Coolt att köra utan bälte?

FireTraXX DFFL
4 december 2008 · 9 020 Inlägg

Mortalis skrev:
kanske var en bra idé å lägga en högre skatt på trafikförsäkringen ändå, så ja slipper betala för er som flyger ut genom rutan för de e obekvämt med bälte

Eller så tänker du "Mina skattepengar går till Cancer-sjuka".
Så kan alla mina skattepengar gå till de som leker stålmannen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Aga_Diff Bärs!
4 december 2008 · 3 456 Inlägg

ZonaX skrev:
Har några polare som nästan alltid kör utan bälte eller tar av det på typ 50-vägar.

Är det coolt att köra utan bälte eller varför gör man det?  :S      Kör alltid med bälte, även korta sträckor och sånt. Känner mig tryggare och sitter stadigare i stolen med, med bälte på.

Hur är det med er, kör ni utan bälte?

Jajjemen, Helt sjukt coolt faktiskt! cool

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

Mortalis skrev:
kanske var en bra idé å lägga en högre skatt på trafikförsäkringen ändå, så ja slipper betala för er som flyger ut genom rutan för de e obekvämt med bälte

elle så ger man fan i att flyga ut genom rutan??   fan va lätt allt blev.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JimmyS Vägis arbetis I Göteborg
4 december 2008 · 30 Inlägg

Jag kan nog säga att jag slarvat en del med bältet iaf förr... numera måste jag ta på mig det för tjejern e på mig direkt och sen e det bara löjligt att inte ha det.... man e ju säkrare och böterna svin dyra....samt en massa ljud i bilen om inte knäppen kommer LOL....

Volvo V50 T5 AWD "All Wheel Drive" (2005)
Volkswagen Passat "TDi Syncro" (2002)
Muttley
4 december 2008 ·

alltidbälte i bilar jag kör smile, jag och även passagerare, tar inte passagerare på sig bälten så kan de lika gärna gå.

Tiger1978 Fattig student
4 december 2008 · 1 282 Inlägg

Det är sura böter på det, har torskat 3 ggr.. Får lite smått panik av bältet men det har man ju fått försöka övervinna, har doch överlevt en frontalkrock med ett träd bara för att jag INTE hade bältet på mig.. Det slutade med en gren i nackstödet och hade jag haft bälte hade jag inte kunnat slänga mig åt sidan...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Shallie
4 december 2008 · 730 Inlägg

Jag känner mig osäker utan bälte .. Dock är jag inte 18 ännu men inte långt kvar ... men skulle inte falla mig in att köra utan bälte.. och de med passagerare utan bälte.. har förarn bälte kommer det ofta automatiskt att passagerarna drar på sig det också...

Åkte epa här om dagen med min syssling.. inga bälten kändes hel skumt och vart lite nervös när jag åkte... DUMT att åka utan.. wink

Billig livförsäkring..

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Android
4 december 2008 · 892 Inlägg

Alltid bälte, och jag kör inte en meter förrän mina passagerare har på sig bälte de med. Vägrar de får de kliva ur.

Ang. att inte ha bälte pga. att de är i vägen eller för att man känner sig friare, tror inte man känner sig så jävla lös och ledig när man får sitta i rullstol och ha nån som torkar dreglet och röven åt en efter man blivit förlamad från näsan och neråt pga. att man inte kunde dra på denna lilla "olägenhet".
Att glömma det tillfälligt är en sak, att skita i det bara för att...nej inte så mycket medlidande där.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
JoXter
4 december 2008 · 492 Inlägg

evilaudio skrev:
elle så ger man fan i att flyga ut genom rutan??   fan va lätt allt blev.

för de e något man ofta planerar lr?  de som inte använt bilbälte och omkommit i trafiken hade
garanterat inte planerat på att flyga ut genom rutan, allt kan hända på ögonblicket av en sekund..
behöver inte alltid bero på en själv. Bilbältet är den bästa livförsäkringen man har, ANVÄND DET!

