extra batteri eller kondensator? --snabb fakta Till amatörer--

bosabengt
1 augusti 2011 · 2 035 Inlägg

M_icke_ skrev:

bosabengt skrev:

M_icke_ skrev:

De e bara den pluggen som släpper ut gaser mm om man skulle råka koppla in kondningen baklänges eller liknande så den inte exploderar.

Ja precis, men vad säger du om att jag hört att vissa kondingar är fejk och bara innehåller batterier. Kan väl inte stämma?

Nej de låter grymt konstigt då batterier varken laddas upp eller töms lika snabbt som en kondning. Enligt mej borde detta vara bra mycke svårare än att göra en kondning på 0,2F stoppa i ngt tungt o märka den med 5F eller liknande.

Man undrar ju lite när man hör det från en som säljer bilstereo.

Biljudsveteran sen 1984!
TiGgR
1 augusti 2011 · 251 Inlägg

bosabengt skrev:

M_icke_ skrev:

bosabengt skrev:

Ja precis, men vad säger du om att jag hört att vissa kondingar är fejk och bara innehåller batterier. Kan väl inte stämma?

Nej de låter grymt konstigt då batterier varken laddas upp eller töms lika snabbt som en kondning. Enligt mej borde detta vara bra mycke svårare än att göra en kondning på 0,2F stoppa i ngt tungt o märka den med 5F eller liknande.

Man undrar ju lite när man hör det från en som säljer bilstereo.

Bara för att man säljer det betyder det inte att man kan något om produkten!! tongue
Men det är ju en fördel!!!!  cool Men så verkar det ju inte vara i detta fall!! hmm
/TiGgR.

TT-Avant
1 augusti 2011 · 6 851 Inlägg

Jag kan inte svara ärligt på detta då jag själv inte vet hur det ligger till där. MEN, om man tittar på -90 talet då nästan alla bilar hade detta som tävlade (eller MÅNGA hade det iaf.) och man kollar lite på kondingarna. 0,5F hade då ett vist mått, så även idag hos större tillverkare, oavsett märke. 1F hade ett visst mått som va dubbla storleken. Om man idag då köper en konding på 2F och den ska vara uppbyggd på samma sätt, borde den då itne vara ganska myce större, rättare sagt dubblet så stor som 1F kondingen?

Det jag VET är att endel kondingar hjälper bättre en andra. Vissa kan funka att stabelisera spänningen, medans andra verkligen inte verka göra någon som helst nytta.

Har ingen grund för detta utan mer en att jag testat olika kondingar. utan mest en tanke.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Landstrom
1 augusti 2011 · 451 Inlägg

Nitromast skrev:

Fellow skrev:

Nitromast skrev:

Så om du sätter din en kondensator så slutar inte ljusen att blinka? wink

Du tar bort symptomen men inte problemet. Du har inte samma djupurladdningar i en svenssonbil som i en SPL-tävlingsbil. Sitter du med ett frontsystem, baksystem, dubbla 12" eller 15" med tillhörande steg som levererar 1000-1500W så drar det maximalt 120A och de flesta har väl kraftigare generatorer än så och det är inte en konstant effekt på 1500W så en generator med bra friskt kablage och bra jord bör hålla uppe en stabil ström.

Batterinörd får gärna ge ett ljus i frågan:)

Hur ofta är det de sitter kraftigare generator än 120A I en vanlig bil? hmm (never)

Oftast i alla nyare diesel bilar. Min tidigare audi från -98 hade 140A original monterat. Bensinbilar har dock oftast inte lika stark generator original. Men det finns där också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang