6238
Sök

hjälp med val av typ av låda

stahre
30 november 2008
Trådstartare
Tja, Har en mds bas 12" fanatic. Som sitter i en fabriksbyggd låda, som den alltså satt i när jag köpte den på älvsjö bilmässa för ett år sen typ. Vill veta om nån har en sådan bas och vilken låda denna passar bäst i? Är inte riktigt nöjd med basljudet idag, så tänkte kolla om man kan göra nån annan låda innan jag köper en ny bas... Enligt mina beräkningar så är lådan jag har ca 21 lit, sluten.
Någon som kan hjälpa mig med hur man räknar ut lådan, ifall jag gjort fel? Basen x höjd x djup eller? Sen räkna jag bort den fiktiva triangeln, eftersom baslådan inte är helt fyrkantig..

Kan tillägga att jag lyssnar på all typ av musik, trance till reggae.. Lådan drivs av ett udimension steg, 300 rmsw 4 ohm, om det hjälper? Och sitter i en volvo 850 sedan...

Mvh

264 Inlägg
30 november 2008
du kan räkna ut lådans storlek på brls hemsida.
gå in på brl.se
sedan går du på ritningar & tips i menyn, sedan in på formelsamling.

(brl.se / ritningar & tips / formelsamling)

stahre
30 november 2008
Trådstartare
okej, kollade där och jag hade räknat ut rätt=) Men undrar ändå om någon vet om jag ska ha basen i en annan typ av låda eller annan volym för att få bättre attack, djupbas än vad jag har nu?
Eller är det nån som kan tipsa om en bra bas, 12" då som kan passa i en sluten låda på 21 lit? Gärna billigt, men ska även vara bra. max en tusing!

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
riktigt många är missnöjda med den där basen .

hade jag vart du hade jag köpt helt ny låda med bas som är vettigt

mkt prisvärd element
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220

mkt prisvärd låda
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150

dessa låter bra vid rätt kring utr. kablage . inkoppling
sånt som spelar in mkt roll

vet dock att just den MDS lådan med bas du har nu är en flopp= mkt dåligt
bland dom sämsta som sålts under 2000tal anser jag
Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till

21 761 Inlägg
30 november 2008
850 är ju en svår bil enligt många, lådplaceringen spelar in ganska mycket. Vissa har baslådan på ena sidan i skuffen, men har man skidlucka så går det att sätta basen mot ryggstödet och täta ordentligt mellan baffel och ryggstöd för att tvinga in basen i kupén.

Fast om det går att få så väldigt mycket mer tryck och djupbas med den basen i sluten låda vet jag inte, portad låda kommer att ge mer tryck.

stahre
30 november 2008
Trådstartare
TRANSPORT skrev:
riktigt många är missnöjda med den där basen .

hade jag vart du hade jag köpt helt ny låda med bas som är vettigt

mkt prisvärd element
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=220

mkt prisvärd låda
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150

dessa låter bra vid rätt kring utr. kablage . inkoppling
sånt som spelar in mkt roll

vet dock att just den MDS lådan med bas du har nu är en flopp= mkt dåligt
bland dom sämsta som sålts under 2000tal anser jag

Jag har kollat på den där dls basen, lite sugen på den... Men borde inte den lådan jag har nu fungera till den basen? står att den passar bra i slutna lådor, och den jag har är ju i samma litermått? Ska prova placera lådan så som förklarat först och se...
En sak till, lådan jag har nu är ju inte dämpad med nåt ull eller så, ska man prova trycka i lite dämpull eller kommer det inte göra nån skillnad alls? Och om jag ska göra det, hur mkt ull o hur gör jag, pressa in en vettig mängd bara eller?
Senast redigerat av stahre (30 november 2008)

21 761 Inlägg
30 november 2008
Om du sätter i mycket dämpull så kommer baselementet att "uppfatta" lådan som lite större, vilket ger aningen mer djupbas. En del tycker dock att basen inte känns lika rapp och distinkt med dämpull, smaksak alltså. smile

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
hur djup är mds lådan . mot lådan jag visa?  så det finns nått bakom basen . lite space mellan magnet och slutvägg . kanske mds gjort lådan för tunn? Jag är osäker som sagt om man ska lägga i DLS basen i lådan du har

det handlar ju inte om stora pengar. jag hade kört på en bassworxs låda i vilket fall som helst
men men

lycka till

6 851 Inlägg
30 november 2008
Har du möjlighet att testa med ett annat slutsteg till lådan? Det kan vara detta som är på gränsen oxå, en sluten låda "äter" effekt.

stahre
30 november 2008
Trådstartare
Ja, det var ju ganska stor skillnad mellan den lådan och den jag har idag, Mds lådan är ca 22 djup. Jag har tyvärr inte möjlighet att prova med ett annat steg, har inte så många vänner som är intresserade av detta tyvärr:P Men provade ett sinus steg förra veckan ( det minsta ) och det är ganska stor skillnad mellan dessa steg... Hur mkt effekt krävs för att kunna driva basen då? basen har max watt 600 o rms 250, steget ska ge 300 rmsw i 4 ohm.

Om ni vill får ni gärna ge lite tips på olika lådor och basar som inte är allt för dyra, portad, sluten eller vad det nu kan vara. Basen ska alltså kunna drivas av det steget jag redan har. 300 rmsw i 4 ohm,  600 i 2.

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
är det MDS watt eller riktiga watt?

En av bilstereovärldens största källa till debatt är alla olika typer av lådor och
dess olika benämningar (ordningar etc.). För att inte tala om alla så kallade förstå-
sig-på-are i och kring denna bransch som också måste ge sig på att beräkna
baslådor åt andra som i vissa fall skulle lyckats bättre om dom gissat till sig
lådvolym och typ, än om dom lyssnade på dessa självutnämnda mästare. Kom
ihåg att använda sunt förnuft och titta på alla typer av lådberäkningar med
öppna ögon och försök att uppskatta om den föreslagna konstruktionen verkar
rimlig innan du bygger, dessutom brukar dom seriösa bas tillverkarna skicka
med lådförslag i kartongen, eller så finns något kompendium att tillgå med
olika förslag. Kom ihåg att den som byggt högtalaren också vet i vilka olika
volymer och lådtyper just deras högtalare passar.
Det är en vanlig missuppfattning att en speciell lådtyp är att föredra före en
annan

och jag har själv vid flera tillfällen fått frågan i förtroende av t.ex. en
tävlingsdeltagare; vilken låda är bäst? Den som ställt frågan verkar förvänta
sig att jag skall avslöja en väl bevarad hemlighet och på så sätt ge dom nyckeln
till framgång. Vad blir då svaret? Jo, ingen låda kan anses vara den bästa,
det finns ju några till förutsättningar att ta hänsyn till, så som vilken högtalare
som skall användas, i vilken biltyp det hela ska monteras i och inte minst vilket
ändamål man tänkt sig för konstruktionen t.ex. SPL, Hi-Fi etc. En annan
detalj som inte allt för sällan dyker upp är ju förstås hur stor får lådan max
vara för att få plats i bilen. Med allt detta förstår man snabbt att bästa låda
varierar från högtalare till högtalare samt biltyp till biltyp och från musik stil
till musik stil...
Kom ihåg detta nästa gång någon försäljare säger att en speciell lådtyp är att
föredra framför alla andra

/skrivet av stoffe

ps:  nytt steg. ny låda. ny element är nog det som gäller

ett annat tips jag har att ge är att du sätter en tätningsvägg bakom lådan. som täcker bakom baslådan
så all bas går in i kupen

där hatthyllan slutar inne i bagaget. där ner till golvet en vägg som tätar helt runt om. så man inte ser lådan mer. så att allt spelar in i kupen. istället för bagaget

lycka till

6 851 Inlägg
30 november 2008
Ska man gå på vad du har idag så skulle nog en portad låda vara att föredra då ditt steg inte har så jätte mycke kraft, som det verkar. Nu vet jag inte om den basen funkar bra i portad, men ger du mer info. om basen så kan nog någon kolla detta åt dej och ev. även räkna på en portad låda..

457 Inlägg
30 november 2008
den basen spelar liiiiite! bättre i portat! big_smile jag vet dom som körde med 2st Fanatic 12" å de rocka gott. så klart de duger till en början.

457 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
är det MDS watt eller riktiga watt?

