6454
Sök

Göra egen motorkåpa

106 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#1
Jag hade tänkt att göra en motor kåpa i Glasfiber som täcker hela motorn förutom oljelock, kylarvätske lock och spolarvätske locket.
Tänkte kolla om det är någon som vet om det skulle funka och om man kan göra den i glasfiber?
Kom gärna med förslag och ideér

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

3 235 Inlägg
8 december 2008
#2
Klart det kan gå med glasfiber.
Jag kan dock inte ens föreställa mig hur bökigt det är att stöpa en så stor kåpa och få den fin...


3 059 Inlägg
9 december 2008
#3
öhhh, varför?
Stäng motorhuven så slipper du se motorn..


I brist på annat :)
526 Inlägg
9 december 2008
#4
Smajly skrev:
öhhh, varför?
Stäng motorhuven så slipper du se motorn..

WORD!


För att hålla mig onTopic så går det väl men frågan är ju; Varför??

106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#5
nuffe skrev:
Smajly skrev:
öhhh, varför?
Stäng motorhuven så slipper du se motorn..

WORD!


För att hålla mig onTopic så går det väl men frågan är ju; Varför??

Varför frågar ni.
Jo det är en lite speciell sak har inte sett att någon som stället ut har en kåpa och tycker att det skulle vara en kul grej och lite udda.
Där är svaret på varför smile

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

4 586 Inlägg
9 december 2008
#6
joker02 skrev:
Jag hade tänkt att göra en motor kåpa i Glasfiber som täcker hela motorn förutom oljelock, kylarvätske lock och spolarvätske locket.
Tänkte kolla om det är någon som vet om det skulle funka och om man kan göra den i glasfiber?
Kom gärna med förslag och ideér

skulle inte rekomendera att köra med glasfiber då när det materialet ändrar sig vid +30 grader

i värsta fall så finns det inget kvar att kåpan när det går varmt där under

men ifall du hade tänkt att göra det i utställningsyfte utan att ha den där när du kör så fungerar det
Senast redigerat av jorre83 (9 december 2008)


106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#7
jorre83 skrev:
joker02 skrev:
Jag hade tänkt att göra en motor kåpa i Glasfiber som täcker hela motorn förutom oljelock, kylarvätske lock och spolarvätske locket.
Tänkte kolla om det är någon som vet om det skulle funka och om man kan göra den i glasfiber?
Kom gärna med förslag och ideér

skulle inte rekomendera att köra med glasfiber då när det materialet ändrar sig vid +30 grader

u värsta fall så finns det inget kvar att kåpan när det går varmt där under

Ok. Tack. Vilket material skulle du rekommendera?

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

4 586 Inlägg
9 december 2008
#8
joker02 skrev:
jorre83 skrev:
joker02 skrev:
Jag hade tänkt att göra en motor kåpa i Glasfiber som täcker hela motorn förutom oljelock, kylarvätske lock och spolarvätske locket.
Tänkte kolla om det är någon som vet om det skulle funka och om man kan göra den i glasfiber?
Kom gärna med förslag och ideér

skulle inte rekomendera att köra med glasfiber då när det materialet ändrar sig vid +30 grader

u värsta fall så finns det inget kvar att kåpan när det går varmt där under

Ok. Tack. Vilket material skulle du rekommendera?

abs plast borde fungera fint dock lite svår att forma


106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#9
så den klarar högre temperaturer då?

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

765 Inlägg
9 december 2008
#10
jag skulle nog inte ge mig i på att att försöka bygga sån motorkåpa lär vara riktigt svårt,  men sen tror jag om du ska bygga en sån är de nog lika bra att bara ha den på vid utställningar?  kommer nog bli varmt. visst de är kanske udda men tror ärligt talat inte de hade blivit snyggt.

Mvh Nicklas

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#11
GreenMountain_ skrev:
jag skulle nog inte ge mig i på att att försöka bygga sån motorkåpa lär vara riktigt svårt,  men sen tror jag om du ska bygga en sån är de nog lika bra att bara ha den på vid utställningar?  kommer nog bli varmt. visst de är kanske udda men tror ärligt talat inte de hade blivit snyggt.

Mvh Nicklas

Det va det som va tänk att den bara skulle vara på vid utställningar inget man kanske har hela tiden får kanske ta och tänka om lite där. Tack för den positiva kritiken.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2008
#12
Det är klart man ska ha motorkåpa! Tänka vad bra att ha ytterligare ett lager med värmeskydd + isolering som gör att bilen bullrar mindre.

Ang Glasfiber.. Kan man ha glasfiberhuv så kan man nog ha glasfiber motorkåpa, av någon underlig anledning så funkar det utmärkt på sjön där motorrumstemperturerna är långt ifrån optimala.. uppåt 70 - 80 grader ibland...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#13
zovix skrev:
Det är klart man ska ha motorkåpa! Tänka vad bra att ha ytterligare ett lager med värmeskydd + isolering som gör att bilen bullrar mindre.

Ang Glasfiber.. Kan man ha glasfiberhuv så kan man nog ha glasfiber motorkåpa, av någon underlig anledning så funkar det utmärkt på sjön där motorrumstemperturerna är långt ifrån optimala.. uppåt 70 - 80 grader ibland...

Mvh Magnus

Ja när du säger det angående glasfiber så är ju de flesta kåpr till utombordare i glasfiber.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 december 2008
#14
varför inte i kolfiber då?


106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#15
BBAD skrev:
varför inte i kolfiber då?

Jag har en massa glasfibermatta och jag harde tänkt att motivet på bilen skall gå igen i motorkåpan så det va därför som jag funderade på just glasfiber. men du har helt rätt kolfiber är snyggt men det är synd att måla över kolfiber

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

9 108 Inlägg
9 december 2008
#16
Sök på lite guider (här eller google) om folk som gjort baslådor med glasfiber, en liknande metod blir det nog du får använda, med uppspänt tyg osv. Kommer bli ett helvete att få finish på det kan jag säga men det kan säkert bli snyggt om du gör det med stil... Inget jag hade lagt ner tid på dock, ens om jag byggt utställningsbil á la Koozen.


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 december 2008
#17
klart du kan använda glasfiber.

1. lägg skydd över motorn så det inte kommer massa polyester på den.
2. spänn upp tyg i de former som du vill ha
3. lägg på polyester över tyget
4. lägg på några lager glasfiber på utsidan innan du tar bort den och låt härda ordentligt så den inte slår sig
5. ta bort och stärk upp den underifrån eller ovanifrån sätt ev. dit på undersidan förstärkningar så den inte kan röra sig så mycket
6. lägg värmeskydd på undersidan
7. spackla, slipa, grunda lacka eller klä om du vill det
8. montera (skruva/bulta fast det via förstärkkningar på undersidan som är fastplastade så du fördelar trycket över större yta samt att du då minskar risken för att det spricker)

något att tänka på är att du bör kunna ventilera motorn på något sätt så värmen inte stiger massor under kåpan. tex genom att bygga flera delar med hål emellan...

så skulle jag gjort.


106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#18
sir_daniel skrev:
klart du kan använda glasfiber.

1. lägg skydd över motorn så det inte kommer massa polyester på den.
2. spänn upp tyg i de former som du vill ha
3. lägg på polyester över tyget
4. lägg på några lager glasfiber på utsidan innan du tar bort den och låt härda ordentligt så den inte slår sig
5. ta bort och stärk upp den underifrån eller ovanifrån sätt ev. dit på undersidan förstärkningar så den inte kan röra sig så mycket
6. lägg värmeskydd på undersidan
7. spackla, slipa, grunda lacka eller klä om du vill det
8. montera (skruva/bulta fast det via förstärkkningar på undersidan som är fastplastade så du fördelar trycket över större yta samt att du då minskar risken för att det spricker)

något att tänka på är att du bör kunna ventilera motorn på något sätt så värmen inte stiger massor under kåpan. tex genom att bygga flera delar med hål emellan...

så skulle jag gjort.

Tack så mycket sir_daniel du gav mig ett ljus i tunneln. smile
och tack så mycket för beskrivningen på hur jag skall gå till väga.
Troligtvis kommer vi bara att ha kåpan på på utställningar.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 december 2008
#19
är det bara på utställningar så är ju problemet med värmen löst smile

bara att hitta på något fräckt med den smile


106 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#20
Ja för jag tror att det blir lite strängt att ha den på hela tiden.
Det gör ju inget om ned tål värme för troligtvis så kommer den att sitta på på vägen till och från utställningarna.

Livet är en dans på rosor, Taggigt och jävligt.


Sök