5237
Sök

Helljuslampa + Extraljus slocknade?

377 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan har ett problem här med min saab 900 -95
Kopplade in extraljusen igår med relä + säkring, sitter 100w i extraljusen.
Funkade kanon igår och idag förutom att jag bytte till en 30A säkring istället för en 15A som satt där innan och brann direkt.
På vägen hem så hade jag helljuset på idag, men nästan när jag var hemma så slocknade instumenteringslampan (den med helljus indikatorn på) vänster helljus som jag kopplat in extraljusen på.
tittade båda säkringarna och de var hela samt att jag lyssnade på reläet.
hittade inget fel så, kan tillägga att halvljuslampan fungerar.

är det någon som har ett humm om vad det kan vara ?

Mvh // Joakim


192 Inlägg
8 december 2008
#2
låter som det har blivit något fel på styrströmmen,,,

//// Tommie

377 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#3
loftom skrev:
låter som det har blivit något fel på styrströmmen,,,

hur mäter jag den bäst då ?
slå på helljuset och mäta genom kabeln som går till helljuset om spänning finns ?


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
8 december 2008
#4
Som jag förstår din kopplingsbeskrivning så tog du huvudströmmen till extraljusen via vänster helljuslampa och därför brann säkringen på 15A.

Jag är rädd att om din säkring på 30A fortfarande är hel så har ditt kablage brunnit... Är farligt att säkra upp om man inte vet vad man håller på med. Du kommer nog få riva det mesta av kabelstammen, alternativt dra en ny kabel och därefter koppla extraljusen rätt... d.v.s med styrsignal från helljuset och via ett relä och egen säkring om 30A direkt från batteriet.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

377 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#5
zovix skrev:
Som jag förstår din kopplingsbeskrivning så tog du huvudströmmen till extraljusen via vänster helljuslampa och därför brann säkringen på 15A.

Jag är rädd att om din säkring på 30A fortfarande är hel så har ditt kablage brunnit... Är farligt att säkra upp om man inte vet vad man håller på med. Du kommer nog få riva det mesta av kabelstammen, alternativt dra en ny kabel och därefter koppla extraljusen rätt... d.v.s med styrsignal från helljuset och via ett relä och egen säkring om 30A direkt från batteriet.

/Magnus

Aj det låter illa ! hmm
Om jag förstår hur du menar att jag ska dra, så ska jag alltså dra + ifrån batteriet med en säkring till extraljusen som går igenom ett relä innan ?
- ska jag jorda eller går det att ha direkt på batteriet ?
som jag har nu är såhär;
+ som går till ett relä, jordat direkt efter extraljusen i chassit, 1 kabel är ihopskarvad med helljuskabeln och en kabel ifrån reläet går till batteri + med en 30A hängsäkring, och en kabel går till minuskabeln på batteriet.
så är mina kablar kopplade just nu.

Mvh // Joakim


Offroad Racing
3 123 Inlägg
8 december 2008
#6
Ett relä ska kopplas enligt följande (din förklaring är lite otydlig för mig)
30= Ström från batteriet (med säkring på)
87= Från relä till extraljus

85= styrström från befintligt helljus
86= jord (eller till batteriets minuspol, vilket ju är jorden)

Extraljusen jordas i valfri jordad plåt (eller direkt på batteriet)

Edit: (siffrorna står ju brevid stiften på reläet)
Senast redigerat av henke_99 (8 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
8 december 2008
#7
Om jag får låna tråden lite istället för att skapa en ny?

Hur F*N kopplar man extraljus på en Suzuki? Mätt strålkastarkontakten och det visar 12volt på samtliga poler, även jorden!
Är det Lucas-system på Suzuki? Alltså negativ plus, och positiv jord.

/Thomas

Mvh Thomas

377 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#8
henke_99 skrev:
Ett relä ska kopplas enligt följande (din förklaring är lite otydlig för mig)
30= Ström från batteriet (med säkring på)
87= Från relä till extraljus

85= styrström från befintligt helljus
86= jord (eller till batteriets minuspol, vilket ju är jorden)

Extraljusen jordas i valfri jordad plåt (eller direkt på batteriet)

Det är precis så jag kopplat, men någonting ville helt enkelt gå sönder?


