larsson.m skrev:
Xenon 50w är för starkt för att ha till halvljus, funkar bra till helljus/extraljus..
Köp hellre 35w till halvljus så bländar du inte lika mycket.
Men även 35w xenon är mycket starkare än halogen och bländar om det står fel.
H4-3 är bixenon lampa, vet inte vilken lampa du har, läs din manual eller kolla vad som sitter i.
Jag slängde i mitt andra 50W-xenonkit i bilen igår (har haft 50W xenon i helljuset sen nyår) och nu har jag alltså 50W xenon i både hel- och halvljus. Inte en enda jag mött har blinkat eller på något annat vis antytt att dom skulle blivit bländade.
Ska köra med det ett tag till för att se om någon verkar ha något emot xenonet i halvljuset, har dom inte det så blir det kvar där.
Om man bländar eller inte har ju egentligen inte med styrkan på lampan att göra utan det beror ju på hur din ljusinställning ser ut. Oftast är det ju så att om du bländar med xenon så gör du det med halogen också, det märks bara tio gånger tydligare med xenon eftersom det är starkare. Det är *
väldigt viktigt* att man ser till att lampan hamnar precis som den ska när man installerar xenon för det vanligaste felet folk gör som leder till att xenonet bländar är att sätta lampan snett så att ljussköldarna i halvljuslyktan inte fungerar som dom ska.
Och sen beror det ju på hur lyktan ser ut, vissa lyktor ger perfekt ljusbild med xenon och vissa lyktor lyser upp himlen med halvljuset när man bytt till xenon.
Det man ska tänka på innan man slänger i xenon i halvljuset är:
1: Hur bra passar mina lyktor för xenon ? Har någon annan med samma bil hävt i xenon ??
2: Monteringen är extremt viktig, dålig montering - dålig ljusbild (med risk för bländning).
3: Xenon ger mer blänk än vad halogen ger, hur hanterar dina lyktor det ?
4: Var, när och hur kör du ? kör du mycket inne i stan med mycket trafik eller mest ute på landsväg/motorväg med lite trafik ??
Efter att man funderat lite på dessa punkter kan man bestämma sig för om man ska skaffa sig xenon eller inte och sen vilken typ, färg, styrka etc.
35W 6000-8000K hade kanske passat bra i storstan där ljuset i sig inte är prio ett men ute på landsvägarna där det inte finns gatubelysning så hade kanske 50W 4300-5000K passat bättre eftersom mer ljus behövs där. Allt beror som sagt på vad ens krav är och var/när man kör mest.