Coolt att köra utan bälte?

Frosted
4 december 2008 · 1 878 Inlägg

körde aldrig med bälte förr, efter att ha sladdat av vägen i 80-100km/h och rakt ner på en gångbana och ett räcke som stoppade bilen för att inte åka ner i stupet och krocka med massa träd eller eventuellt åka ner i en sjö. Jag klarade mig bra förutom några skrapmärken och ont i kroppen i 3veckor och en totalskrotad bil. där fick man sig en tankeställare! numere ALLTID BÄLTE

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
FireTraXX DFFL
4 december 2008 · 9 020 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Turbo_Diwa skrev:
joo kan ju vara så man vet aldrig men äldsta sonen är nu 6,5 år och han har fan bälte på sej innan en annan ens hunnit sätta sej, de andra två är ju bara 2år & 3 månader så där hjälper man ju till lite...

hade en kompis som oxå har en bebis som bara ställde in bilstolen som bebisen satt i utan att sätta fast den jag frågade då vad hon höll på med den enda kommentaren jag fick var aaaa men orka sätta fast hela tiden

tror det e såna som lär sina ungar att bälte är ett onödigt lyx eller nått....

Ja det är skrämmande hur oansvariga föräldrar kan vara.
Stod om det i tidningen ganska nyligen och sambon har fått erfara det efter gått på praktik på dagis/förskola.

Väldigt många som haft fullt upp med att få in ungarna i bilen och sen är det för krångligt att få på dem bältet.

Hur kan man ens ge upp när ungarna inte vill ha bälte på sig.
Fan, skulle det gälla ens egna ungar så skulle de få klart för sig att det räcker med en mötande bil som får sladd för att de ska ligga som en blodhög några meter framför bilen och troligen varit död innan de landat där.

Jag slarvar med bältet, men mina framtida barn har inget val än att använda bälte.
Lite ansvar får man fan ta när det gäller de små.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Tom Darth Vader
4 december 2008 · 1 644 Inlägg

Hamnade jämte en nissan micra k10 häromdan, sleten och ful. I baksätet fanns förarens dotter löst och kröp omkring med en förnsterskrapa och lekte med rutorna, hon var kanske 6-8 år, det fullständigt kokade i mig när jag såg det, vid grönt brände han sedan iväg i den mån en nissan micra klarar av...

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
bmx
4 december 2008 · 7 100 Inlägg

alltid snöre på!

min kusin har därimot inte de på sej,hon tycker att man känner så trängd.och dessutom kör hon som e jävla galning :S

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
neckwomen_88
4 december 2008 ·

Vilken tråd, det är en SJÄLVKLARHET att ALLTID använda bältet.

Är själv uppfostrad med att bilen inte startas förns bältet är på, och det gäller alla bilen (inkl besökande kompisar etc).


Använder man inte bilbälte har man kanske inga hjärnceller att skydda? wink

decib3L Körv
4 december 2008 · 3 535 Inlägg

Kör oftast med bälte på. Men ibland händer det väl att man missar det.

Truckdriving Man
Murvald Knegare
4 december 2008 · 718 Inlägg

chrizz skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/w9khut75ed16[/video]

Tänkte också på den där direkt.

När jag nytagit kortet (strax 2år sedan) slarvade jag väldigt mycket. Av anledningen "Inget händer väl mig?" men efter att sett många man känner åka av vägen / in i någon började jag tänkta efter och använder ALLTID bältet, enda gången det inte åker på är ifall jagb ackar för att sopa av bilen all snö, eller ifall jag är på en stor parkering.

Finns ingen anledning att inte ha det där. Är inte "coolt" att få böter/dö för man ville se "häftigare" ut.

William 2009-02-20
evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

Murvald skrev:

chrizz skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/w9khut75ed16[/video]

Tänkte också på den där direkt.

När jag nytagit kortet (strax 2år sedan) slarvade jag väldigt mycket. Av anledningen "Inget händer väl mig?" men efter att sett många man känner åka av vägen / in i någon började jag tänkta efter och använder ALLTID bältet, enda gången det inte åker på är ifall jagb ackar för att sopa av bilen all snö, eller ifall jag är på en stor parkering.

Finns ingen anledning att inte ha det där. Är inte "coolt" att få böter/dö för man ville se "häftigare" ut.

undrar mest hur f-n folk kör som kör av vägen elle krockar hela tiden??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
DoT Häst
4 december 2008 · 1 099 Inlägg

evilaudio skrev:

Murvald skrev:

chrizz skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/w9khut75ed16[/video]

Tänkte också på den där direkt.

När jag nytagit kortet (strax 2år sedan) slarvade jag väldigt mycket. Av anledningen "Inget händer väl mig?" men efter att sett många man känner åka av vägen / in i någon började jag tänkta efter och använder ALLTID bältet, enda gången det inte åker på är ifall jagb ackar för att sopa av bilen all snö, eller ifall jag är på en stor parkering.

Finns ingen anledning att inte ha det där. Är inte "coolt" att få böter/dö för man ville se "häftigare" ut.

undrar mest hur f-n folk kör som kör av vägen elle krockar hela tiden??

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara ens eget fel att man kör av vägen eller krockar... roll

Än är inte den sista idioten född..
twin_cam Smålänning
4 december 2008 · 7 877 Inlägg

evilaudio skrev:

Murvald skrev:

chrizz skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/w9khut75ed16[/video]

Tänkte också på den där direkt.

När jag nytagit kortet (strax 2år sedan) slarvade jag väldigt mycket. Av anledningen "Inget händer väl mig?" men efter att sett många man känner åka av vägen / in i någon började jag tänkta efter och använder ALLTID bältet, enda gången det inte åker på är ifall jagb ackar för att sopa av bilen all snö, eller ifall jag är på en stor parkering.

Finns ingen anledning att inte ha det där. Är inte "coolt" att få böter/dö för man ville se "häftigare" ut.

undrar mest hur f-n folk kör som kör av vägen elle krockar hela tiden??

Kom till kalmar och kör en vecka så förstår du varför det händer olyckor yikes

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

DoT skrev:

evilaudio skrev:

Murvald skrev:

Tänkte också på den där direkt.

När jag nytagit kortet (strax 2år sedan) slarvade jag väldigt mycket. Av anledningen "Inget händer väl mig?" men efter att sett många man känner åka av vägen / in i någon började jag tänkta efter och använder ALLTID bältet, enda gången det inte åker på är ifall jagb ackar för att sopa av bilen all snö, eller ifall jag är på en stor parkering.

Finns ingen anledning att inte ha det där. Är inte "coolt" att få böter/dö för man ville se "häftigare" ut.

undrar mest hur f-n folk kör som kör av vägen elle krockar hela tiden??

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara ens eget fel att man kör av vägen eller krockar... roll

vems fel e de annars om man åker av vägen?? de e väl ändå "du" som håller i ratten... krocka e ju e annan sak..


så länge folk hållers sig borta från mig när ja kör bil så krockar ja ju inte..wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
unpatterned
4 december 2008 · 294 Inlägg

Kör inte en enda meter utan bälte, går av reflex,
Om mina passagerare inte tar på sig bältet (särskilt de i baksätet) så kör jag iväg, sen pallnitar så det slår huvet i framstolarna, tar de inte på sig bältet då så får de kliva ur,, eller så gör jag det igen i högre fart...

jag ska inte ha några elefanter i ryggen om jag krockar bara för att nån annan är dumdristig.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Fel_xi
4 december 2008 · 211 Inlägg

evilaudio skrev:
har typ aldrig bälte på mig.. åker ju till 90% i firmabussen å de e såååå jävla obekämt.


sen får folk tycka va dom vill om de.

Misstänker att du aldrig har smällt va ? Det är inga små krafter vi pratar om.
En människa klarar i genomsnitt att hålla emot en krock i 7 km/h...
Klart att man kan glömma bältet ibland med att medvetet köra utan är inte
så smart.

evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

Fel_xi skrev:

evilaudio skrev:
har typ aldrig bälte på mig.. åker ju till 90% i firmabussen å de e såååå jävla obekämt.


sen får folk tycka va dom vill om de.

Misstänker att du aldrig har smällt va ? Det är inga små krafter vi pratar om.
En människa klarar i genomsnitt att hålla emot en krock i 7 km/h...
Klart att man kan glömma bältet ibland med att medvetet köra utan är inte
så smart.

har smällt ett flertal ggr utan bälte..  senast för typ lite drygt ett år sendå ja satte min vita jetta i en refug..   klev ur bilen å bara garva för att bilen va pajj.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
DoT Häst
4 december 2008 · 1 099 Inlägg

evilaudio skrev:

Fel_xi skrev:

evilaudio skrev:
har typ aldrig bälte på mig.. åker ju till 90% i firmabussen å de e såååå jävla obekämt.


sen får folk tycka va dom vill om de.

Misstänker att du aldrig har smällt va ? Det är inga små krafter vi pratar om.
En människa klarar i genomsnitt att hålla emot en krock i 7 km/h...
Klart att man kan glömma bältet ibland med att medvetet köra utan är inte
så smart.

har smällt ett flertal ggr utan bälte..  senast för typ lite drygt ett år sendå ja satte min vita jetta i en refug..   klev ur bilen å bara garva för att bilen va pajj.

Du är cool.

Än är inte den sista idioten född..
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 december 2008 · 2 252 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag brukar glömma bort bältet.
Att dra på bältet var en vana fram tills jag började köra lastbil.
Då gled den vanan längre och längre bort. tongue
Antagligen för att min bil inte piper när man inte har bälte.

hehe de är faktiskt sant, kör jag min bil och andra personbilar är de en vana att ta på sig de, märker knappt att jag tar på mig det, men när jag skuttar in i lastbilarna vi har eller hjullastaren (där de också finns bälte) så tänker jag inte på de o skiter i de, visste inte ens att de fanns bälte i hjularen lol

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
bmx
4 december 2008 · 7 100 Inlägg

DoT skrev:

evilaudio skrev:

Fel_xi skrev:

Misstänker att du aldrig har smällt va ? Det är inga små krafter vi pratar om.
En människa klarar i genomsnitt att hålla emot en krock i 7 km/h...
Klart att man kan glömma bältet ibland med att medvetet köra utan är inte
så smart.

har smällt ett flertal ggr utan bälte..  senast för typ lite drygt ett år sendå ja satte min vita jetta i en refug..   klev ur bilen å bara garva för att bilen va pajj.

Du är cool.

han är mister cool cool

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

DoT skrev:

evilaudio skrev:

Fel_xi skrev:

Misstänker att du aldrig har smällt va ? Det är inga små krafter vi pratar om.
En människa klarar i genomsnitt att hålla emot en krock i 7 km/h...
Klart att man kan glömma bältet ibland med att medvetet köra utan är inte
så smart.

har smällt ett flertal ggr utan bälte..  senast för typ lite drygt ett år sendå ja satte min vita jetta i en refug..   klev ur bilen å bara garva för att bilen va pajj.

Du är cool.

de har ja aldrig påstått men anser att de upp till var å en om man har bälte på sig elle inte..

folk snackar om skatter hit å dit va gäller sjukvård.. finns en JÄTTE lätt sätt att "motverka" de på.. har man smällt utan bälte när man åker bil elle utan hjälm när man kört hoj så e de ju bara neka dom läkarvård.. HEPP.

lika så folk som inte jobbar å betalar skatt dom ska F-n inte ha nån "gratis" läkarvård.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 december 2008 · 8 197 Inlägg

chrizz skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/w9khut75ed16[/video]

Jösses, satt precis och tänkte på just det klippet! yikes

Jag åker inte en meter utan bälte, har aldrig gjort och kommer inte att sluta med det. Visst, det händer att man kör nån äldre bil där det inte finns bälte. Dock känns det ju lite obehagligt..

Kör inte heller en meter om det sätter sig nån i som inte sätter på sig bältet... Då säger jag ifrån, bälte eller gå.
Jag tänker inte känna mig skyldig om det skulle hända nåt.

Till er som kör eller åker med utan bälte: Lycka till den dagen olyckan är framme! Det behöver ni...

Senast redigerat av Irmscher Vectra (4 december 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
j0nas Lastbilschaffis
4 december 2008 · 811 Inlägg

Bältet sitter alltid på oavsett förrutom när man backar kanske, nu när ja hade min olycka & vattenplanade i 110-120 knyck på E6an för drygt ne månad sen så är jag glad att bältet va på. 

Sen tycker jag det känns konstigt att köra bil utan bälte.. tomt på nåt vis så det är av ren vanesak bältet åker på för min del

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang