Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Opelmadness German cars, quality and beyond
28 november 2008 · 8 197 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Det sliter betydligt mindre när man sladdar med en RWD.

Jaså? Du menar när bakhjulen spinner hejvilt för att försöka få fäste? roll
Det var det vilsnaste jag har hört idag.. Visst, det sliter med fwd också om man ger gas, men din kommentar var bara för dum... lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Hellquist
28 november 2008 · 499 Inlägg

Alla som skriver att bakhjulsdrift är det ända rätta verkra tro att de heter Hubinette i efternamn. Hur många kan drifta på riktigt och inte bara åka runt och halka i rondeller och med lite tur lyckas få ut bilen några grader?

Att ha en bakhjulsdriven bil på sommaren med 180-200hk kan ju kvitta, den orkar ju inte med något ändå.. Kanske i regn..

Jag skulle hellre ha en bakhjulsdriven bil, men handen på hjärtat, hur ofta kör man på bredden? Är ju alltid andra bilar i vägen.

MHperformance CNC operatör
28 november 2008 · 280 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Konbanan skrev:

EmilHammarlund skrev:

:lol:Handbromsen rör man inte när man sladdar, det används när man parkerar.

Och hur ska man få ut en framhjulsdriven bil utan handbromsen hade du tänkt?

Hört talas om vänsterbromsning? roll
Har kört många banor på t.ex sjöisar utan att ens behöva nudda handbromsen. Brukar räcka med att bromsa upp bilen för lite förställ, eller växla ner och få ut baken på det viset. Inga problem alls, sen låta den släppa naturligt och bara glida genom kurvan. Har hängt av bakhjulsdrivna bilar med både lika mycket och mer effekt.

har du broms våg isf? på rallybilar har man en bromsvåg så man ställer det ungifär 50/50, annars bromsar det ju nästan bara fram, annars kan man i och för sej byta plats på ledningarna vid huvudcylindern,fram/bak så set tar mkt bättre bak, då kan man vänster bromsa väldigt mkt;) Utan att göra det är det väll ganska svårt att vänsterbromsa?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 november 2008 · 8 197 Inlägg

MHperformance skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Konbanan skrev:

Och hur ska man få ut en framhjulsdriven bil utan handbromsen hade du tänkt?

Hört talas om vänsterbromsning? roll
Har kört många banor på t.ex sjöisar utan att ens behöva nudda handbromsen. Brukar räcka med att bromsa upp bilen för lite förställ, eller växla ner och få ut baken på det viset. Inga problem alls, sen låta den släppa naturligt och bara glida genom kurvan. Har hängt av bakhjulsdrivna bilar med både lika mycket och mer effekt.

har du broms våg isf? på rallybilar har man en bromsvåg så man ställer det ungifär 50/50, annars bromsar det ju nästan bara fram, annars kan man i och för sej byta plats på ledningarna vid huvudcylindern,fram/bak så set tar mkt bättre bak, då kan man vänster bromsa väldigt mkt;) Utan att göra det är det väll ganska svårt att vänsterbromsa?

Nej det går.. Går kanon med min vectra t.o.m. smile
Trots ABS så svarar den perfekt på en liten inbromsning så baken kommer i rätt ögonblick, men det är inte lika kul genom resten av svängen. smile Men det är kul.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
KimVsWorld Mästare
28 november 2008 · 2 947 Inlägg

Hellquist skrev:
Alla som skriver att bakhjulsdrift är det ända rätta verkra tro att de heter Hubinette i efternamn. Hur många kan drifta på riktigt och inte bara åka runt och halka i rondeller och med lite tur lyckas få ut bilen några grader?

Att ha en bakhjulsdriven bil på sommaren med 180-200hk kan ju kvitta, den orkar ju inte med något ändå.. Kanske i regn..

Jag skulle hellre ha en bakhjulsdriven bil, men handen på hjärtat, hur ofta kör man på bredden? Är ju alltid andra bilar i vägen.

Finns ju alltid banträffar, och en bakhjulsdriven bil accelerar ju fortare.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
MHperformance CNC operatör
28 november 2008 · 280 Inlägg

Rojpen skrev:

MHperformance skrev:

Syst3m skrev:
Suger ju dock att ha en Saab om man vill ha roligt då de har handbromsarna på framhjulen. (96% säker på detta, rätta mig om jag har fel.)

ja på 99:an tror jag, vad har man en sån bil till? wink

9000 har väll handbromsen fram med? iaf dom äldre? en kompis hadde det på sin iaf...

det är mkt möjligt, har inte så stor koll på saab, av förklarliga skäl tongue

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
MHperformance CNC operatör
28 november 2008 · 280 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

MHperformance skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Hört talas om vänsterbromsning? roll
Har kört många banor på t.ex sjöisar utan att ens behöva nudda handbromsen. Brukar räcka med att bromsa upp bilen för lite förställ, eller växla ner och få ut baken på det viset. Inga problem alls, sen låta den släppa naturligt och bara glida genom kurvan. Har hängt av bakhjulsdrivna bilar med både lika mycket och mer effekt.

har du broms våg isf? på rallybilar har man en bromsvåg så man ställer det ungifär 50/50, annars bromsar det ju nästan bara fram, annars kan man i och för sej byta plats på ledningarna vid huvudcylindern,fram/bak så set tar mkt bättre bak, då kan man vänster bromsa väldigt mkt;) Utan att göra det är det väll ganska svårt att vänsterbromsa?

Nej det går.. Går kanon med min vectra t.o.m. smile
Trots ABS så svarar den perfekt på en liten inbromsning så baken kommer i rätt ögonblick, men det är inte lika kul genom resten av svängen. smile Men det är kul.. wink

aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 november 2008 · 8 197 Inlägg

MHperformance skrev:

Irmscher Vectra skrev:

MHperformance skrev:

har du broms våg isf? på rallybilar har man en bromsvåg så man ställer det ungifär 50/50, annars bromsar det ju nästan bara fram, annars kan man i och för sej byta plats på ledningarna vid huvudcylindern,fram/bak så set tar mkt bättre bak, då kan man vänster bromsa väldigt mkt;) Utan att göra det är det väll ganska svårt att vänsterbromsa?

Nej det går.. Går kanon med min vectra t.o.m. smile
Trots ABS så svarar den perfekt på en liten inbromsning så baken kommer i rätt ögonblick, men det är inte lika kul genom resten av svängen. smile Men det är kul.. wink

aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
H3dlund Med lem
28 november 2008 · 1 127 Inlägg

Hellquist skrev:
Alla som skriver att bakhjulsdrift är det ända rätta verkra tro att de heter Hubinette i efternamn. Hur många kan drifta på riktigt och inte bara åka runt och halka i rondeller och med lite tur lyckas få ut bilen några grader?

Att ha en bakhjulsdriven bil på sommaren med 180-200hk kan ju kvitta, den orkar ju inte med något ändå.. Kanske i regn..

Jag skulle hellre ha en bakhjulsdriven bil, men handen på hjärtat, hur ofta kör man på bredden? Är ju alltid andra bilar i vägen.

Effekt är inte allt..

Den här bilen har ca 180hk, visserligen är det ju en AE86 som inte väger mer än 850-900kg men..



Man väljer ju sina tillfällen också, kör ju inte och sladdar i rusningstrafik. Industriområden, men helst på bana. Vart tror du alla proffs började? Ingen är fulllärd från början..

Hellquist
28 november 2008 · 499 Inlägg

KimVsWorld skrev:

Hellquist skrev:
Alla som skriver att bakhjulsdrift är det ända rätta verkra tro att de heter Hubinette i efternamn. Hur många kan drifta på riktigt och inte bara åka runt och halka i rondeller och med lite tur lyckas få ut bilen några grader?

Att ha en bakhjulsdriven bil på sommaren med 180-200hk kan ju kvitta, den orkar ju inte med något ändå.. Kanske i regn..

Jag skulle hellre ha en bakhjulsdriven bil, men handen på hjärtat, hur ofta kör man på bredden? Är ju alltid andra bilar i vägen.

Finns ju alltid banträffar, och en bakhjulsdriven bil accelerar ju fortare.

Är ofta inte tillåtet att drifta där.

Åka och halka runt i snö med bakhjulsdrift är kul, jag har haft bakhjulsdriven bil på vintern så det vet väl jag med.

Det som känns lite töntigt är ju när folk med en 325 eller liknande skriver att det är kul att drifta, den orkar ju aldrig det. Du kanske kan få ut baken med hjälp av kopplingen och fullgas men det är ju inte drifting.

Visst bättre fäste i starten också, men hur ofta ger man fullt från starten? Jag använder i princip enbart alla effekt i min bil på högre växlar vid exempelvis omkörningar och då spelar det mindre roll var det driver.

Bara för att man har bakhjulsdrift btyder ju inte det automatiskt att man har bättre fäste, beror ju på om man har diffbroms, däck, hjulinställningar och mycket mer.

MHperformance CNC operatör
28 november 2008 · 280 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

MHperformance skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Nej det går.. Går kanon med min vectra t.o.m. smile
Trots ABS så svarar den perfekt på en liten inbromsning så baken kommer i rätt ögonblick, men det är inte lika kul genom resten av svängen. smile Men det är kul.. wink

aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile

nej inte så bra, skulle testa att göra en panik bromsning, slutade med att jag blev omkörd av bakänden tongue
borde nog se till att laga det wink

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Takashi Got VTEC?
28 november 2008 · 1 593 Inlägg

FWD = Bankörning

RWD = Drifting

Finns ju såklart undantag, men sen att det finns 740-åkare osv som kallar sin "drifting" för Drifting är ju en annan sak.

Senast redigerat av Takashi (28 november 2008)

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Joel89
28 november 2008 · 221 Inlägg

Takashi skrev:
FWD = Bankörning

RWD = Drifting

Finns ju såklart undantag, men sen att det finns 740-åkare osv som kallar sin "drifting" för Drifting är ju en annan sak.

Du om någon borde väl veta att Drifting inte är enbart för RWD? Som jag skrev på slutet av s.13 tror jag.

Takashi Got VTEC?
28 november 2008 · 1 593 Inlägg

Blixten854 skrev:

Takashi skrev:
FWD = Bankörning

RWD = Drifting

Finns ju såklart undantag, men sen att det finns 740-åkare osv som kallar sin "drifting" för Drifting är ju en annan sak.

Du om någon borde väl veta att Drifting inte är enbart för RWD? Som jag skrev på slutet av s.13 tror jag.

Hahah nej såklart inte, jag vet att det går att drifta med både FWD och 4WD, men om man vill göra det enkelt för sig så väljer man ju RWD om man vill köra drifting.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 november 2008 · 8 197 Inlägg

MHperformance skrev:

Irmscher Vectra skrev:

MHperformance skrev:

aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile

nej inte så bra, skulle testa att göra en panik bromsning, slutade med att jag blev omkörd av bakänden tongue
borde nog se till att laga det wink

lol Fy 17.. Det är läskigt.. Kunde ha blivit onödigt spännande också.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
MHperformance CNC operatör
28 november 2008 · 280 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

MHperformance skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile

nej inte så bra, skulle testa att göra en panik bromsning, slutade med att jag blev omkörd av bakänden tongue
borde nog se till att laga det wink

lol Fy 17.. Det är läskigt.. Kunde ha blivit onödigt spännande också.

ja du, det var ingen höjdare, men testade på en parkering, för jag misstänkte att detta kunde hända, men måste åtgärda det så fort som möjligt, ingen höjdare om man skulle behöva panikbromsa för en tex älg :S då är det inte rätt läge att börja sladda big_smile

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Iderth
28 november 2008 · 82 Inlägg

Sitter o e lite halvfull här och har lite teorier om detta me o drifta me fwd. Kom o tänka på att när man har sladden uppe med rwd så e det ju två saker man skall ha koll på.
Och det är gasen och rattutslaget.
På fwd är det ju rattutslaget, gasen och handbromsen. Tre grejer o hålla full fokus på.
Jag har ju testat på båda grejerna och ja tycker det är betydlit mer chef o hantera e fwd på detta sättet än rwd. Man måste ha betydligt mer mod när man kör fwd än rwd, min erfarenhet.
b.t.w awd e fegt =P

Man har varit med för...
Aldin AT Däck
29 november 2008 · 501 Inlägg

Alltid roligare med rwd smile

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Zahak Prisjägare
29 november 2008 · 238 Inlägg

Hehe, sitter fortfarande och garvar åt "The Scandinavian Flick", har ni aldrig sett Cars eller? big_smile
För övrigt, ofta man går in i en kurva i 60-70mph för att ställa upp en bredsladd (nu snackar jag om vanligt dödligt folk då).

Tengu1969
29 november 2008 · 1 396 Inlägg

Blixten854 skrev:

NiclasT skrev:

TurbOla skrev:

Har du inte hört talas om "The scandinavian flick"?

Utförs med en FWD bil i en 90graders kurva, är väl lättast att börja med.

Du går in i kurvan "på fel håll", dvs svänger kurvan åt höger, styr du åter vänster snabbt, för att sen snabbt kasta om ratten åt höger igen, vilket slår ut bakvagnen i ett kast.
Utan handbroms.

Det går att leka duktigt med FWD också, men det kräver mer kontroll och en duktig förare. wink

FWD Tricks

Du har fel, så som han gör där är mycket lättare att göra med FWD och det klarar varannan medlem här på Garaget.org. Det krävs inte mer kontroll och definitivt inte en speciellt duktig förare. Iallafall inte Reverse 180.

Så kunde jag göra när jag var 16 år. (Moralkärringar: På inhägnat område) (Skeptiker: Jag lärde mig köra manuell bil själv när jag var 10 år) 

Trixa med olika manövrar: FWD
Burnouter,donuts, drifting, sladda: RWD

Ordet Drifting betyder inte häv med bakhjulsdriven bil. Man kan drifta med FWD med. Har inte med drivning bak att göra. Nu kommer väl många säga emot. Att drifting är bara för RWD! Nej det är det inte. Annars så skulle väl inte det tex finns FWD bilar i D1 tex. Tror till och med att en civic vann D1 någon gång. Eller mer kanske...

Allting går men jag menade vad som var det passande/lättast...

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang