2994
Sök

uppkörning/högerregel rätt eller fel??

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
helloj tjejen har vatt på uppkörning idag.. o kuggade på:

högerregel på torget.. va så att en "tant" var i högerkorsningen och snacka i mobilen..
tjejen stannar för att släppa henne men hon pratar fortfarande och rör ej sej ur fläcken..
(ca 10sek) då kör tjenen och "instruktören" bromsar till och säger "du måste vänta på henne" hur lång tid de än tar..???

vad annser ni är rätt här?
inga svar "jag skulle kört" för det skulle jag me gjort och gör tongue
men har Instruktören rätt som sa så och kugga henne?

MVH

Sandzoo i da house

3 714 Inlägg
5 december 2008
högerregel är väl högerregel så ja han gjorde väl rätt tycker jag

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

326 Inlägg
5 december 2008
japp han hade rätt.. allt måste följa reglerna till 100% på uppkörningen.. men!  om tjejen viftar fram dig tydligt så det finns ett "samförstånd" mellan dig å den andra trafikanten så är det ok.. men varför inte fråga uppkörningsläraren??  förklara att du förstår regeln.. men hur du ska hantera situationen?

"Sweet Insane Road Maniac"

V-Power
1 186 Inlägg
5 december 2008
Trafiken ska ju flyta ändå, vill kärringen inte köra så vafan ska man göra. Händer ju ofta att man träffar på folk som inte ens fattar att dem har företräde, då kan man stå länge före någon kör.

Han ville förmodligen jävlas med henne eller så tänkte han inte klart just då.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Trätekniker
387 Inlägg
5 december 2008
När du kan göra rätt i alla situationer så får du körkort.
Dom testar bara ett fåtal knepiga lägen, kan man inte dom så kan du knappast resten!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

driver with style
800 Inlägg
5 december 2008
sandzoo skrev:

högerregel på torget.. va så att en "tant" var i högerkorsningen och snacka i mobilen..
tjejen stannar för att släppa henne men hon pratar fortfarande och rör ej sej ur fläcken..
(ca 10sek) då kör tjenen och "instruktören" bromsar till och säger "du måste vänta på henne" hur lång tid de än tar..???

MVH

vid vilken korsning på torget va de då? jag vet att de finns nårra kluriga ställen i karlskrona wink

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Trucker
2 710 Inlägg
5 december 2008
de är för fååå som förstår den lilla lagen Högerregeln, speciellt bland dom äldre.. din tjej skulle inte kört wink Hon kunde ju frågat.. "jaha, va händer nu då.. "

Fart missbrukare

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
BMWgrabben skrev:
de är för fååå som förstår den lilla lagen Högerregeln, speciellt bland dom äldre.. din tjej skulle inte kört wink Hon kunde ju frågat.. "jaha, va händer nu då.. "

ja precis.. men hade nån tutat bak ifall hon ej kört hade han 110% kuggat henne på hindrar bakomvarande trafik.. :S men men.. bättre lycka nästa gång wink

Sandzoo i da house

Leg. Spådam
816 Inlägg
5 december 2008
Vägverkets examinator är ju utbildad till sitt jobb och har gjort fler och svårare uppkörningar än någon annan, plus att han/hon antagligen har stor vana av sitt jobb. Det är inte särskilt smart att ifrågasätta deras bedömningar om man själv inte har en lika djup förståelse för trafiklagstiftningen.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Opel16V skrev:
sandzoo skrev:

MVH

vid vilken korsning på torget va de då? jag vet att de finns nårra kluriga ställen i karlskrona wink

nja vet ej riktigt ska fråga henne.. tror de e den vid stats..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
BMWgrabben skrev:

mm man kan ju fråga.. men hon var säkert stressad

Sandzoo i da house

528 Inlägg
5 december 2008
För den som är under press tror man oftast att tiden går mycket fortare än vad den i själva verket gör - och det omvända gäller väl också i viss mån; VV-personen kanske satt och funderade på inköpslistan till helgmaten?  I hans ögon kanske det verkade som om hon stod still i 2 sek och sedan inte kunde vänta längre.  Prova själv att uppskatta åtgången tid när du håller ett föredrag osv,   både tiden för vanlig konstpaus och sammanlagd tid för föredraget. 
Det är ju riktigt retfullt att inte få körkort för sådan "miss" men samtidigt kommer hon ju lätt få kortet nästa gång - så det är ju inte hela världen.  Det finns ju hur många som helst som tycker sig blivit orättvist bedömda av VV vid uppkörningen, och ibland är det säkert orättvist, men om det bara föll på en orättvisa så blir det ju garanterat körkort nästa gång.  smile

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
5 december 2008
sandzoo skrev:

MVH

råkade ut för nästan samma sak i en korsning när jag körde upp. Men då den personen stod still och jag inte fick ögonkontakt med han, så sa jag till snubben som åkte med mig att jag kör, för jag har trafik bakom mig. Och jag klarade mig utan problem.
Senast redigerat av stollen (5 december 2008)

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

Prisjägare
238 Inlägg
5 december 2008
På uppkörningen prioriterar man säkerhet i första hand, regler i andra. Men att köra när det står en tant till höger är inte speciellt smart, visst, hon pratar i telefon, men man vet ju aldrig vad hon kommer att göra härnäst.

Taskig situation att hamna i på en uppkörning, tror ju inte riktigt att kontrollanten hade uppskattat om man tutade för att påkalla uppmärksamheten...

Prisjägare
238 Inlägg
5 december 2008
Rensvinf skrev:
Det finns ju hur många som helst som tycker sig blivit orättvist bedömda av VV vid uppkörningen, och ibland är det säkert orättvist, men om det bara föll på en orättvisa så blir det ju garanterat körkort nästa gång.  smile

Det stämmer så väl så, har en mor som har en körskola, och man får höra både det ena och det andra smile

blacken
5 december 2008
Merclone skrev:
Vägverkets examinator är ju utbildad till sitt jobb och har gjort fler och svårare uppkörningar än någon annan, plus att han/hon antagligen har stor vana av sitt jobb. Det är inte särskilt smart att ifrågasätta deras bedömningar om man själv inte har en lika djup förståelse för trafiklagstiftningen.

Men i ett sådant läge så gäller ju även paragraf 3:16 i VTK. Så hur man än ser eller vänder på det så är man rökt i en sådan situation..
Senast redigerat av blacken (5 december 2008)

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Merclone skrev:

Men i ett sådant läge så gäller ju även paragraf 3:16 i VTK. Så hur man än ser eller vänder på det så är man rökt i en sådan situation..

ja precis..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Zahak skrev:
På uppkörningen prioriterar man säkerhet i första hand, regler i andra. Men att köra när det står en tant till höger är inte speciellt smart, visst, hon pratar i telefon, men man vet ju aldrig vad hon kommer att göra härnäst.

Taskig situation att hamna i på en uppkörning, tror ju inte riktigt att kontrollanten hade uppskattat om man tutade för att påkalla uppmärksamheten...

nej jag menade om bakomvarande bil hade tutat på tjejen.. (som står o väntar 10sek på högerregel)

Sandzoo i da house

Kanon..
1 473 Inlägg
5 december 2008
De e la bara o ställa sig där o vänta, varför ha så bråttom att komma vidare, ju längre man står fast ju mindre tid över till övrigt big_smile

Saab
344 Inlägg
5 december 2008
tycker han hade fel, som någon tidigare sa, trafiken måste flyta på, ska man stå i en timme och vänta på att hon pratar klart och sen gå? tongue nä tror inte det, och tanten ser nog att hon stannade, då borde man fatta att man ska gå, om inte, vinka fram bilen!!!
någon sa också att man skulle vinka fram tanten, det får man inte heller göra!!

Sök