En av bilstereovärldens största källa till debatt är alla olika typer av lådor och
dess olika benämningar (ordningar etc.). För att inte tala om alla så kallade förstå-
sig-på-are i och kring denna bransch som också måste ge sig på att beräkna
baslådor åt andra som i vissa fall skulle lyckats bättre om dom gissat till sig
lådvolym och typ, än om dom lyssnade på dessa självutnämnda mästare.
Kom
ihåg att använda sunt förnuft och titta på alla typer av lådberäkningar med
öppna ögon och försök att uppskatta om den föreslagna konstruktionen verkar
rimlig innan du bygger, dessutom brukar dom seriösa bas tillverkarna skicka
med lådförslag i kartongen, eller så finns något kompendium att tillgå med
olika förslag. Kom ihåg att den som byggt högtalaren också vet i vilka olika
volymer och lådtyper just deras högtalare passar.
Det är en vanlig missuppfattning att en speciell lådtyp är att föredra före en
annan

och jag har själv vid flera tillfällen fått frågan i förtroende av t.ex. en
tävlingsdeltagare; vilken låda är bäst? Den som ställt frågan verkar förvänta
sig att jag skall avslöja en väl bevarad hemlighet och på så sätt ge dom nyckeln
till framgång. Vad blir då svaret? Jo, ingen låda kan anses vara den bästa,
det finns ju några till förutsättningar att ta hänsyn till, så som vilken högtalare
som skall användas, i vilken biltyp det hela ska monteras i och inte minst vilket
ändamål man tänkt sig för konstruktionen t.ex. SPL, Hi-Fi etc. En annan
detalj som inte allt för sällan dyker upp är ju förstås hur stor får lådan max
vara för att få plats i bilen. Med allt detta förstår man snabbt att bästa låda
varierar från högtalare till högtalare samt biltyp till biltyp och från musik stil
till musik stil...
Kom ihåg detta nästa gång någon försäljare säger att en speciell lådtyp är att
föredra framför alla andra

/skrivet av stoffe

ps:  nytt steg. ny låda. ny element är nog det som gäller

ett annat tips jag har att ge är att du sätter en tätningsvägg bakom lådan. som täcker bakom baslådan
så all bas går in i kupen

där hatthyllan slutar inne i bagaget. där ner till golvet en vägg som tätar helt runt om. så man inte ser lådan mer. så att allt spelar in i kupen. istället för bagaget

Nån speciell du pekar ut nu som du tycker är okunnig? och oftast när butikerna säger att den passar bäst så är de för att de är iaf en grund att gå på. och det finns lådritningar på MDS hemsida så sluta klaga innan du kollat fakta!

stahre
30 november 2008
Trådstartare
alltså frågan jag ställde var bara om någon visste om denna basen spelar bättre i någon annan låda. Får prova mig fram då vissa, t ex. jag har begränsat med pengar... Steget jag har är alltså ett µ-Dimension Element EL-A 61. http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=834
Detta steg borde räcka en liten bit, framförallt till den basen jag har idag.
Ett allternativ är att jag köper en ny bas, och har i lådan, eller tillochmed en ny låda till den nya basen. Att föredra är då något element som jag kan köra i 2 ohm, då steget ska lämna 600rmsw.
Sen vet jag inte vilka olika fabrikat som lämnar ut "rätt watt". Skulle väl kunna vara skitsnack fån många olika, och inte bara mds...

Ni som kanske är mer kunniga får gärna säga vad ni tycker, ge tips på bas och låda för max 1500, gärna en bas som trivs i denna http://www.blekingebilradio.se/default.aspx (Bassworx CS12 1x12" sluten 28,3 liters sluten baslåda för 12")  ska kunna drivas av det steg  jag har. Något bättre kanske finns för dom pengarna än den mds basen jag har idag.
Senast redigerat av stahre (30 november 2008)

6 851 Inlägg
30 november 2008
Alltså, som jag skrev innan. Pröva den basen i en portad låda, det bör göra att den spelar på lite bättre än i den slutna du har nu med det steget. Sedan skulle du inte bli nöjd, byt då inte basen, jag tror fortfarande på att det är steget som är för klent. Det är ofta man ser folk som gnäller på basarna och att dem är för dåliga, men i många falla är det stegen eller något som är runt omkring, ström,kablar, installation m.m..

Avstängd
216 Inlägg
1 december 2008
stahre skrev:
alltså frågan jag ställde var bara om någon visste om denna basen spelar bättre i någon annan låda. Får prova mig fram då vissa, t ex. jag har begränsat med pengar... Steget jag har är alltså ett µ-Dimension Element EL-A 61. http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=834
Detta steg borde räcka en liten bit, framförallt till den basen jag har idag.
Ett allternativ är att jag köper en ny bas, och har i lådan, eller tillochmed en ny låda till den nya basen. Att föredra är då något element som jag kan köra i 2 ohm, då steget ska lämna 600rmsw.
Sen vet jag inte vilka olika fabrikat som lämnar ut "rätt watt". Skulle väl kunna vara skitsnack fån många olika, och inte bara mds...

Ni som kanske är mer kunniga får gärna säga vad ni tycker, ge tips på bas och låda för max 1500, gärna en bas som trivs i denna http://www.blekingebilradio.se/default.aspx (Bassworx CS12 1x12" sluten 28,3 liters sluten baslåda för 12")  ska kunna drivas av det steg  jag har. Något bättre kanske finns för dom pengarna än den mds basen jag har idag.

ahaa du har ett U.D Steg de rätt fina grejjer. japanskt har jag för mig nu

du kan ju göra som tt avant sa

annars om du kör en bassworx låda och kan köpa bas för 1000kr  , och har det steget du har nu
så våre nog inte denna bas dum alls om du kör i 2ohm last , dvs du måste då ha ett 2x4ohms bas  :
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif
så kopplat då va

och denna bas tänker jag på då http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1150
bry dig inte om watt där ,  den basen skulle bli kanon till det steget du har kontroll mässigt

jag har inte haft basen själv. men märket är jag bekant med. haft 4 st orion basar genom tiden. vart super nöjd med alla. specielt slutstegen oxå , 

men en som jag handlat av rekommenderade mig köpa just dessa orion en gång
så dom finns det goda hopp om . eft pers i fråga har sålt såna och haft mkt nöjda kunder, han snackar inte peppar peppar helller , goda typen

så det här kan ju va en mkt bra ide.
kolla dock med en kille som byggt mkt ljud i 850 sedan här på forumet
han har en gul 850 , nilsson tror ja han hette.

han måste va guru på den här bil sorten , många andra borde oxå kunna bilen . det är en vanlig bil liksom

själv skulle jag kört Orion och bassworks med det steget. samt provat med slutvägg oxå / tätningsvägg
men det är jag det smile gillar utmaningar

du kanske borde inte va vild och testa grejjer som jag , men helt fel kan det inte bli. bättre än det du har just nu är jag totalt övertygad om . men det finns ju dom som byggt satans mkt i just 850 , som tex nillsson tror ja det va han hette.  han har kört lite impact prylar i bilen. han har vunnit tävlingar. guld oxå, tror de va 2007 , och att han kämpa me nått team som heter kalmar bilstereo

du borde hitta han om du söker lite på dessa fakta jag skrev i slutet

du önskar ju mer bas .  klart du ska nå dina mål . bättre bas än dom där blå fanatic vet jag är inte så svårt smile flesta klår den där .  just blå fanaticen i deras orginal låda . ja den suger säger riktigt många

andra mds basar är mkt mkt bättre. det där va en total miss av dom . just lådan oxå vad jag hört
men dom reade väll ut dom för 600kr eller så i låda, backe sa sig att lådan skulle spela 2db mer om man tog bort silver gallret. är det den lådan du har ? BLÅ MDS BAS i skit liten låda med silver galler som täcker en del i kanter osv ?  . dom fick panik att bli av med dom MDS efter allt klagomål

dom kom och försvann fort från marknaden. kanske får vi bara tacka för det
att inte fler ska behöva lida
Senast redigerat av TRANSPORT (1 december 2008)

lycka till

stahre
1 december 2008
Trådstartare
Fan TRANSPORT! Det borde finnas fler som du=) Tack för en mkt bra o utförlig text! Svar på din fråga om min mds bas: Ja, det är den blåa basen som sitter i en tok liten sluten låda med ett fult silver galler som "skydd". Köpte denna på bilmässan i Älvsjö, för jag tror två år sen. Dom skicka iväg ett helt lass för runt 500 kr, kanske tillochmed 400:p
Ska kolla på denna orion bas, och snacka lite med han du tipsa om, kanske ringa till någon på blekingebilradio och höra vad dom har att säga!
Tack återigen=)

Sök