4742
Sök

MTX Thunder 4000..något att ha?

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#1
Ja om topic lyder så undrar jag om någon här inne har erarenhet av dessa basar. Kompis till mej har 2 sånna med singel 4ohm spole, men funderar på om man ska ha dem kvar, eller byta dem mot något annat?
Hon funderar på att börja tävla lite och vill spela högt i tex. ESPL..
Så är dessa något att ha, eller skall hon byta bort dem?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 december 2008
#2
Inga monster direkt....

http://www.mtx.com/caraudio/archive/200 … 000Sub.cfm

Men ngt annat vet jag inte om dem än vad det står på sidan och i databladet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

689 Inlägg
6 december 2008
#3
kompisen har 3 st såna 12"or i en volvo 245a o dom spelar jävligt bra tycker jag

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#4
Lonefox skrev:
Inga monster direkt....

http://www.mtx.com/caraudio/archive/200 … 000Sub.cfm

Men ngt annat vet jag inte om dem än vad det står på sidan och i databladet.

Nej jag vet..men gamla basar på gamal konstuktion..man vet aldrig va såna kan klara wink
Men som jag misstänker så blir de nog lite klena om man vill köra ESPL..får nog bli sörsäljning och skaffa en 12" som man vet kan spela lite mer.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 december 2008
#5
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
Inga monster direkt....

http://www.mtx.com/caraudio/archive/200 … 000Sub.cfm

Men ngt annat vet jag inte om dem än vad det står på sidan och i databladet.

Nej jag vet..men gamla basar på gamal konstuktion..man vet aldrig va såna kan klara wink
Men som jag misstänker så blir de nog lite klena om man vill köra ESPL..får nog bli sörsäljning och skaffa en 12" som man vet kan spela lite mer.

Skulle ev. gå om man bygger en bra bandpasslåda....
Se flesta av modellerna verkar palla 400W max så det finns ju en del att hämta ändå.
Dock får det testas o testas tills man spyr på´t.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#6
Exakt..och vem har tålamod med en bandpass..haha. Nej, isf. är det en portad låda som skulle byggas, men antar att man kommer upp till runda slängar 100-150L för två sånna..vet ej om det blir bra och får plats.Tid att testa så mycke som jag vet skulle krävas finns tyvärr inte. Bilen skall, om möjligt vara klar till Elmia. Allt skall byggas om i ljudväg + att två eller tre bilar till skall byggas, så gott om tid är det ont av wink


21 761 Inlägg
6 december 2008
#7
Ser ju ut att kunna få en rejäl verkningsgrad i tex 100 liters låda avstämt till 45-50 Hz, men dels är effekttåligheten inte så hög och dels är verkligheten lite annorlunda jämfört med beräkningsprogrammet (som vanligt). wink

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Ser ju ut att kunna få en rejäl verkningsgrad i tex 100 liters låda avstämt till 45-50 Hz, men dels är effekttåligheten inte så hög och dels är verkligheten lite annorlunda jämfört med beräkningsprogrammet (som vanligt). wink

Antar att du kollat dem i WinISD PRO?
jo, verkningsgraden är det nog inget fel på, i teorin. njä..det blir att sälja dem tror jag iaf. En låda för "vanligt" folk duger dem dock gott till..De spelar på bra med lite effekt, det har vi testat redan.


21 761 Inlägg
6 december 2008
#9
Kollade i BassBox, har ju båda programmen. smile

Annars ser även 4:e ordningens bandpass ut att kunna spela högt. wink
Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2008)

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Kollade i BassBox, har ju båda programmen. smile

Annars ser även 4:e ordningens bandpass ut att kunna spela högt. wink

vad blir volymen på en sån för dessa 2?


21 761 Inlägg
6 december 2008
#11
eeeh....stor. wink

Typ...50 liter i slutna kammaren (2 st såna) och 220 liter i portade kanske?

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
eeeh....stor. wink

Typ...50 liter i slutna kammaren (2 st såna) och 220 liter i portade kanske?

Ja jo..det va just detta jag misstänkte att det skulle bli. Detta kommer INTE FÅ PLATS..wink
det ska in i en liten liten Mazda MX3a..baksätet ska vara kvar.


21 761 Inlägg
6 december 2008
#13
Oj...på så sätt. Jaja, så är det. smile

6 851 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#14
japp..blir att sälja tror jag och skaffa en 1x12"..får nog göra som jag lär..lägga all effekt på en bättre bas, än mindre effekt på 2 medelklass.. wink



Sök