Hur påverkas er bilhobby av lågkonjuktur och varsel…?

peegee Forummoderator
1 december 2008 · 2 924 Inlägg

Normalt så har ju många vinterprojekt startat upp nu…

Nu i dessa varsel och fortlöpande in i en djup lågkonjuktur som verkar bli värre än på många år…

Hur och i vilken grad påverkar det era bilprojekt?
Rullar det på som vanligt eller blir det mindre av någonting?

Även om det låter väldigt negativt så kanske många bilprojekt är marginellt berörda och rullar på i alla fall? smile

Jag tror tyvärr vi kommer få se många Styling- & Tuning företag att slänga in handduken inom kort pga minskad försäljning eftersom hobbypengar är svårt att prioritera högt för en del som är drabbade i dystra nedskärningstider…

Något som kommer ändras är nog att många kommer att försöka hålla längre liv i äldre bilar istället för att köpa nytt.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Tiger1978 Fattig student
1 december 2008 · 1 282 Inlägg

Jag kommer inte störas nått nämnvärt då jag ändå inte har haft en inkomst på 6 månader..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
decib3L Körv
1 december 2008 · 3 535 Inlägg

Tiger1978 skrev:
Jag kommer inte störas nått nämnvärt då jag ändå inte har haft en inkomst på 6 månader..

Då påverkas du ju iochmed att du inte får något jobb.

Truckdriving Man
_Grynet_ Raggarmuffin
1 december 2008 · 138 Inlägg

Ja kommer nog inte påverkas så mkt i o m att ja inte har några lån eller skulder.

köper delar osv från staterna, vilket är lite surt nu när dollarn har gått upp så mkt.

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
Tiger1978 Fattig student
1 december 2008 · 1 282 Inlägg

decib3L skrev:

Tiger1978 skrev:
Jag kommer inte störas nått nämnvärt då jag ändå inte har haft en inkomst på 6 månader..

Då påverkas du ju iochmed att du inte får något jobb.

Tyvärr är det inte så enkelt.. Har ett jobberbjudande stående i Danmark, men har sabbat ryggen så jag kan inte ta ett jobb bara sådär, och den underbara försäkringskassan har inte nån större lust att hjälpa folk nu för tiden..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
1 december 2008 · 5 650 Inlägg

visst man har så mkt mindre chash då man inte har nå jobb så de blir vell inte lika mkt prylar som man önskar man kunde köpa men men sånt är livet bara göra de bästa av saken

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
1 december 2008 · 2 009 Inlägg

_Grynet_ skrev:
Ja kommer nog inte påverkas så mkt i o m att ja inte har några lån eller skulder.

köper delar osv från staterna, vilket är lite surt nu när dollarn har gått upp så mkt.

Konsumering i sverige skapar jobb i sverige.
Tänkvärt kanske wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
AndreasPlars
1 december 2008 · 1 062 Inlägg

Påverkar inte mycket tror jag då de riktigt intresserade bygger och fixar ändå. Bilhobby behöver ju inte alls kosta mycket då kul/roligast sällan behöver vara dyrast.
Har man för tillfället inte råd med nya jätteturbon eller nya kammar så finns det ju alltid massor av annat som "måste" förbättras.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
CarpeDiem German Engineering
1 december 2008 · 9 082 Inlägg

Jag kommer nog inte påverkas med tanke på att jag varken har skulder, lån eller inkomst. Har ingen egen bil heller, Golfen är styvfarsan som äger men jag brukar köra när den är ledig smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
peegee Forummoderator
1 december 2008 · 2 924 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Påverkar inte mycket tror jag då de riktigt intresserade bygger och fixar ändå. Bilhobby behöver ju inte alls kosta mycket då kul/roligast sällan behöver vara dyrast.
Har man för tillfället inte råd med nya jätteturbon eller nya kammar så finns det ju alltid massor av annat som "måste" förbättras.

Japp, det håller jag med om att man får kanske mer prioritera de billigare bitarna i bilbyggen och då kanske kontentan blir att man får se mer dekaltrimmade bilar än bilar med egenkonstruerade chassien osv i ett långsiktigt perspektiv om lågkonjukturen håller i sig längre...

Sedan är ju många extrema bilar till stor del företagssponsrade i olika omfattningar men jag har svårt att se att företagen fortsätter sponsra lika hårt om marknaden för deras produkter de önskar visa upp i bilbyggen inte säljer så bra för att folk inte har råd att köpa dem i samma utsträckning längre...
Det är kanske lite väl djupt tänkt och mer en tänkbar konsekvens på lång sikt om detta går åt fel håll länge men många företag är konjukturskänsliga och rider redan på snäva marginaler av många anledningar...

Sam176 skrev:
Jag kommer nog inte påverkas med tanke på att jag varken har skulder, lån eller inkomst. Har ingen egen bil heller, Golfen är styvfarsan som äger men jag brukar köra när den är ledig smile

//Sam

Frågeställningen var förtydligat hur ditt bilbyggande / bilprojekt påverkas, inte hur din ekonomi i övrigt påverkas som det känns som du svara de på nu?

T.ex måste man leva på lägre inkomst så kan man ju inte lika lätt köpa delar till sin hobbybil, eller? roll

...men har man inget bilprojekt på gång så är det ju inget som heller kan påverkas neutral

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
BlueBerryPearl LastbilsChaufför .-Sve-Norge-.
1 december 2008 · 110 Inlägg

då är nog jag den enda som påverkas då ser de ut som, heeh, blev nyligen uppsagd så llackning och nytt kjolpaket på både 740in å 850in kmr dröja... tyvärr..

Student 2008-. Lastbils chaufför
Volvo v70II "TillSalu" (2009)
Volvo 740 "Inte Alls Breddad.-." (1986)
Cadillac DeVille "Min ÄR Större än Din." (1960)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 december 2008 · 10 427 Inlägg

Hade planerat att lägga ut c:a 20 000kr på diverseprylar till bilen.
Ser mörkt ut på den fronten nu med brist på högre inkomst.

Blir nog exempelvis ev ingen renovering och omlackering av sommarfälgarna.

Det är väl det jag kan tillägga i denna tråden.

Martin 9-3 Fisketokig
1 december 2008 · 2 997 Inlägg

Det är ändå bara småsaker man vill förbättra och byta ut på bilen så jag kan inte säga att jag påverkas på så sätt av ekonomiläget i Sverige.

Snarare att Bilhobbyn mår bra av läget då nya bilar faller i pris och handlare måste rea ut dem. Perfekt läge att köpa ny bil i lågkonjunktur.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
peegee Forummoderator
1 december 2008 · 2 924 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Snarare att Bilhobbyn mår bra av läget då nya bilar faller i pris och handlare måste rea ut dem. Perfekt läge att köpa ny bil i lågkonjunktur.

Absolut om man har tänkt byta upp sig då man troligtvis får mer bil för pengarna... men ett problem kan då vara att man har redan en bil som man måste sälja först för att få loss ett visst kapital som behövs till nya bilen men och som då kan bli mycket lägre när man tvingas acceptera ett mycket sämre bud än normalt för sin gamla bil ...andra kanske behöver ta billån men får inte lika stort lån från banken osv så det är inte så jätte perfekt läge hmm

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Asseee
1 december 2008 · 142 Inlägg

_Grynet_ skrev:
Ja kommer nog inte påverkas så mkt i o m att ja inte har några lån eller skulder.

köper delar osv från staterna, vilket är lite surt nu när dollarn har gått upp så mkt.

Håller med, det enda som påverkar mig är den där satans dollarkursen.

AffeBoyen
1 december 2008 · 208 Inlägg

Jag kommer då inte kunna göra det jag hade velat kunna göra.. eftersom lågkonjukturen slagit in. Därför har jag valt att sätta ihop bilen utan turbo och massvis med andra saker som var tänkt att det skulle hända..

Hoppas bara på att lågkonjukturen tar slut inom snar framtid så att jobb börjar komma igen.. något som man skulle trivas med dessutom..

/mVH Anders

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
JessieJames
1 december 2008 · 40 Inlägg

_Grynet_ skrev:
Ja kommer nog inte påverkas så mkt i o m att ja inte har några lån eller skulder.

köper delar osv från staterna, vilket är lite surt nu när dollarn har gått upp så mkt.

Samma här, inga lån, inga skulder och billigare delar från staterna.

Sen kör jag för tillfället bara timjobb vid behov och de blir jag inte av med.. servitriser vid julbord behövs alltid smile haha

JessieJames
OverBoosted AUTOBAHNRASER
1 december 2008 · 3 804 Inlägg

Har inte påverkat mig ett smack mer än att jag inte får tag i någongarageplats mend et har ju inget med topic att göra.


Bmw osv..
Germax
1 december 2008 · 12 086 Inlägg

Min projekt påverkas positivt, jag är arbetslös frånomed idag med fullt betalt 1 månad till så jag försöker göra något varje dag på bilen smile

AudiFors
1 december 2008 · 906 Inlägg

jag påverkas inte alls, det företaget jag jobbar på går emot strömmen och anställer folk som bara den!smile

=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang