5760
Sök

Effektlagen

Audi/Wv mek
148 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Tjenare, har fått ett stort bekymmer! erfaren elektriker som man aldrig har varit så ska man hjälpa frugan med en skoluppgift! nu har jag grubblat i flera timmar och kommer ej fram till något vettigt! trodde jag var bättre än såhär men måste nog be om hjälp nu!

Det dom vill veta är, "Två 1/4-wattsmotstånd på 56ohm och 39ohm kopplas i serie till en spänning U. beräkna hur stor U högst får vara utan att något av motstånden överbelastas.

Någon som kan lösa detta??

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

4 001 Inlägg
2 december 2008
FUSKARE tongue

Ohms lag U=I*R
Effektlagen P=U*I

U= spänning i Volt
I= ström i Amper
R= motstånd i ohm
P= effekt i Watt

U=R*I
U=P/I
U=roten ur (R*P)
I=U/R
I=P/U
I=roten ur (P/R)
R=U/I
R=P/I²
R=U²/P
P=U*I
P=U²/R
P=R*I²

och om jag då räknat rätt så är det 4,87V

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Audi/Wv mek
148 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
hehe, inget fel i att be om hjälp!! fast ne, du har inte räknat rätt! svaret ska bli 6,3v men det är det jag inte får till! det närmsta jag får till är ca, 6.9v!!

4 001 Inlägg
2 december 2008
nu tror jag att jag kom på felet...

man får nog räkna med spänningsfallet över första motståndet.

det är jag för trött för att göra nu och då behöver jag nog ta till papper & penna oxå

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
2 december 2008
Ohms lag har man läst om , men minnet är ju som de är , har glömt bort hur man räknar he he

Nissan Silvia

Audi/Wv mek
148 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Försök hänga med här nu, U=roten ur (R*P), alltså på det första motståndet, roten ur (56*0,25) vilket blir 3,74.

På det andra, (roten ur 39*0,25) blir det 3,12

totalt alltså 6,86 = 6,9... men det är ju fel,

alternativt tar man totala resistansen (R+R) vilket då blir 95 delat med 0,25 (P) och roten ur det men då blir det 4,87 vilket inte heller är i närheten!

vart är det som det blir fel???

Audi/Wv mek
148 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Eller är det så att jag är ute och cyklar och det egentligen är så att det andra motståndet drar strömmen över det första och att om dom ska dela på spänningen så blir det 3,12 * 2 alltså 6,24, men det är ju närmre 6.2 än 6,3. för även om man räknar med spänningsfallet så kan ju inte den andra tåla mer än 3,2 v!?!

Ingen som har någon idé??

10 287 Inlägg
4 december 2008
"Två 1/4-wattsmotstånd på 56ohm och 39ohm kopplas i serie till en spänning U. beräkna hur stor U högst får vara utan att något av motstånden överbelastas"

Lösning:

Problemet med denna uppgift är att vi måste börja med att betrakta motstånden som individer.

Använd formeln P = R * I^2 => I = roten ur ( P/R)

Med denna formel kan vi nu räkna ut max ström som respektive motstånd kan genomflytas av utan att överskrida mex effekt.

=>

Motstånd nr 1 : 56 ohm , 0.25W

I = roten ur (.25/56 ) = 66.8mA

Motstånd nr 2: 39ohm, 0.25W

I = roten ur (.25/39) = 80.1 mA

Ur detta kan vi sluta oss till att den maximala ström som kan genomflyta dom två seriekopplade motstånden är 66.8mA ty ökar vi strömmen kommer motstånd nr 1 att bli överbelastat.

När vi kopplar motstånden i serie får vi en total resistans på 56 + 39 ohm = 95 ohm

Använd nu Ohms lag och räkna ut : U = R * I = 95 ohm * 66.8mA = 6.35V

Svar: maximal tillåten spänning är 6.35V.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök