4726
Sök

EL fel volvo 740?!

159 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
HAr en 740 -87 å modell

för ett par veckor sen stnannade den bara så där.. bateriet var slut yikes  med andra ord generatorn laddade inte.. bytte generator till en "bättre" begagnad, som cid det tillfäller laddade (mätte med multimeter)

Nu har bilen börjat krångla på samma sätt igen. instrumentpanels lamporna börjar svagt lysa när man väclar nerbromsar och liknande... ingeför som "Nu dör jag"... gasar man till så försvinner det....  var inpå bilverskatd å berättade oim problemet, dem rådde mig till att jukla på kabelhärvan från generatorn til motorn.. testade men blev inget bättre...   

nån som haft samma problem lr jar nån ide på vad det kan vara??

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#2
Du hade inte behövt o bya generatorn....att byta regulatorn hade räckt.
Men nåväl.

Dina vidare problem KAN bestå av dålig anslutning för laddkablarna, kanske inte vid generatorn då du nyss skruvat där, men likväl batteripolerna, dålig kontakt för jorden, dålig kontakt vid startmotorn och sist av allt kan batteriet vara för gammalt och behöver bytas ut.
Senast redigerat av Lonefox (7 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

159 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
Du hade inte behövt o bya generatorn....att byta regulatorn hade räckt.
Men nåväl.

Dina vidare problem KAN bestå av dålig anslutning för laddkablarna, kanske inte vid generatorn då du nyss skruvat där, men likväl batteripolerna, dålig kontakt för jorden, dålig kontakt vid startmotorn och sist av allt kan batteriet vara för gammalt och behöver bytas ut.

batteriet är bytt big_smile så är sprilans nytt...  Köpte generatorn av en kompis billigt wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#4
rosaelefjant skrev:
Lonefox skrev:
Du hade inte behövt o bya generatorn....att byta regulatorn hade räckt.
Men nåväl.

Dina vidare problem KAN bestå av dålig anslutning för laddkablarna, kanske inte vid generatorn då du nyss skruvat där, men likväl batteripolerna, dålig kontakt för jorden, dålig kontakt vid startmotorn och sist av allt kan batteriet vara för gammalt och behöver bytas ut.

batteriet är bytt big_smile så är sprilans nytt...  Köpte generatorn av en kompis billigt wink

Se då över anslutningarna mellan generator -> startmotor -> batteri.
Likaså jordkabel generator -> motorblock, motorblock -> batteri och batteri -> kaross.
Kablarna kan vara gamla och ärjade med och kan behövas bytas ut. Det är inget ovanligt på äldre bilar (för dit får man allt räkna 740 wink ).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

159 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#5
Lonefox skrev:
rosaelefjant skrev:
Lonefox skrev:
Du hade inte behövt o bya generatorn....att byta regulatorn hade räckt.
Men nåväl.

Dina vidare problem KAN bestå av dålig anslutning för laddkablarna, kanske inte vid generatorn då du nyss skruvat där, men likväl batteripolerna, dålig kontakt för jorden, dålig kontakt vid startmotorn och sist av allt kan batteriet vara för gammalt och behöver bytas ut.

batteriet är bytt big_smile så är sprilans nytt...  Köpte generatorn av en kompis billigt wink

Se då över anslutningarna mellan generator -> startmotor -> batteri.
Likaså jordkabel generator -> motorblock, motorblock -> batteri och batteri -> kaross.
Kablarna kan vara gamla och ärjade med och kan behövas bytas ut. Det är inget ovanligt på äldre bilar (för dit får man allt räkna 740 wink ).

haha
ja 740 år inte direkt nya big_smile absolut itne big_smile  checkar det big_smile tack på förhand

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 december 2008
#6
rosaelefjant skrev:
Lonefox skrev:
rosaelefjant skrev:

batteriet är bytt big_smile så är sprilans nytt...  Köpte generatorn av en kompis billigt wink

Se då över anslutningarna mellan generator -> startmotor -> batteri.
Likaså jordkabel generator -> motorblock, motorblock -> batteri och batteri -> kaross.
Kablarna kan vara gamla och ärjade med och kan behövas bytas ut. Det är inget ovanligt på äldre bilar (för dit får man allt räkna 740 wink ).

haha
ja 740 år inte direkt nya big_smile absolut itne big_smile  checkar det big_smile tack på förhand

Vart standardfel på de 240 vi haft i familjens ägo under årens lopp...och 7/940 har ju den delen yppbyggd på samma sätt, beroende på årsmodell och utrustning. (Senare 940 med viss utr. hade direktjordad större generator om jag inte minns fel)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
7 december 2008
#7
Den första åtgärden man borde göra på en äldre bil, tex 740/240 och även andra bilmärken med liknande ålder, är att åtminstone se över men helst byta ut kablarna omkring batteri och generator. Annars får man säkert problem med den biten förr eller senare. smile


Sök