Offroad Racing
3 123 Inlägg
8 december 2008
#9
Även dom är minusjordade (men har minusstyrning av lamporna)

Alltså får du koppla ett relä enligt följande istället:

85= plus från batteri
86= kopplas till minus från helljuslampan

(får du då problem med att extraljusen tänds när du vrider av tändningen så koppla stift 85 till pluskabeln till strålkastarna istället för direkt till batteriet)


Volvo_Thomas skrev:
Om jag får låna tråden lite istället för att skapa en ny?

Hur F*N kopplar man extraljus på en Suzuki? Mätt strålkastarkontakten och det visar 12volt på samtliga poler, även jorden!
Är det Lucas-system på Suzuki? Alltså negativ plus, och positiv jord.

/Thomas

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 123 Inlägg
8 december 2008
#10
Jokk3 skrev:
henke_99 skrev:
Ett relä ska kopplas enligt följande (din förklaring är lite otydlig för mig)
30= Ström från batteriet (med säkring på)
87= Från relä till extraljus

85= styrström från befintligt helljus
86= jord (eller till batteriets minuspol, vilket ju är jorden)

Extraljusen jordas i valfri jordad plåt (eller direkt på batteriet)

Det är precis så jag kopplat, men någonting ville helt enkelt gå sönder?

Är du helt säker på detta? Klickade det i reläet när allt var inkopplat, eller med extraljusen urkopplade?

Edit: tycker det verkar konstigt att du behövde byta till en starkare säkring, då ett relä vid korrekt koppling inte belastar originalkablar märkbart mer än innan.
Senast redigerat av henke_99 (8 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

377 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#11
henke_99 skrev:
Jokk3 skrev:
henke_99 skrev:
Ett relä ska kopplas enligt följande (din förklaring är lite otydlig för mig)
30= Ström från batteriet (med säkring på)
87= Från relä till extraljus

85= styrström från befintligt helljus
86= jord (eller till batteriets minuspol, vilket ju är jorden)

Extraljusen jordas i valfri jordad plåt (eller direkt på batteriet)

Det är precis så jag kopplat, men någonting ville helt enkelt gå sönder?

Är du helt säker på detta? Klickade det i reläet när allt var inkopplat, eller med extraljusen urkopplade?

Edit: tycker det verkar konstigt att du behövde byta till en starkare säkring, då ett relä vid korrekt koppling inte belastar originalkablar märkbart mer än innan.

japp det klickade, tycker också det verkar konstigt :S hade extraljusen ikopplade på bilen då jag hade xenon iofs så hade jag 55W i extraljusen då, men då fungerade extraljusen och helljusen jämt då jag ville ha dom på.


377 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#12
Jag kom och tänka på det idag, jag tittade spänningen i helljuskabeln och det var helt dött.
Går kabeln ifrån helljuset till instrumentpanelen till "lampan" och sen ner till säkringarna ?
eftersom säkringen inte var trasig så antar jag att kabeln brunnit ?
Någon som kan lite mer om Saab 900 -95 än mig så tar jag gärna emot information!

Mvh // Joakim


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
10 december 2008
#13
henke_99 skrev:
Även dom är minusjordade (men har minusstyrning av lamporna)

Alltså får du koppla ett relä enligt följande istället:

85= plus från batteri
86= kopplas till minus från helljuslampan

(får du då problem med att extraljusen tänds när du vrider av tändningen så koppla stift 85 till pluskabeln till strålkastarna istället för direkt till batteriet)


Volvo_Thomas skrev:
Om jag får låna tråden lite istället för att skapa en ny?

Hur F*N kopplar man extraljus på en Suzuki? Mätt strålkastarkontakten och det visar 12volt på samtliga poler, även jorden!
Är det Lucas-system på Suzuki? Alltså negativ plus, och positiv jord.

/Thomas


Man får tacka för det smile Ska prova senare idag, bilen är inte hemma för tillfället.
Corollan var det normal koppling på smile

Mvh Thomas


Sök