är de för obekvämt att använda på t.ex. jobbet så kan man väll ta upp de med arbetsledarn
lär ju finnas nån som kan bygga om de så det blir en aning bekvämare

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Martin 9-3 Fisketokig
4 december 2008 · 2 997 Inlägg

Alltid bälte! Finns bara fåtal undantag och det är om man åker ut på isen och sladdar runt eller om man bara ska flytta bilen några meter såklart.

Piper som fan i bilen om man inte tar på sig det.

Pappa är tyvärr lite dålig att använda bälte om det är korta resor. De gånger man hämtar eller skjutsar honom så får jag påminna om att det inte går att växla annat än 1an och 2an så länge bältespåminnaren varnar. Självklart tror han fullt ut även efter 3år på att det sitter en mekanisk spärr som gör att jag inte kan växla.

Nu åker bältet på direkt och jag kan växla upp direkt big_smile

Senast redigerat av Martin 9-3 (4 december 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
billy IT-Tekniker
4 december 2008 · 376 Inlägg

Numera kör jag alltid med bälte.. efter att jag åkte på en bot på 600 kr..

Tur är väl det, eftersom jag ganska nyligen var av vägen en liten sväng, inget allvarligt, hade antagligen klarat mig utan bälte, men varför chansa?

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Go_sideways
4 december 2008 · 428 Inlägg

hahah den ska jag med börja köra med tongue

Martin 9-3 skrev:
Alltid bälte! Finns bara fåtal undantag och det är om man åker ut på isen och sladdar runt eller om man bara ska flytta bilen några meter såklart.

Piper som fan i bilen om man inte tar på sig det.

Pappa är tyvärr lite dålig att använda bälte om det är korta resor. De gånger man hämtar eller skjutsar honom så får jag påminna om att det inte går att växla annat än 1an och 2an så länge bältespåminnaren varnar. Självklart tror han fullt ut även efter 3år på att det sitter en mekanisk spärr som gör att jag inte kan växla.

Nu åker bältet på direkt och jag kan växla upp direkt big_smile

Mortalis VW-nörd?
4 december 2008 · 4 332 Inlägg

Turbo_Diwa skrev:
alltid bälte på oavsett om det är kortare sträckor det sitter ju inte i vägen och som sagt det räddar ju liv...

då jag även har ter barn är det viktigt för mej att ha bälte för att föregå med gott exempel och bilen rullar inte förän alla har bältet på sej och ingen tar av bältet förän bilen är avstängd visst jag e hård med det är så jag skolar mina barn wink

Tycker det är en bra metod, fungerat på mig o mina syskon och mina syskonbarn likaså, kör man hårt så i början så behöver man inte säga till senare utan då slänger de på bältet av ren vana.
Kanske e de vissa saknar, de som kör utan alltså, en vana från tidigt att man ska ha de?

sandzoo
4 december 2008 · 2 071 Inlägg

har 99% ej bälte på mej i bil eller buss (kör buss)
detta pga av att kompis omkommit pga bältet..(körde i vattnet med bil.. 3 klarade sej och den som hade bälde omkom.han va fast med bältet under vattnet o han drunknar)
sen har de blivit vana att ej köra utan bälte..känns obehaglit att ha den nu :S

Senast redigerat av sandzoo (4 december 2008)

Sandzoo i da house
sunkmaster
4 december 2008 · 344 Inlägg

tar jag inte på mig bälte när jag ska köra nånstans så känns det som att det e nåt som saknas, man känner sig liksom naken. tycker det e bra me bilbälte och att man ska använda det. visst ok. det finns många som har omkommit pågrund av biltätet också. vissa har fastnat osv, men det har räddat VÄLDIGT många liv. när jag va liten så voltade min mamma me en folkabuss och jag och min ena lillebror hade precis kopplat loss oss för vi skulle åka och bada och helt plötsligt så ligger jag och min bror ute i skogen och bilen ligger i diket. nu hade vi en j*vla tur att ingen kom till skada men hade vi haft bälte på oss så hade vi inte flugit ur. så jag tycker nog att bälte e den bästa livförsäkring man har i bilen.

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Tom Darth Vader
4 december 2008 · 1 644 Inlägg

Har alltid bälte privat, men när jag kör firmabilen, och kör ut aftonbladet i centrala Borås, d.v.s avstånd på typ 100-500 meter per stopp. Ibland mindre så åker inte bältet på. Har visserligen lagen på min sida i dessa lägen, men i början gjorde jag det ändå. Men bekvämligheten har tatt över.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
twin_cam Smålänning
4 december 2008 · 7 877 Inlägg

Vilka fega töntar rallyförare och sånt måste vara... Sitter där med sexpunktsbälte när dom hade klarat sig bättre i en smäll i 200 utan bältet...

Eller nått...

Själv har jag bälte. Alltid, åker på innan jag kör iväg. Helt onödigt att inte ha det. Ska man köra på is eller vet med sig att man kan hanma i vattnet så kan man ju faktiskt ha med sig en kniv eller nått att skära av bälterna med om man skulle åka av...

Sen är det enklare att köra fort i kurvorna när bältet håller i en big_smile

EDIT Stavfel

Senast redigerat av twin_cam (4 december 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

twin_cam skrev:
Vilka fega töntar rallyförare och sånt måste vara... Sitter där med sexpunktsbälte när dom hade klarat sig bättre i en smäll i 200 utan bältet...

Eller nått...

Själv har jag bälte. Alltid, åker på innan jag kör iväg. Helt onödigt att inte ha det. Ska man köra på is eller vet med sig att man kan hanma i vattnet så kan man ju faktiskt ha med sig en kniv eller nått att skära av bälterna med om man skulle åka av...

Sen är det enklare att köra fort i kurvorna när bältet håller i en big_smile

EDIT Stavfel

kanske liiiite andra risker när man kör rally`???

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

JoXter skrev:

evilaudio skrev:
elle så ger man fan i att flyga ut genom rutan??   fan va lätt allt blev.

för de e något man ofta planerar lr?  de som inte använt bilbälte och omkommit i trafiken hade
garanterat inte planerat på att flyga ut genom rutan, allt kan hända på ögonblicket av en sekund..
behöver inte alltid bero på en själv. Bilbältet är den bästa livförsäkringen man har, ANVÄND DET!

är de för obekvämt att använda på t.ex. jobbet så kan man väll ta upp de med arbetsledarn
lär ju finnas nån som kan bygga om de så det blir en aning bekvämare

å hur ofta händer de att man frontar när man till 99% åker inne i sthlm city???

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Martin 9-3 Fisketokig
4 december 2008 · 2 997 Inlägg

Turbo_Diwa skrev:
joo kan ju vara så man vet aldrig men äldsta sonen är nu 6,5 år och han har fan bälte på sej innan en annan ens hunnit sätta sej, de andra två är ju bara 2år & 3 månader så där hjälper man ju till lite...

hade en kompis som oxå har en bebis som bara ställde in bilstolen som bebisen satt i utan att sätta fast den jag frågade då vad hon höll på med den enda kommentaren jag fick var aaaa men orka sätta fast hela tiden

tror det e såna som lär sina ungar att bälte är ett onödigt lyx eller nått....

Ja det är skrämmande hur oansvariga föräldrar kan vara.
Stod om det i tidningen ganska nyligen och sambon har fått erfara det efter gått på praktik på dagis/förskola.

Väldigt många som haft fullt upp med att få in ungarna i bilen och sen är det för krångligt att få på dem bältet.

Hur kan man ens ge upp när ungarna inte vill ha bälte på sig.
Fan, skulle det gälla ens egna ungar så skulle de få klart för sig att det räcker med en mötande bil som får sladd för att de ska ligga som en blodhög några meter framför bilen och troligen varit död innan de landat där.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang