Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Rquired Allmänt envis
29 november 2008 · 12 512 Inlägg

Som jag ser det, för de flesta spelar det ingen roll. Sen finns det en del petigare, ta ljud som ett ex en del köper nått på maxi och placerar sen upp högtalarna lite random i vardagsrummet sen är dom nöjda, medans andra köper dyra rejäla anledningar och ägnar timmar åt inställningar, placering etc tec.

Samma sak här (om vi nu stannar inom kategorin "normala bilar") Klart man kan ha skoj och sladda med en FWD. Men den här balansen och känslan, kontrollen osv innebär RWD. Sen har en bil inte automatiskt ovanstående egenskaper bara för att den är RWD. Men en del av ovanstående innebär RWD. Själv gillar jag bmw för att dessa har betydligt mer än man kan begära av en standardbil av ovanstående.

Sen den som skriver att en 325a är för klen att ställa upp har förmodligen aldrig kört en. Visst det är inga racers men de har både viljan och möjligheten att leka lite då och då. Fan bestäm er Volvo folk, ena stunden är de livsfarliga och slänger ut med baken så fort de får chansen oavsett motorstorlek, i andra stunden är relativt starka 325 för klen att drifta med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Eisenhut
29 november 2008 · 1 827 Inlägg

varför vill man "drifta" med en FWD? Är det det enda roliga man kan göra med en bil?

Konståkning på asfalt, nej tack.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 november 2008 · 2 853 Inlägg

beta skrev:

pattilatti2 skrev:
hahaha den va bra den big_smile

rwd e alltid roligare bättre o allt som hör till körning..
kan man köra bil vilket man kan om man kör rwd.
drifta,känna när en sladd kommer va beredd på de,de minskar olykor.
fwd när de under styr då gör det det!!
den som säger annat o man kan gasa sej ur understyrning snackar så jävla mkt skit så de finns inge slut.
jag leker både me rwd o kör vanligt har haft flera rwd bilar o dom känns enl mig mkt säkrare,men de är för att ja e en aktiv förare.

fwd är for lata jävlar som inte tuvärr kan köra.visst dra kryckan i 40-50 om dom vågar pressa sej i 80..men wow alltså..
man kan ju drifta i 130-140 me rwd utan problem..

nu kör ja fwd o ja lider varje dag när man ser dom me rwd leka big_smile
men den duger till o glida i o spela musik,men ja e rädd i kurvan  för de tongue

Jag spinner runt på vintervägarna med min slöa 306:a på bredställ utan att rycka i spaken. Bara att ratta lite så får man upp fwd på fina ställ, behöver inte ens ha vidare med effekt. Jag kör mycket hällre med ställ med vinterbilen än toyotan, den är i det närmaste livsfarlig att få ställ på, parerar man inte direkt så drar den runt.

du menar understyr iaf på vintern tongue

Opelmadness German cars, quality and beyond
29 november 2008 · 8 197 Inlägg

Iderth skrev:
Sitter o e lite halvfull här och har lite teorier om detta me o drifta me fwd. Kom o tänka på att när man har sladden uppe med rwd så e det ju två saker man skall ha koll på.
Och det är gasen och rattutslaget.
På fwd är det ju rattutslaget, gasen och handbromsen. Tre grejer o hålla full fokus på.
Jag har ju testat på båda grejerna och ja tycker det är betydlit mer chef o hantera e fwd på detta sättet än rwd. Man måste ha betydligt mer mod när man kör fwd än rwd, min erfarenhet.
b.t.w awd e fegt =P

Inte alltid handbromsen man måste hålla koll på när man ska köra brett med fwd. Bromsen är en viktig faktor också. Utan den blir det jäkligt trixigt att få ner farten innan en kurva. Jag använder handbromsen väldigt sällan om jag ska leka med nån fwd. Det blir vänsterbroms för hela slanten. Sen tappar man mindre fart också. smile Funkar utmärkt med 4wd också. Men som sagt, det är fusk med 4wd, men kul. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Rquired Allmänt envis
29 november 2008 · 12 512 Inlägg

Klart man kan ställa upp en framhjulsdriven bil, men det är en ansträngning inte ett nöje.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Opelmadness German cars, quality and beyond
29 november 2008 · 8 197 Inlägg

Nä då.. Inte ansträngande om man vet hur man gör. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
n_andersson
29 november 2008 · 689 Inlägg

va e de för jävla tjat om sladdvänlig bil eller inte. slår vad om att inte ens hälften av garagets bilar har en chans runt en bana trots att dom har bakhjulsdrift, och hur jävla kul e de att sladda egentligen? de  e ju snabbast runt som gäller!... mvh Niklas

Rquired Allmänt envis
29 november 2008 · 12 512 Inlägg

Har aldrig påstått att sladdvänligast vinner, det är balansen och känslan som får mig att välja RWD. Men att leka lite är aldrig fel smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Opelmadness German cars, quality and beyond
29 november 2008 · 8 197 Inlägg

Rquired skrev:
Har aldrig påstått att sladdvänligast vinner, det är balansen och känslan som får mig att välja RWD. Men att leka lite är aldrig fel smile

Inte i trafiken då.. Eller hur? wink  roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
emirking
29 november 2008 · 13 Inlägg

tänkte skriva lite jag med håller med alla som säger att bakhjulsdrivet är bäst men det är en som e bätre och det e  quatro!!!!  tackar audi  för det!!

Volkswagen Phaeton "3.0 tdi 4 motion" (2011)
Opelmadness German cars, quality and beyond
29 november 2008 · 8 197 Inlägg

emirking skrev:
tänkte skriva lite jag med håller med alla som säger att bakhjulsdrivet är bäst men det är en som e bätre och det e  quatro!!!!  tackar audi  för det!!

Var många som hade kommit överens om att det var fusk med 4wd.. wink
Sen var ju tråden om just RWD och FWD...
MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Boostrider Försöker iaf
29 november 2008 · 1 998 Inlägg

Våran saab 9000 tyckte ja va ganska lätt å få ut på häng å ganska lätt å kontrollera. Man har 2 fötter å använder man båda samtidigt går de brett även med fwd förutsatt att de är snö

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Joel89
29 november 2008 · 221 Inlägg

Boostrider skrev:
Våran saab 9000 tyckte ja va ganska lätt å få ut på häng å ganska lätt å kontrollera. Man har 2 fötter å använder man båda samtidigt går de brett även med fwd förutsatt att de är snö

Eller galen/modig/skillad välj själv, på vanlig asfalt. wink

Boostrider Försöker iaf
29 november 2008 · 1 998 Inlägg

Skrev snö. Rullgrus å asfalt funkar ibland tongue

Men kör bmw ja big_smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
sirmiro Double-Unicorn Rider
29 november 2008 · 2 486 Inlägg

Mina personliga åsikter:
FWD:
+ svårare att göra stora misstag på vägen
+ bakdäcken slits mindre
- svårt att hämta hem bilen vid kraftig sladd
- sliter framhjul (drivning och styrning på samma däck)
- Svårt att få grepp under acceleration

RWD
+ En handling per hjulpar (styrning/drivning)
+ Går att hantera när det sladdar
+ Får grepp vid acc då massan trycker på bakhjulen.
- Lätt att få plötsliga sladdar

Navkapsel
29 november 2008 · 4 637 Inlägg

Grimling skrev:

DusanMandick skrev:

bmx skrev:

måste hålla med dej big_smile
ja kör både fwd och rwd,och ja föredrar att sladda med fwd.
ja visst,de är roligt med rwd ochså

araberna driftar inte, de snurrar runt o skrattar, drifta kan man BARA göra med RWD eller 4wd,
i stort sett alla bilar med lite tryck i sig har rwd lr 4wd, så vi rwd,4wd åkare vinner i alla race big_smile

e de därför i stort sett alla rally, btcc osv.. bilar e fwd ?

Beror på viket rally det handlar om. Senaste rallyt jag var på var de allra flesta RWD. Och många tävlar med RWD i samma klass som de med FWD, skulle de göra det om RWD var så dåligt?

Navkapsel
29 november 2008 · 4 637 Inlägg

n_andersson skrev:
va e de för jävla tjat om sladdvänlig bil eller inte. slår vad om att inte ens hälften av garagets bilar har en chans runt en bana trots att dom har bakhjulsdrift, och hur jävla kul e de att sladda egentligen? de  e ju snabbast runt som gäller!... mvh Niklas

Sladda är skitskoj! Vad är nöjet med att det går fort?

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 november 2008)

Navkapsel
29 november 2008 · 4 637 Inlägg

Ni som säger att FWD är lika skoj som RWD. Varför ser man mest RWD stå och sladda? Värför vill så många ha en RWD som vinterbil? Om det nu bara är ett rykte att RWD är roligast kunde väl lika gärna ryktet vara att FWD är roligast?

Sladd och skoj= RWD, gaspedal och ratt. Att använda någon typ av broms måste kännas konstigt då sladda inte handlar om att bromsa.

En fråga till, kan man sladda sådana där runda, små ringar i snön med FWD?

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 november 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
29 november 2008 · 8 197 Inlägg

skalman1 skrev:
ganska lustigt att allt sladdande numera kallas för att drifta...... wink

Det har jag med undrat över. T.e.x "drifting" med en slö dieselmerca från 66 på snö och is.. Njaa.... roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
29 november 2008 · 8 197 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Ni som säger att FWD är lika skoj som RWD. Varför ser man mest RWD stå och sladda? Värför vill så många ha en RWD som vinterbil? Om det nu bara är ett rykte att RWD är roligast kunde väl lika gärna ryktet vara att FWD är roligast?

Stå och sladda? lol
Sen är det många som säger att folk gör lika nu som det gjordes på stenåldern också, kanske därför många vill ha bakhjulsdrift. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang