4026
Sök

Nybörjarfråga angående RMS

I brist på annat :)
526 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Har suttit och letat ett tag bland gamla trådar men inte hittat vad jag sökt.

Frågan lyder: 2 basar på, vi kan säga 500WRMS vardera, kopplas till ett monosteg som ger 1000WRMS, kommer detta resultera
i full effekt? Att basarna går på full effekt. Eller är ska det vara ett monosteg som ger 500WRMS eftersom basarna brinner upp
ett för stort steg som det på 1000WRMS.

Man missar ofta de mest enkla sakerna när man vill lära sig saker fort smile

Edit:
Skulle man då kunna räkna:

B1 = WRMS på bas 1
B2 = WRMS på bas 2

B1 + B2 = WRMS på slutsteg

För att få full effekt.
Senast redigerat av nuffe (26 november 2008)

21 761 Inlägg
26 november 2008
Man kan nog säga som så att om steget har högre RMS-effekt än basarna har, då är risken mindre att man spelare sönder basarna pga oren signal från steget. Man ska dock alltid göra en korrekt inställning av steget så att det blir anpassat till basarna.

Det är inte säkert att en bas blir fullt utdriven fastän steget kan ge ut lika mycket effekt som basen tål, bla lådkonstruktion, avstämning, delningsfrekvens och basens X-max påverkar sånt. smile

526 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Man kan nog säga som så att om steget har högre RMS-effekt än basarna har, då är risken mindre att man spelare sönder basarna pga oren signal från steget. Man ska dock alltid göra en korrekt inställning av steget så att det blir anpassat till basarna.

Det är inte säkert att en bas blir fullt utdriven fastän steget kan ge ut lika mycket effekt som basen tål, bla lådkonstruktion, avstämning, delningsfrekvens och basens X-max påverkar sånt. smile

Men när man har 2 basar som tål 500WRMS vardera, är detta i princip samma sak som att ha 1 bas som tål 1000WRMS, det är mer eller mindre min fråga..... smile

21 761 Inlägg
26 november 2008
Ja, ur effektsynpunkt blir det samma sak. Båda basarna tillsammans tål 1000 WRMS.

Men sedan måste man ju hålla reda på impedansen hos basarna och vilken uteffekt som steget har vid olika belastningsimpedans.
Senast redigerat av Drönirettab (26 november 2008)

1 785 Inlägg
26 november 2008
nuffe skrev:
Har suttit och letat ett tag bland gamla trådar men inte hittat vad jag sökt.

Frågan lyder: 2 basar på, vi kan säga 500WRMS vardera, kopplas till ett monosteg som ger 1000WRMS, kommer detta resultera
i full effekt? Att basarna går på full effekt. Eller är ska det vara ett monosteg som ger 500WRMS eftersom basarna brinner upp
ett för stort steg som det på 1000WRMS.

Man missar ofta de mest enkla sakerna när man vill lära sig saker fort smile

Edit:
Skulle man då kunna räkna:

B1 = WRMS på bas 1
B2 = WRMS på bas 2

B1 + B2 = WRMS på slutsteg

För att få full effekt.

Det är inga problem att ha tillgång till dubbelt så mycket effekt. Steget kan arbeta lugnare och med renare signal och ändå mata basarna fullt ut. Givetvis får man spela med känsla. Det går att ha sönder grejer om man är oförsiktig i vilket fall som helst
Senast redigerat av dbjanoz (26 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

526 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, ur effektsynpunkt blir det samma sak. Båda basarna tillsammans tål 1000 WRMS.

Men sedan måste man ju hålla reda på impedansen hos basarna och vilken uteffekt som steget har vid olika belastningsimpedans.

Impendans och sådant har jag koll på smile Men ville ha klart för mig hur man räknade med effekten.

Drar följande slutsats:
WRMS på basarna som paralellkopplas adderas vilket ger vilken effekt man minst bör ha för att driva basarna fullt men
man bör ändå ha ett steg som kan leverera mer kräm då steget inte behöver jobba så hårt.

Är det korrekt? smile

21 761 Inlägg
26 november 2008
Ja, så kan man sammanfatta. Det är ju som dbjanoz skriver, att steget kan arbeta lugnare ifall det har mer resurser att tillgå än vad basarna är specade för.

Sök