5252
Sök

Hjälp med låda till 16 högtalare....

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#1
Hallå.

Jag behöver hjälp med hur jag ska göra när jag ska montera in 16 högtalare i bagaget (8 st. 6,5" och 8 st. 5,25").
Jag hade tänkt att de ska sitta i en vägg, men bakom väggen får det gärna vara en låda till alla högtalare.

Jag behöver hjälp med volym och avstämning. Vad är lämpligt att stämma av lådan till om det är portad och hur många liter/högtalare är lämpligt? längre in i bilen kommer jag ha en subbas och i mina framdörrar kommer det sitta 4 par 6,5"...basen pumpar framåt, den sitter också i en vägg. jag ska stå med framdörrarna öppna och bagaget öppet och spela..jag har inte en aning om vad som är lämpligt att stämma av lådorna till när det är högtalare. basen spelar mellan 25-75hz, jag vill att högtalarna ska spela snärtigt men ändå lite fylligt och ge bra diskant och mellanregister samtidigt.. Portade lådor till högtalarna eller slutna?

Märket är kenwwod på högtalarna och de är koaxialer om det hjälper.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

430 Inlägg
8 december 2008
#2
låter nog reko med bara nån liter/högtalare men varför inte skaffa en 12a el dyl istället?

Mopar or no car!

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#3
jag ska använda mig utav 24 högtalare i bilen och en stor bas... högtalarna ska bara spela högtalarregister så att säga. de ska inte spela under 60hz men jag undrar vad man bör stämma av lådorna till när det är högtalare....

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

199 Inlägg
8 december 2008
#4
gör lådor bara , men sen kan du ju ställa påp steget var du vill dela av det ! vad har du för huvudenhet. brukar gå att ställa på de med ! många högtalare behöver inte så stora lådor

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#5
attityds_problem skrev:
gör lådor bara , men sen kan du ju ställa påp steget var du vill dela av det ! vad har du för huvudenhet. brukar gå att ställa på de med ! många högtalare behöver inte så stora lådor

en bajshuvudenhet, men jag kör med eq också. ja man kan justera allt med eq men om jag gör portad låda vill jag veta var den sak vara avstämd till för att kicka på bra...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

430 Inlägg
8 december 2008
#6
ok, men gör bara en lite låda bakom allihop då, behövs ju ingen volym för så små högtalare sen är det ju bara att ställa in delning å dyl medan du lyssnar tills det låter reko...å ställa basen djupt ner. blir nog drag i den bilen!! hehe visa gärna hur det blev...mvh/micke

Mopar or no car!

199 Inlägg
8 december 2008
#7
men ska du ha allt i samma låda ? för om du inte vill att de ska gå ner så långt varför ska du då ha de portat ? gör det enkelt ist , slutna lådor stäm av sen på eq ! vad är det för högtalare du ska använda ? samt vad för steg ?

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
#8
stor vägglåda , inne i den delar du upp egna volymer per 4koax och per storlek olika volymer

tex 20liter för 4st 5.25
25liter för 4st 6.5

allt gånger 2

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#9
attityds_problem skrev:
men ska du ha allt i samma låda ? för om du inte vill att de ska gå ner så långt varför ska du då ha de portat ? gör det enkelt ist , slutna lådor stäm av sen på eq ! vad är det för högtalare du ska använda ? samt vad för steg ?

jag hade tänkt att bygga två lådor (8 högtalare/låda) anledningen till portat är för att jag vill få en spark i ljudet, bör ju spela högre portat även om det inte är basar...högtalarna är Kenwwod koaxial, vet inte riktigt vad de heter men du kan se en bild på dem inne på min bils press...jag kommer driva de 16 högtalarna med ett 4-kanals steg så de får bara 20 wrms st, men det räcker om man har 16 st smile

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
#10
driv med två st 4kan , och dela i 4lådor är mitt reko

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#11
mk_sound skrev:
driv med två st 4kan , och dela i 4lådor är mitt reko

jag har 24 högt. och alla ska drivas på två 4-kanals de första 8 kommer få ca40-50 wrms/st men de resterande 16 får bara kräm av ett 4-kanals (20 wrms/st)

Jag vill helst inte ha 3 st 4-kanals, då jag redan har två st och ska köra med två monoblock också :p 4 steg i bilen räcker

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
8 december 2008
#12
thulle1 skrev:
basen spelar mellan 25-75hz, jag vill att högtalarna ska spela snärtigt men ändå lite fylligt och ge bra diskant och mellanregister samtidigt.. Portade lådor till högtalarna eller slutna?

Gör enligt samma princip som med "vanlig" montering i dörrarna, dvs sluten låda (iof är inte en dörrsida helt sluten, men ändå). Vanliga koax/kithögtalare brukar inte ha några T/S parametrar, då är det ingen hit att försöka sig på basreflex. Sedan är jag rätt säker på att slutna lådor till midbasar i princip alltid kommer att låta tajtare och mer precist.

DLS brukar ange (i sina manualer till koaxhögtalare) att 6,5" element generellt sett bör ha runt 10-12 liter när man placerar dem i sluten låda, men det varierar förstås litegrann mellan olika högtalare och olika märken.

När man monterar 6,5" i en bildörr så ska de flesta element klara av att återge frekvenser ner till 60-65 Hz med bra tryck under förutsättning att dörrsidan är stabil och att elementet sitter tätt monterat. 15-20 liter tror jag är en någorlunda vanlig volym i en dörrsida, fast det är mest en grov gissning. Med 10 liter och mycket dämpull kan det nog fungera bra att dela vid 70-75 Hz.

5,25" borde inte behöva mer än någon liter för att kunna delas vid tex 150-200 Hz.

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
thulle1 skrev:
basen spelar mellan 25-75hz, jag vill att högtalarna ska spela snärtigt men ändå lite fylligt och ge bra diskant och mellanregister samtidigt.. Portade lådor till högtalarna eller slutna?

Gör enligt samma princip som med "vanlig" montering i dörrarna, dvs sluten låda (iof är inte en dörrsida helt sluten, men ändå). Vanliga koax/kithögtalare brukar inte ha några T/S parametrar, då är det ingen hit att försöka sig på basreflex. Sedan är jag rätt säker på att slutna lådor till midbasar i princip alltid kommer att låta tajtare och mer precist.

DLS brukar ange (i sina manualer till koaxhögtalare) att 6,5" element generellt sett bör ha runt 10-12 liter när man placerar dem i sluten låda, men det varierar förstås litegrann mellan olika högtalare och olika märken.

När man monterar 6,5" i en bildörr så ska de flesta element klara av att återge frekvenser ner till 60-65 Hz med bra tryck under förutsättning att dörrsidan är stabil och att elementet sitter tätt monterat. 15-20 liter tror jag är en någorlunda vanlig volym i en dörrsida, fast det är mest en grov gissning. Med 10 liter och mycket dämpull kan det nog fungera bra att dela vid 70-75 Hz.

5,25" borde inte behöva mer än någon liter för att kunna delas vid tex 150-200 Hz.

okej tack för det... men om jag då sätter 8 st 6,5" i en låda som är sluten och 8 st 5,25" i en sluten låda... hur många liter/låda rekommenderar du då? blir ljudet "dåligt" om jag monterar alla högtalarna i en vägg som funkar som "open air"? ska jag inte dela 5,25orna vid ungefär samma frekvens som 6,5" eller det kommer låta skit då?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
8 december 2008
#14
Att montera alla högtalare i open air blir knappast bra, man ska inte blanda högtalare av olika storlek i samma luftvolym anser jag. Till alla 6,5" så borde nog 100 liter gå bra, till 5,25" så kan du nog göra 20-25 liter.

6,5" bör spela midbas, från subdelningen och upp till 150-200 Hz.
5,25" spelar mellanregister från 150-200 Hz och uppåt.

Ska tillägga att jag själv inte har gjort något liknande bygge och kan därför inte säga med säkerhet att "detta fungerar mycket bra". smile

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Att montera alla högtalare i open air blir knappast bra, man ska inte blanda högtalare av olika storlek i samma luftvolym anser jag. Till alla 6,5" så borde nog 100 liter gå bra, till 5,25" så kan du nog göra 20-25 liter.

6,5" bör spela midbas, från subdelningen och upp till 150-200 Hz.
5,25" spelar mellanregister från 150-200 Hz och uppåt.

Ska tillägga att jag själv inte har gjort något liknande bygge och kan därför inte säga med säkerhet att "detta fungerar mycket bra". smile

Okej hur ska jag ställa in på steget för att det ska fungera så bra som möjligt?

Här är lite info:
HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V.

Ska jag ha ull i båda lådorna?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
#16
emil . du håller på med sinnesjukt bygge.  jag vet biljuds folk. har 100 omkring ink mig själv, men ingen av oss har gjort de här du ska göra emil. kan du inte prova dig fram. se vilket som funkar bäst. skriva sen här. eller vill du ha rättigheterna själv? HEHEHE

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

733 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#17
hehe ja men det är mycket meck sen efter besiktningen i januari och jag vill ha så mycket så möjligt förberett så att jag har allt klart till senast sommaren smile 24 högtalare och en st. Kicker Solo X 18"..det blir trevligt smile två 4-kanals steg och 2 monoblock och 4 batteri som strömförsörjning... det enda som begränsar är effekten till basen, den får 3000 watt rms, men det räcker en bit :p

anledningen till att jag vill ha svar är alltså för att underlätta, jag vill helst göra lådan bra på första försöket utan att modda om det... bara baslådan jag ska ha i bilen tar ju upp 400 liter i volym i bilen så ska jag sen bygga en låda till på 100 liter och in med batteri och steg så blir det mycket jobb :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil


Sök