På grund av de senaste diskussionerna om etanol här på forumet tänkte jag försöka förklara och klarlägga vissa saker. Det är många rykten, lösryckta formuleringar och rent skitsnack.
1. Etanol och bensin
Etanol och bensin är i sig inte blandbara. Etanolen kommer att lägga sig ovanpå bensinen om man låter blandningen att vila, det skiktar sig, men!!! E85 är inte ren etanol! E85 är 100% blandbar med bensin och är även lagringsbar i det tillståndet.
E85 innehåller 85% denaturerad alkohol (etanol) med 2,5% MTBE, metyl-tert-butyleter för att höja oktantalet samt göra etanolen fullt blandningbar med bensinen. 0,4% isobutanol som används som denatureringsmedel samt 12,5% bensin
Källa:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100910http://sv.wikipedia.org/wiki/MTBE2. Etanolens farlighet.
Anledningen till att etanolen eller snarare E85 sågs som farligt i Sverige var p.g.a. att etanolens egenskaper går att den vidagar den bensin som är blandad i etanolens bränbarhetsområde samt förstör räddningstjänstens filmbildande släckmedel. Det blev alltså en produkt som blev lättare att antända under vissa förhållanden än ren bensin och samtigt omöjlig eller svår att släcka med brankårens befintliga utrustning. Brankåren har nu bytt ut sina filmbildande vätskor och därmed kan brankåren även hantera stora etanolbränder i dag. Hittar tyvärr inte längre länken till räddningsverket, men uppdaterar med den så snart jag hittat den.
Följande är en förenkling utav förbränningsteori:
3. Täta oljebyten.
Anledningen till att man i en etanoldriven motor måste genomföra täta oljebyten är flera, men en orsak som främst påverkar är etanolens förhållandevis höga flampunkt. Detta gör att det bränsle (etanol) som kondenserar på de "kalla" cylinderväggarna löser sig i oljefilmen och följer med smörjoljan ner i tråget.
Väl där nere börjar bränslet (etanolen) att förändra smörjoljans viskositet genom utspädning vilket i sin tur leder till att oljans filmstabilitet försämras vilket leder till att oljan smörjer sämre.
Etanolens kokpunkt gör att etanolen har svårt att koka ur olja och precis som alltid blir detta fenomen värre med kallare olja, d.v.s bilar med korta kör intervall. Den här relativt låga flampunkten gör att vid långa intervall mellan smörjoljebyten då tillräcklig mängd etanol smitit ner i vevhuset föreligger risk för Explosion. Detta är även en påtaglig risk för andra motorer med bränslen med "höga" flampunkter t.ex. Dieselmotorer.
4. Slangar Vs Etanol.
Det föreligger en myt om att slangarna inte skall tåla etanol. Som i alla myter finns det en viss gnutta sanning och det ligger i att gamla torra slangar som urlakats på harts genom många års av bensinkörning ger upp när man tankar etanol, då de ofta torkar ur fullständigt. Alla moderna slangar som är godkända för bensin är även godkända för etanol.
5. Bilen går varmare?
Japp det stämmer! Det kan den göra. Detta eftersom att entanolen har ett brett bränbarhetsområde till skillnad från bensin så kan en etanolmotor gå väldigt magert och ändå producera full effekt. Tack vare det höga oktantalet så spikar inte motorn. En mager bränsleblandning ger nackdelen, en mycket varm och hastig förbränning. Det här kan på sikt skada din motor genom brända avgasventiler och förstörd katalysator. Dessutom är det inte bra för miljön då motorns utsläpp av NOx gaser ökar lavinartat.
Hoppas ni fått lite kött på benen!
Mvh Magnus