extra batteri eller kondensator? --snabb fakta Till amatörer--

TRANSPORT Avstängd
30 november 2008 · 216 Inlägg

det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

lycka till
Drönirettab
30 november 2008 · 21 761 Inlägg

TRANSPORT skrev:
fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

Inte helt korrekt.

Ja, generatorn belastas mer med extra batteri, MEN det beror på hur man utnyttjar batterierna. Om man inte spelar en massa med motorn avslagen så belastas inte generatorn märkvärdigt mycket mer än med endast ett batteri.

Förresten är det egentligen inte antalet batterier som det är frågan om, det är den totala batterikapaciteten som avgör. Om man har två batterier och drar ur dem mycket, då belastas generatorn UNGEFÄR lika mycket som ifall det skulle sitta ett batteri med dubbla kapaciteten och är lika mycket urdraget.

Att påstå att extra batteri endast hjälper till med motorn avslagen är inte riktigt rätt, det hälper även till att få stabilare spänning när strömförbrukningen överstiger generatorns laddström eller när generatorn inte hinner ställa om sig vid snabba strömstötar.

Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 november 2008 · 2 353 Inlägg

TRANSPORT skrev:
det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

Men herregud! Tag det lugnt nu för i h-vete.....du skriver ju HELT FELAKTIGA uppgifter!!!!!!!!!!

Ja, ett extra batteri ställe rhögre krav på generatorn, men det extra batteriet är ju INTE TOMT! Och, generatorn klarar mycket väl att försörja två batterier, så du får inte alls mindre ström med två batterier.

Jag börjar bli uppriktigt sagt TRÖTT på dina inlägg. Vad försöker du uppnå?! Hjälper gör du kanske i 30% av fallen, resten är ju bara fel.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TRANSPORT Avstängd
30 november 2008 · 216 Inlägg

jonash skrev:

TRANSPORT skrev:
det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

Men herregud! Tag det lugnt nu för i h-vete.....du skriver ju HELT FELAKTIGA uppgifter!!!!!!!!!!

Ja, ett extra batteri ställe rhögre krav på generatorn, men det extra batteriet är ju INTE TOMT! Och, generatorn klarar mycket väl att försörja två batterier, så du får inte alls mindre ström med två batterier.

Jag börjar bli uppriktigt sagt TRÖTT på dina inlägg. Vad försöker du uppnå?! Hjälper gör du kanske i 30% av fallen, resten är ju bara fel.

om du är trött Jonas gå sov en stund

här kan ni läsa mer gott folk
http://www.bilstereoipraktiken.se/bilst … da2-6.html

lycka till
Goli
30 november 2008 · 793 Inlägg

jonash skrev:

TRANSPORT skrev:
det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

Men herregud! Tag det lugnt nu för i h-vete.....du skriver ju HELT FELAKTIGA uppgifter!!!!!!!!!!

Ja, ett extra batteri ställe rhögre krav på generatorn, men det extra batteriet är ju INTE TOMT! Och, generatorn klarar mycket väl att försörja två batterier, så du får inte alls mindre ström med två batterier.

Jag börjar bli uppriktigt sagt TRÖTT på dina inlägg. Vad försöker du uppnå?! Hjälper gör du kanske i 30% av fallen, resten är ju bara fel.

Håller med fullständigt!!
Det som TRANSPORT nu beskrivit strider till och med mot den grundläggande elläran. Detta är totalt fel och se inte hans information som informativ.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Ligaya
30 november 2008 · 155 Inlägg

varför skriva faka till amatörer när du själv inte har en susning om vad du pratar om?

Saab 900 "Nordic Uhr E85" (1997)
Audi TT "Ådi Winter Edition" (1999)
TRANSPORT Avstängd
30 november 2008 · 216 Inlägg

http://www.bilstereoipraktiken.se/bilst … da2-6.html

det är fakta

Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till
Tokken Team dBakuten
30 november 2008 · 3 453 Inlägg

TRANSPORT skrev:
http://www.bilstereoipraktiken.se/bilstereo/kapitel2/sida2-6.html

det är fakta

Ja och det är skrivet av en av de trevligaste människor jag mött.. må han vila i frid.

Ligger det inte en länk till BIP redan? Så om nu folk vill ha fakta kan man helt enkelt
besöka den redan befintliga länken.

Senast redigerat av Tokken (30 november 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Drönirettab
30 november 2008 · 21 761 Inlägg

TRANSPORT: Nej, det är inte fakta tyvärr. Boken är mycket bra och Stoffe Pelc var en rutinerad "räv" som kunde sin sak, men just det där är inte helt korrekt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

TRANSPORT Avstängd
30 november 2008 · 216 Inlägg

jag skriver här . så det synns när man söker i forumet. och bla för det går aldrig hem . detta är nått som frågas mkt ofta. och kommer frågas. nu finns den biten i forumet , tack vare mig

hoppas det kommer till nytta
många säger si och så. just därför är det bra med boken av stoffe. det är fakta anser jag

lycka till
Tokken Team dBakuten
30 november 2008 · 3 453 Inlägg

TRANSPORT skrev:
jag skriver här . så det synns när man söker i forumet. och bla för det går aldrig hem . detta är nått som frågas mkt ofta. och kommer frågas. nu finns den biten i forumet , tack vare mig

hoppas det kommer till nytta
många säger si och så. just därför är det bra med boken av stoffe. det är fakta anser jag

Alltså det här om kondensatorer har diskuterats såååå mänga gånger så använd SÖKFUNKTIONEN!
Du bringar inte fram några ljus i en vidare diskution om ämnet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Drönirettab
30 november 2008 · 21 761 Inlägg

Det kan finnas tvivelaktigheter och tolkningsfrågor i nästan alla faktaböcker, oavsett hur duktiga författarna är. Just denna fakta angående dubbla batterier är inte helt med sanningen överensstämmande, så är det. smile

Det finns faktalitteratur som anger felaktig beräkning av konarea tex, litteraturen anger att man helt enkelt räknar med elementets storlek. Det är en av flera felaktigheter i en del faktalitteratur. smile

Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

Tokken Team dBakuten
30 november 2008 · 3 453 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det kan finnas tvivelaktigheter och tolkningsfrågor i nästan alla faktaböcker, oavsett hur duktiga författarna är. Just denna fakta angående dubbla batterier är inte helt med sanningen överensstämmande, så är det. smile

Så sant så.. Stoffe var ju en man som litade på sina egna erfarenheter och han kunde mer än de flesta
så jag tycker fortfarande BIP är en bok som borde finnas i var mans hylla. Synd att den inte finns att få
tag i längre. Men jag vet att försök har gjorts för att få den i tryck ingen.. vi får hoppas på det.

Senast redigerat av Tokken (30 november 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Phaetoon
30 november 2008 · 8 156 Inlägg

Vi hade en stor diskussion om detta för ett par år sedan.
Jag måste nog instämma lite i kritiken mot ditt inlägg Transport.

En kondensator agerar i stort sett som ett batteri som kan släppa ifrån sig en stor mängd ström snabbt.
Den hjälper bara till när anläggningen kräver mer effekt än vad bilen kan lämna ifrån sig. Dvs den tar strömmen från batterier(na)/generator. En kondensator måste också laddas upp, så om man spelar så högt att kondensatorn blir tvungen att "arbeta" så ökar även den belastningen på generatorn i förlängningen.

Dagens batterier har utvecklats en hel del och är bättre på att skicka iväg stora mängder ström snabbt.
Det är därför kondensatorer används mer sällan nuförtiden.
En annan sak med kondensatorer är att dom kan färga ljudet.

Men ett extra batteri kan bara hjälpa till tills det inte längre är laddat. Men samma sak gäller mer eller mindre med en kondensator också. Poppar man på så mycket så att kondensatorn jobbar konstant och om man inte har en tillräckligt stark generator så tar man strömmen från batteriet och när batteriet är tomt så finns det inte tillräckligt med ström till kondensatorn.

En kondensator ska man ha för att stabilisera strömförsörjningen (spänningen) om t.ex. lamporna blinkar i bilen i takt med musiken. Då tar den hand om topparna och laddar upp sig mellan varven.
Men då kanske man bör tänka på att uppgradera det övriga systemet först istället, dvs grövre kablage (för mindre spänningsfall), byta ut generatorn och se om man behöver ett batteri som kan släppa ifrån sig effekten lite snabbare.

Man kan nästan säga att dagens "bilstereo"-batterier mer och mer liknar batteridrivna kondensatorer.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 november 2008 · 2 353 Inlägg

TRANSPORT skrev:

jonash skrev:

TRANSPORT skrev:
det har pratats endel om detta , oftast får man nuförtiden ett svar att skippa kondensator, skaffa ett extra  batteri hellre

fakta är

Extra batteri:


+ du kan spela längre utan att ha motorn i gång

- extra batteri ökar lasten på generatorn,med andra ord mindre ström till anläggningen när motorn är i gång

= extra batteri hjälper endast till när motorn är avslagen

---
-

Kondensator: för den som vill öka strömförsörjningen när motorn är i gång

---------

För er som lyssnar absolut mest när ni kör välj kondensator/kondensatorer

För er som lyssnar högt ofta utan att vilja ha motorn i gång , välj extra batteri

...

..

det bästa för alround :  Ha extra batteri. ha kondensator/kondensatorer,samt se över hur mkt generatorn laddar , det finns att köpa högeffektgeneratorer

detta var mkt kort om kondensator och extra batteri
senare kommer mkt annat att spela in och andra ider som skiljerelä mm, men allt det tar vi i andra trådar tror jag ?


jag önskar er lycka till med ljudet

Men herregud! Tag det lugnt nu för i h-vete.....du skriver ju HELT FELAKTIGA uppgifter!!!!!!!!!!

Ja, ett extra batteri ställe rhögre krav på generatorn, men det extra batteriet är ju INTE TOMT! Och, generatorn klarar mycket väl att försörja två batterier, så du får inte alls mindre ström med två batterier.

Jag börjar bli uppriktigt sagt TRÖTT på dina inlägg. Vad försöker du uppnå?! Hjälper gör du kanske i 30% av fallen, resten är ju bara fel.

om du är trött Jonas gå sov en stund

här kan ni läsa mer gott folk
http://www.bilstereoipraktiken.se/bilst … da2-6.html

Det där är FEL i Stoffes bok.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Phaetoon
30 november 2008 · 8 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
TRANSPORT: Nej, det är inte fakta tyvärr. Boken är mycket bra och Stoffe Pelc var en rutinerad "räv" som kunde sin sak, men just det där är inte helt korrekt. smile

När han skrev boken så var det mer eller mindre fakta. Batterierna har ju utvecklats en hel del dom senaste 5-10 åren. Det är ju bara ett par år sedan som bättre batterier blev tillgängliga för allmänheten i större skala.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Martin 9-3 Fisketokig
30 november 2008 · 2 997 Inlägg

Kort sagt, Bästa råd man behöver som glad amatör är just att uppgradera kablarna som Phaetoon säger och investera i ett bra extrabatteri.

Jag var tidigare helt inne på att köpa en kondensator, inte just för att jag var missnöjd med snärten i basen utan att lampor och intrumenteringen bliknade i takt med basen.
Blev som tur var övertygad om att extrabatterier är bästa lösningen.

Kör nu med 33-35mm2 kablar genom hela bilen och har 2 extrabatterier i skuffen.
Nu kan jag spela max utan den minsta lilla påverkan av lysen mm. Ljudet fick en boost också, mycket mer snärt i basen.

Sen känns det tryggare att ha extra kraft och relä som gör att jag inte kan spela ur huvudbatteriet. Sen den dagen huvudbatteriet börjar bli dåligt eller om det lyckas ladda ur sig på något vis så är det bara vrida på tändningen och vänta 15sek så har jag extra startkraft av 2xOptima smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
K1NG3N
30 november 2008 · 557 Inlägg

så då nu om jag fattar rätt så om man ska köra med extra batteri så är det lika bra att slänga i en kondensator?

Lonefox Bad music kills good sound
30 november 2008 · 7 241 Inlägg

Kan bara hålla med...en kondensator är bra för att stabilisera spänningen vid mindre dippar.
Bättre strömförsörjning är A och O inom BST.

Se först o främst till att generatorn, laddkablarna, anslutningarna och batteriet/er mår bra. Då behöver man mkt sällan en kondensator.

HUR OFTA MÅSTE VI SÄGA DETTA?

Ur min egna synpunkt så var jag med en kraftig kondensatorförespråkare då de flesta stora inom BST för 10-15 år sedan sade samma sak som Pelk. Dock har saker och ting förändrats precis som Phaetoon, Dröni mfl säger.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
30 november 2008 · 7 241 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Kort sagt, Bästa råd man behöver som glad amatör är just att uppgradera kablarna som Phaetoon säger och investera i ett bra extrabatteri.

Jag var tidigare helt inne på att köpa en kondensator, inte just för att jag var missnöjd med snärten i basen utan att lampor och intrumenteringen bliknade i takt med basen.
Blev som tur var övertygad om att extrabatterier är bästa lösningen.

Kör nu med 33-35mm2 kablar genom hela bilen och har 2 extrabatterier i skuffen.
Nu kan jag spela max utan den minsta lilla påverkan av lysen mm. Ljudet fick en boost också, mycket mer snärt i basen.

Sen känns det tryggare att ha extra kraft och relä som gör att jag inte kan spela ur huvudbatteriet. Sen den dagen huvudbatteriet börjar bli dåligt eller om det lyckas ladda ur sig på något vis så är det bara vrida på tändningen och vänta 15sek så har jag extra startkraft av 2xOptima smile

Själv kör jag med klena 50mm2 hela vägen från generatorn. ALLA kablar uppgraderade till 50mm2. Laddkabel mellan generator o batteri, jordkablar mellan batteri -> kaross, batteri -> motor och generator -> kaross (plus direktjord mot motorn). Likaså hela väge bak. Kör bara med ett batteri och har inga problem med strömmen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang