Tänkte om någon kunde förklara lite ingående angående distortion eller klippande slutsteg.
Är det skillnad eller är det samma sak?
Så som jag har förstått det på ett ungefär så är dist mer oljud och när ett steg klipper så rör sig inte högtalaren men den blir matad med effekt, eller är jag helt fel ute?
Om det är så, kan man rent teoritiskt spela med t ex 50% dist men steget klipper inte utan att bränna högtalaren?
Kollade lite på wikipedia om THD men jag förstod inte så mycket.
Hur lätt är det att höra dist på olika slags högtalare, t ex diskanter, mellanreg eller basar?
Om jag har förstått det rätt så är distrotion det helt enkelt att signalen är förvrängd (pga. att steget är dåligt byggt). Medans när ett steg klipper så är det så att steget inte klara av amplituden på signalen (pga. att steget inte klara att förstärka mer).