2577
Sök

Uppkörning + Halkan (vill ha lite info)

4 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Halloj wink Jo det är så här att jag och mina kompis ska beställa tid till halkkörningen snart och undrar om de är nåt speciellt som ja behöver veta till den ? cool
Sedan ska vi också dra iväg och köra upp som prevatister, är det någon som har nån synpunkt över prevatister osv, Vad tror ni vi ska tänka på extra mkt som kanske inte mammsen å pappa vet ?
Ha de götttt  lol

3 354 Inlägg
25 november 2008
kan vara bra å gå igenom bromsteknik innan halkan. o uppkörning som privatist är delat. vissa kontrollanter kan vara strängare vissa är jamlika. det kan variera.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Har alltid rätt!
689 Inlägg
25 november 2008
vet inget spec, va bara noga med att lyda de instruktören säger!  dvs inte köra för fort och att när ni ska nita på bromsen så gör de! Annars så får ni skäll / blir utkörda från lektionen.

OCH SE TILL ATT HA SKOJ!! big_smile  jag körde på gillinge o sAAATAN va kul de va big_smile  spec när man fick köra så fort man ville på testrakan big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

4 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
Tackar för svaren, vill gärna ha mer ;big_smile

234 Inlägg
25 november 2008
Jag körde halkan på Gillinge jag med.

Polaren som jag körde med vart varnad på följande vis:
Instruktören: Dennis, vet du vad ett gult kort i fotboll betyder?
Dennis: Ja...
Instruktören: Bra, För du fick precis ett. Du körde 45kmh och här får man bara köra 30kmh om jag inte säger anant.
Dennis: Ops!!!!

Två andra kompisar vart utkastade direkt när dom körde lite över 50kmh runt banan.

Håll hastigheten om du inte blir tillsagd något annat.

HINT!!! ABS betyder Anti Block brake System. Det kommer du bli frågad om. När jag gjorde testet i början av dagen så var hela gruppen övertygade om att ABS betydde Anti Brake System. Till och med 3e års fordonseleverna från Sthlm.

/Eric.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
25 november 2008
Anti Block brake System
Anti lock brake System
Anti brake System

Alla är rätt... Det beror ju på vad "läraren" tycker om det.

Tyckte själv att halkan var skitroligt, gör bara exakt som dem säger så klarar man troligtvis det. Kan också rekommendera att man kör lite på bilskolan innan uppkörningen, för det finns många petiga moment som man annars inte tänker på när man kör privat.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

79 Inlägg
25 november 2008
Alla som lyder instruktören och gör sitt bästa klarar halkan:)

Jag körde upp som privatist och det var inga problem alls. Kan ha berott på examinatorn som jag hade men jag tror dom är likadana mot körskoleelever som privatister. Håller dock med supersupra87 om att ta en eller två lektioner på körskolan innan och fråga dem vad man ska tänka på inför uppkörningen.

406 Inlägg
25 november 2008
Det är inget du behöver tänka på! gör som de säger till dig bara och lek inte så går det utmärkt! big_smile kul som fan vare big_smile Och vet ingen NORMAL person som inte klarat halkan....

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 november 2008
Gör som instruktören säger så kommer allt gå bra. Det kan kännas lite konstigt att fortsätta trots att instikten säger till dig att sakta ner eller parera, men det får man övervinna tongue

Fick köra med pigga merca diesel (RWD), det var skitskoj big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

263 Inlägg
25 november 2008
Skulle vatt kul å testa halkan igen nu några år senare big_smile Å se om man blitt nått bättre hehe

Starter
98 Inlägg
26 november 2008
Hehe satt en stund och funderade på vad "prevatister" var men nu har det kopplat. Jag körde upp som privatist och ett användbart tips är att köra defensivt. Ta det bara lugnt så löser det sig big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
Bara att dra handbromsen och göra en burnout. wink

Eller inte. tongue

Körde dock halkan via körskola, men vi fick knepiga hastigheter som "du ska hålla 43km/h runt kurvan av bevattnad plåt" och sånt, och gasa upp till 70km/h och tvärbromsa, bara för att känna på vad som händer, är nog lite olika från bana till bana.

Vi blev alltid tillsagda i förväg vilken hastighet vi förväntades hålla.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 november 2008
supersupra87 skrev:
Anti Block brake System
Anti lock brake System
Anti brake System

Alla är rätt... Det beror ju på vad "läraren" tycker om det.

Tyckte själv att halkan var skitroligt, gör bara exakt som dem säger så klarar man troligtvis det. Kan också rekommendera att man kör lite på bilskolan innan uppkörningen, för det finns många petiga moment som man annars inte tänker på när man kör privat.

Ja vill fan inte ha en bil som har Anti Brake System iaf wink

För halkan hade vi ingen förberedelse alls, mer än att körlärarn tyckte man var redo att hoppa på skiten, hade gjort teorin först bara.
Bara följ instruktionerna så blir de inte sura, man kan ha gött roligt även inom gränserna tongue Värre om de plockar bort bilen från en hehe

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
Mortalis skrev:
Ja vill fan inte ha en bil som har Anti Brake System iaf wink

För halkan hade vi ingen förberedelse alls, mer än att körlärarn tyckte man var redo att hoppa på skiten, hade gjort teorin först bara.
Bara följ instruktionerna så blir de inte sura, man kan ha gött roligt även inom gränserna tongue Värre om de plockar bort bilen från en hehe

Kan man inte säga det på svenska istället då?

Låsningsfria bromsar... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hillbilly
206 Inlägg
26 november 2008
halkan de va de roligaste tongue

Living my life sideways!

Häst
1 099 Inlägg
26 november 2008
i_like_beer skrev:

Det håller jag med om. smile
Snurra runt runt runt.

Än är inte den sista idioten född..

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 november 2008
DoT skrev:
i_like_beer skrev:

Snurra runt runt runt.

Misslyckas man inte då med utbildningen?.

Jag trodde man skulle få köra tills man snurrade men var endast manöverprov och bromsprov.

På manöver så ökades hastigheten gång på gång med 10km/h och på sista hastigheten fick jag ställ på bilen men hävde inom markeringarna. På bromsprovet utan ABS så gick det bara rakt fram.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Aktad Medlem
301 Inlägg
26 november 2008
När jag körde halkbanan var det ett jävla tjafs om att man inte fick ha träskor på sig..

Men det kanske var ett lokalt problem i dalarna?

Häst
1 099 Inlägg
26 november 2008
Martin 9-3 skrev:
DoT skrev:
i_like_beer skrev:

Snurra runt runt runt.

Misslyckas man inte då med utbildningen?.

Nej, tydligen inte. smile

Än är inte den sista idioten född..

757 Inlägg
26 november 2008
den jag åkte med på hässlö olöjde ut i gräset efter en sladd och fastna där hon klara halkan.
blir man kuggad på halkan så lär man nog göra alla fel som går att göra .

Sök