5166
Sök

Effektbehov hos kringsystem?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Hej Jag undrar hur mycket effekt t.ex. servostyrning, Ac, Bromsservo mm tar från motorn. Kommer nämligen bygga separat drivning av dessa komponenter då jag har planerna mot att bygga en hybrid.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 december 2008
Det enklaste måste ju vara att leva utan servostyrning och AC.  bromsservon går ju på vacum.

hur du än driver servo resp AC-pump så kommer de ta energi från ditt bränsleförråd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Ja självklart är det så, men i en bil som har servo orginal så blir det tungstyrt utan. Likaså AC. Är ju helt och hållet en bekvämlighets grej, men ändå inte helt oviktig.

Jag funderar på att lägga en 1hk (750W) elmotor som direktdriver servopumpen, tror ni den effekten räcker eller är den för låg? Klarar jag mig med 1/2hk?

Bromservot går på vakum ja, men eftersom jag i vissa lägen inte kommer ha någon förbränningsmotor gående = inget vakum så måste jag ha en elektrisk vakumpump. Vilken effekt kan en sådan ta.

Jag är mycket väl medveten om att energin måste tas någonstans ifrån, men här har vi fördelen att elmotorns verkninggrad är hög och om man kan få tillsatsladdning till batterierna från generatorn på förbränningsmotorn så förlorar man kanske bara något 10-tal procent i verkningsgrad jämfört med att ha pumpen direktdriven av drivremmen, fördelen blir ännu tydligare då 12V batteriet kommer erhålla laddning via en converter från min stora batteribank på 96V och den laddas primärt via vägguttag. (visst bromkraftregererering och annat jada jada, men totalenergin kommer ändå att tas från elutag eller förbränningsmotor).

Syftet är inte att bygga den mest energieffektiva bilen som finns utan att flytta dieselmotorns arbetsområde så den jobbar när den är som effektivast och elmotorn med sin verkningsgrad om 92% jobbar när dieselmotorn är som mest ineffektiv. Jag är övertygad om att om jag tar ut säg 4kW extra effekt ur dieselmotorn vid 2500rpm och fullt laddtryck så kommer den bränsleförbrukningsökningen vara försumbar jämfört med det bränsle motorn skulle dragit på tomgång, eller i långsamtgående stadstrafik.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök