Så här såg den ut när den kom hem för en vecka sedan. Just nu är elsystemet största problemet. Men i morgon kommer min verkstadshandbok till Mekonomen. Så då hoppas jag att vi snart har löst den delen.
Senast redigerat av rosten1000 (13 september 2009)
Då vi har massa djur på gården så blir det inte så mycket tid över till verkstan. Men visst lyckas man smita dit några timmar i mellanåt. Så jag fortsatte att leta fel i elsystemet.
När jag ändå hade bort front och lysen så passade jag på att rikta upp lamporna. Det var glipor upp till 1 cm på vissa ställen och på andra ställen så låg det imot. Så här ser glipan ut på ena sidan.
Efter att ha plockat bort diverse hemdragna elkablar och hittat några kabelbrott så började det hända saker. Så nu funkar hel och halvljus igen.
Häftig bil! Hade vatt skoj å få se en lista med de fel du ska försöka åtgärda
Första listan får jag om några dagar. Från Bilprovningen. Fram till besöket så skall jag fixa handbroms, ta bort filmen på sidorutorna, färgen på bakljusena (eller byta bakljus) och börja med att passa in alla springor på bilen. Allt verkar sitta snett.
Inredningen skall också tvättas. Någon verkar ha åkt runt 1000 gånger med mekbrallorna på sig. Har aldrig sett en skitigare inredning.
Sedan har jag börjat skissa på lite ändringar i aluminium. Men det kommer senare.
Jag utgick från att handbromsviren var paj men så var det inte. Det var handbromsbackarna som var helt slut. Var max 1 mm kvar av backarna. Så det blir till att beställa i morgon.
Tjejen har nu grovtvättat hela inredningen utom förarsätet. Då det inte är någon mening att behålla det.
Äntligen fick jag lite tid för ett garagebesök. Bromsarna är nu fixade och färgen på bakljusen är avtvättad inför besiktning. Motorn är tömd på olja och oljefilter är bytt. Nästa problem är att rören till oljekylaren läcker. Har hittat en stor spricka i ena plåtröret. Så det skall fixas snarast. Så i heljen borde det bli dax för testkörning.
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Aldrig får man vara glad. Jag tankade 30 liter i natt. När jag kom ner till bilen idag så stank det bensin lång väg. Tydligen var det hål på tanken också. Så jag har tömt den på bensin. Skall skruva bort tanken och kolla hur det ser ut.
Bytte tank och fyllde på mera bensin. Nästa morgon var det samma sak. Men nu var det ett bränslerör som hade spruckit när jag monterade tanken. Så jag fixade det. Morgonen efter det så läckte oljekylaren. Lat som man var så fixade jag det ena röret som var trasigt och lät det andra vara då det inte läckte men var i halvdåligt skick. Nu hade det gett upp så det var en pöl olja under bilen. Så bort med oljekylaren och bytte den andra rördelen på jobbet. Passade även på att byta oljeslangar till oljekylaren. Nu har det nästan slutat rinna under bilen.
Det är den returledning som fuktar lite men räknar med att byta den till heljen.
Idag kom jag äntligen iväg till besiktningen.
Fick 2 ettor. Så jag behöver inte åka tillbaka. Den ena var att nummerskylten som låg på instrumentpanelen syndes för dåligt. Den andra var att det var slut på vatten i spolarbehållaren.
Äntligen så fick vi lite inspiration med bilen. Jag har letat på skroten efter en kry förarstol men det verkar som alla är trasiga. Så jag skruvade ur förarstolen och tjejen byggde om en passagerarstol i bra skick och flyttade över underrede mm från förarstolen. Så nu har jag äntligen två stolar i bra skick. Så här såg förarstolen ut.
Och så här blev det när hon var klar.
Senast redigerat av rosten1000 (13 september 2009)