 2008 · 109 Inlägg

Sticka in dom och vad ska jag göra sen? Dra ut den bara?

gurenius
28 november 2008 · 1 631 Inlägg

DumDumz skrev:
Som sagt, jag har inga höga krav på ljudet. Bara bättre än det jag har nu.
Och jag tänker inte köpa en HU för mer än 2500. Då jag har lyssnat på en och duger klockrent för mig.

Jag vill bara ha en billig anläggning med hyffsat ljud, inte hyffsat för en "profs" byggare. Utan för mig, vilket säkert är jättedåligt för vissa.

Och jag räknar ju bort monteringsramen och rattknapps adapter i de 5000:-. Men vet ni om man kan sätta den adaptern i vilken HU som helst?

Du pratar ju inte om en uppgradering. Mer av ett byte man brukar göra när något är trasigt. Ljudet blir ungefär likvärdigt och är inte värt sina pengar även om det är billigt.

Att du vill byta det du har tyder ju på att du har lite krav. Då kan man ju lika bra göra det ordentligt. Hyfsat ljud för vanligt folk kostar runt 15.000:- men går att köpa i etapper där varje del gör det lite bättre.

Pratar vi "proffs-byggare" med höga krav så blir det mycket dyrare....


Adaptrar är märkesspecifika. Alpine har tex.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
NiV3Rt
28 november 2008 · 371 Inlägg

Själv är jag rätt övertygad om att man för 5kkr får grejer som får as1 i 9-5 att blekna riktigt rejält.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
DumDumz
29 november 2008 · 109 Inlägg

Tack NiV3Rt.

Ja, för ljudet i AS1 är verkligen inte det bästa.
Tror ni tex BRL vet vilka HU som stödjer rattknapps adaptern? smile

index
29 november 2008 · 658 Inlägg

Ja, BRL bör veta vilka märken som har adaptrar. Eller kan kolla upp det i alla fall. De flesta stora har det, sen kan det skilja lite mellan de olika modellerna vilka som är kompatibla och inte. Men det ser tex BRL.
Jag är helt övertygad om att du kan få bättre ljud än det du har nu för 5000 om du lyckas köpa ett skapligt steg och en hyffsad baslåda för 500kr av en bekant.
Skulle säga att det är framsystemet som är viktigast iaf.

mvh
J

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
NiV3Rt
29 november 2008 · 371 Inlägg

Med tanke på att as1 låter som en strandradio från 1983 så bör ju lyftet som sagt bli enormt. Är själv i samma planer, dock på min og9-3 smile
Adaptrar så att man kan styra med knapparna på ratten brukar tyvärr vara omotiverat dyra.

Senast redigerat av NiV3Rt (29 november 2008)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 november 2008 · 6 170 Inlägg

gurenius skrev:
Adaptrar är märkesspecifika. Alpine har tex.

Alla rattstyrningsadaptrar är inte märkesspecifika.

Jag har en PAC SWI-JACK i min bil och den är kopplad till min JVC KW-AVX810, funkar skitbra.

Just SWI-JACKen funkar med vissa JVC, Alpine, Clarion, Kenwood och Blaupunkt-stereos.

Har man Sony eller Pioneer är det en SWI-PS man ska ha, Eclipse ska ma ha en SWI-ECL/ECL2 till osv.


Dom här interfacen funkar inte med alla stereos från alla kompatibla märken men ändå en hel del enheter och det kan man kolla på www.pac-audio.com

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Herr_Svamp
29 november 2008 · 60 Inlägg

Varför inte skaffa ett AS3 system från skroten då? yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang