7446
Sök

hjälp med inställning av steg!

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Tja! Vill ha er hjälp att ställa in allt på mitt nya steg, så att det blir rätt/bra gjort..
Har fått hem mitt nya steg idag. Ett  u-dimensionsteg model EL-D61 från carbonize.se.
Undrar alltså hur jag gör för att ställa in allt rätt. Allt detta typ:
Reglage som man kan vrida( som på alla steg)
bass boost: 0 - 18db
freq: 50 - 150 Hz
sub sonic: 18 - 50Hz
level: min - max

Phase: 180 grader - 0 grader
Input sensitivity: 2-8V - 100mV-2V

Hur gör jag med detta:)?

mvh

21 761 Inlägg
1 december 2008
EL-A61 heter det väl?

Bass boost: Vrid ner till 0
Freq: Ställ in på 70-80 Hz till att börja med
Subsonic: Ställ in på 30 Hz till att börja med
Phase: Ställ in på 0 grader
Input sensitivity: Vrid till 8 V

Level vet jag inte riktigt vad den gör, syns inte heller så bra på bilden (Carbonizes hemsida).

Finns det ingen manual till steget?

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
jo fast manualen är på engelska, och jag fattar knappt sånt här på svenska:P Så tänkte om någon här kunde förklara hur dom gjort...
Men om jag gör som du beskriver, ska jag göra nåt mer sen då eller?
På baksidan av steget står det model: EL - D61 men det jag beställt heter enligt hemsidan EL-A 61 ( hitta det på demo ex och lager rensning). fast i bruksen står det samma som på steget, och det ska ge samma watt och ser precis lika ut på bilderna som i verkligheten:P
Senast redigerat av fredriko666 (1 december 2008)

21 761 Inlägg
1 december 2008
Aha, nu tror jag att jag förstår (kanske). Ska tillägga att jag inte har eller har haft ett sånt steg, då är det bara att säga till ifall du bara vill ha hjälp av de som har ett sånt steg. smile

Den där "Input sensitivity", är det en liten strömbrytare med två lägen?
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2008)

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
ja precis, en liten brytare i två lägen, samma sak med "phase". Du får gärna beskriva mer hur du gjort på dina steg, antar att det är ungefär detsamma  på alla steg?

Och hur fan laddar man upp bilder här? Har en bild på steget där man ser bra, fast laddar jag upp en bild blir det bara en länk till bilden, som dessutom inte ens funkar:P

21 761 Inlägg
1 december 2008
Hehe, jag är urdålig på datorer och kan inte ladda upp bilder. Måste nog lära mig snart. wink
Har skrivit om inställningarna nu, så här ska du göra:

Bass boost: Vrid ner till 0
Freq: Ställ in på 70-80 Hz till att börja med
Subsonic: Ställ in på 30 Hz till att börja med
Level: Vrid till "Min"
Phase: Ställ in på 0 grader
Input sensitivity: Ställ i läge "2-8V"

Med de här inställningarna så är steget färdigt för en grundinställning av ljudet så att det blir anpassat till stereons utnivå.

Har du baslåda och övriga högtalare färdiginkopplade?
I så fall, har du slutsteg till övriga högtalare?

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
okej, nej basen ska drivas av detta steget, och dom andra högtalarna är inte inkopplade till nåt steg, drivs av huvudenheten, men har ett 4 kanals steg ligger o ska koppla in dom fyra dörr högtalarna till det sen.
Vet inte om jag bara ska koppla ihop stegen med rca kabel, eller köpa ett snåt där delningsblock till strömkabeln...
Om jag ställer in steget så som du sagt nu då, ska jag låta det vara så eller ska jag ändra nåt sen?
Har läst nån stans att jag ska vrida nåt reglage så att jag hör nån förändring/förvrängning i ljudbilden (nåt sånt:P)

21 761 Inlägg
1 december 2008
fredriko666 skrev:
Vet inte om jag bara ska koppla ihop stegen med rca kabel, eller köpa ett snåt där delningsblock till strömkabeln...

När man ska ha mer än ett slutsteg så är kopplingsblock en nödvändighet för att kunna koppla in flera strömkablar utan förluster. Kabeln+säkringen från batteriet ska då dimensioneras med tanke på båda stegens strömförbrukning.

fredriko666 skrev:
Om jag ställer in steget så som du sagt nu då, ska jag låta det vara så eller ska jag ändra nåt sen?
Har läst nån stans att jag ska vrida nåt reglage så att jag hör nån förändring/förvrängning i ljudbilden (nåt sånt:P)

Ja, sedan är det grundjusteringen av basljudet som gäller:

Stegets level ska som sagt stå i läge "min" från början och alla kablar (ström, RCA, remote) ska vara inkopplade, kolla det en extra gång.

Börja nu med att slå på stereon på lägsta volym, sätt in en cd med musik som du brukar lyssna på och vrid sedan upp stereons volym till ca 75%. Vrid nu upp stegets level så att basljudet preciiis börjar låta illa, vrid tillbaka igen så att ljudet börjar låta bra.

I det här läget är basen anpassad till stereons utnivå, dvs även fast du vrider upp stereon på hög volym så ska inte basen börja låta illa normalt sett. Ungefär detta sätt att grundinställa ljudet brukar även stå i manualerna till slutstegen. smile

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
okej nice:) Ska ut och kolla det nu på en gång. Räcker 4mm2 kabel till basen? 250 rmsw. Ska man alltså inte röra bass boost sen eller? antar att det är ett reglage som bestämmer hur mkt basen ska basa så att säga? Och ska man aldrig använda basfunktionen på stereon, alltså bas från -3 till + 3 liksom, den ska va neutral? Fick även med en liten dosa som man kan dra fram från steget där man kan bestämma basens bas med hjälp av en litet reglage(ratt), denna ska man kanske inte heller använda?

21 761 Inlägg
1 december 2008
Det är bäst att ha Bass boost och stereons baskontroll i neutralläge från början, 0 alltså. Den där dosan vet jag inget om på just ditt steg, men på en del slutsteg måste man ha dosan inkopplad för att steget fungera som det är tänkt. Borde stå i manualen i så fall.

Bass boost är en funktion som förstärker vissa basfrekvenser extra mycket, tex 45 Hz eller så. Man ska använda den med försiktighet eftersom den kan göra att steget överbelastas om man gör på fel sätt. Är lådan bra anpassad till bilkupén så ska inte den funktionen behövas, såvida man inte vill ha "megadunk" som överröstar allting.

4 mm2 kabel till basen kommer att räcka bra. smile

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Tack för alla snabba och utförliga svar Drönirettab! Hoppas att detta blir bra nu, men det tror jag säkert!!! smile

21 761 Inlägg
1 december 2008
Jag hoppas också att det fungerar som du vill. Basen kommer att spela upp till den frekvens som du har ställt in, dvs 70-80 Hz, och det är en ganska hyffsad delning att börja med.

Sedan beror det på övriga högtalare ifall de kan spela ner till tex 70 Hz utan att låta illa, har du 6,5" högtalare i framdörrarna så klarar de av utan större problem att spela ner till den frekvensen under förutsättning att de sitter tätt och stumt monterade i dörrarna.

Meningen är ju att basen och övriga högtalare ska "överlappa" varandra lagom mycket för att få en bra ljudbild, men den personliga smaken spelar naturligtvis också in. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2008)

157 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Och en sista fråga bara!
Har bara 2.5mm2 kabel nu, kan jag köpa högtalarkabel från kjell och co (http://www.kjell.com/)  enda stället jag kunde hitta som har en butik i Uppsala och som säljer per meter. Känns dumt att köpa 5 meter, det jag hittat som kortast, då jag knappt behöver en halv meter ens...
Eller tror du denna suger hästsnopp?

Ska kolla på det där med alla andra högtalare också, kanske ska uppdatera det med snart=)

21 761 Inlägg
1 december 2008
2,5 mm2 fungerar egentligen också för normalt användande med tanke på att kablarna till basen brukar vara korta, men 4 mm2 är bättre när man vill utnyttja basen ordentligt. Det borde gå bra med kablar hos Kjell o Co.

Sök